Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trøbbel i tårnet, *kremt* bærabar pc'n


Anbefalte innlegg

Du vet hvordan du lager en "shortcut"?

Det er flere måter å gjøre dette på, men dette bør du kunne.

Og så bør du ikke "knote" mer med systemet ditt.. før du ikke har noen ikoner igjen hverken på desktop'en eller i startmenyen. :)

For nå synes jeg du spør om ting som tyder på at du heller bør reinstallere (en gang til).. og legge deg selv inn som vanlig bruker.. uten altfor mye mulighet til hverken å "knote det til".. eller gjøre det enkelt for spyware/virus å ta kontroll over PC'n din. :D

7606450[/snapback]

 

Hvorfor blir det lettere for spyware og virus og komme til hvist jeg logger inn som vanlig bruker?

Nei jeg vet det ikke, forklar meg hvordan jeg lager en snarvei.

Knote med systemet, hva mener du jeg bør gjøre da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Du vet hvordan du lager en "shortcut"?

Det er flere måter å gjøre dette på, men dette bør du kunne.

Og så bør du ikke "knote" mer med systemet ditt.. før du ikke har noen ikoner igjen hverken på desktop'en eller i startmenyen. :)

For nå synes jeg du spør om ting som tyder på at du heller bør reinstallere (en gang til).. og legge deg selv inn som vanlig bruker.. uten altfor mye mulighet til hverken å "knote det til".. eller gjøre det enkelt for spyware/virus å ta kontroll over PC'n din. :D

7606450[/snapback]

 

Hvorfor blir det lettere for spyware og virus og komme til hvist jeg logger inn som vanlig bruker?

Nei jeg vet det ikke, forklar meg hvordan jeg lager en snarvei.

Knote med systemet, hva mener du jeg bør gjøre da?

7611514[/snapback]

 

Du misforstod litt her.. :)

"Default" i Windows er at en ny bruker blir "Admin". Det betyr at prosesser startet av bruker ("frivillig" eller utilsiktet) har "alle rettigheter"... inkludert å "poffe" PC'en.

Som "user" (vanlig bruker) har man begrenset adgang.. f.eks. å installere software som krever tilgang til system kataloger er ikke mulig (ergo: bedre sikret mot spyware/virus).

Du kan lage en snarvei til "Internet Explorer" på flere måter.. (drag and drop av Iexplore.exe f.eks). En enkel måte er å høyreklikke på desktop, velg '"new".. så "Shortcut".. Oppgi.. "Iexplore.exe" (Location).. og så "Internet Explorer" som navn.

"Knote med systemet".. betyr å "trykke vilt"... slette ikoner.. gjøre "ting" man ikke vet hva betyr/innebærer. Normal nysgjerrighet kan for enkelte være nok til å "lage trøbbel i tårnet"... med tanke på subject i tråden... :)

Lenke til kommentar

Kan vel si at etter en tid med data (vet ikke hvor mange år), og ca. 2 år på dataverksted, har jeg endel greie på det å fjerne Virus og Spyware og i den senere tid så har jeg blitt ganske så lei av å formatere maskiner. Derfor har jeg begynt å bruke Image programmer som gjør at jeg slipper å formatere og reinstallere hver gang Windows krasjer. Trenger bare å gjenopprette et Image så er maskina bra igjen.

Har gjort det på flere maskiner.

 

 

Så det anbefaler jeg trådstarter å bruke å. Acronis True Image er et veldig bra program som du kan bruke til å ta Image av maskina med.

 

Gå hit for å se hva det er for noe:

 

www.acronis.com

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

En av ungene klarte å få faenskapet på en av maskinene for et års tid siden. Hver gang jeg fikk det vekk vha guiden du linket til, kom det tilbake igjen etter en dag eller to. Jeg ente opp med å re-installere til slutt.

 

Spar deg for en masse arbeid, hent XP cd'en og reinstaller. Spillmaskiner blir herpet i løpet av 6 mnd her i huset, så jeg har fulgt Will sitt eksempel og reinstallerer vha backup-image. 10-15 minutter og maskinen er splitter ny igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har jo reinstallert....

Det er forresten en acer maskin og jeg har ikke windows cd men jeg brente en bakcup første gangen jeg startet maskinen via acer sin veiviser.

Så bootet jeg cd romen først når jeg restartet maskinen og innstallerte hele driten. Det jeg også stusser på er at jeg aldri fikk spørsmål om jeg ville formatere harddisk eller lignende. Fikk heller ikke spørsmål om hvilken harddisk fordeling jeg ville ha, altså antall partisjoner og størrelse på de respektive. Det gikk automatisk.

Noen som vet noe mere om slike installasjoner, altså der alt skjer automatisk?

Mulig og påvirke den på noen måte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det var den explorern da...... finner fortsatt ikke ut hvordan jeg skal lage snarvei.

Er da så mange smarte hoder her inne at noen må vite det?  :cool:

7629069[/snapback]

 

Det har du allerede fått ett svar på..

Dersom det var vanskelig å forstå, kan du jo alltids velge "Start"->"Run"(kjør)->Iexplore+<enter>(eller OK-button).

Dersom du snakker om at du mangler ikon'et på desktop (Internet Explorer) så ligger den under:

Høyreklikk(desktop)->Properties->Desktop(fanen)->Customize desktop->Kryss av for ikonet under "General"(fanen)->Desktop icons.

Jeg ser ikke behovet dog..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...