Gå til innhold

Hjelp! Problemer med WD ekstern HDD

AT1S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I går fikk jeg en Western Digital Passport Portable ekstern HDD, men den kom i et rart filsystem, så jeg formaterte den til NAT32. Formateringa stoppa på 17%, og etter det, virka den ikke, og jeg fikk ikke formatert igjen. Prøvde allt fra Acronis Disk Director til PartitionMagic og windows, men ingenting fungerer. Får bare feilmeldinga "finner ikke fila"...

Noen som vet hva jeg kan gjøre får å få den til å fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva var det, det ”rart filsystem ” på disken din, og hvorfor du valgte å formatere igjen ?

Og feilmeldningen som du får, er det noe mer enn det du har skrevet?

Følger noe instruks fra leverandøren vedrørende formaterings verktøy du skal bruke

eller det er en vanlig disk dette ?

Endret av wiberos
Skrevet
Eksterndisker bruker FAT32 for krysskompatibilitet med alle større, nyere OS: Windows, MacOS og linux.

7579274[/snapback]

det stemmer, eksterne disken har fat32.. Riktig.

takk.

Skrevet (endret)
Er det ikke NTFS som brukes om du skal ha den i windows maskin?

Jeg har det på alle diskene mine ihvertfall.

7579263[/snapback]

Hvis du skal formatere den til "nat32"--->fat 32 fra Windows , vil windows ikke formatere mer en 32GB.

Så skal du formatere til fat32 så bruker du andre formaterings verktøy.

Siden det virker at det har oppstått problemer, så vil det beste være å fjerne info som er på disken nå og prøve igjen.

For å fjerne info på disken, slik at den kommer som ikke intialisert, starter du ---cmd--

Her skriver du ---diskpart--

Deretter skriver du ---list disk---

Deretter skriver du ----select disk ? (? er nummer som refererer til disken det gjelder). Det blir bekreftet at disken er valgt.

Nå skriver du ---clean--. OBs! skrive riktig nummer for du utfører det command.

Du får meldning at det er OK, hvis det er det.

Nå er disken ikke initialisert. Det ser du nå du prøver å komme i Diskbehandling.

Her kan du opprette partitioner du ønsker på den, MEN bare partitioner.

Du formaterer ikke med fat32 hvis du lager større enn 32GB.

Du kan avgjøre der, om skal bruke andre formaterings verktøy, etter dine valg vedrørende file system contra partitions størrelse.

Men hvis du har en disk som er fat32 og du ønsker å forandre til NTFS om ikke den er tomt, skal du bruke en "convert" command.

Endret av wiberos
Skrevet
Det fungerteWiberos, men det går vel å ha den eksterne disken i NTFS. Noen måte å formatere den i CMD på?

7579719[/snapback]

Jada, for NTFS du kan bruke diskbehandlingen du.

Fra cmd kan du bruker format command.

Så hvis du skriver format /? får du se alle de parametere som du kan bruke der.

(men du trenger ikke mer enn format x: /fs:ntfs for å få det til, hvis du har bare en partiton da.)

Skrevet
Det fungerteWiberos, men det går vel å ha den eksterne disken i NTFS. Noen måte å formatere den i CMD på?

7579719[/snapback]

(men du trenger ikke mer enn format x: /fs:ntfs for å få det til, hvis du har bare en partiton da.)

7579756[/snapback]

Du får unskylde, men det forstod jeg godt lite av :D... Disken er ikke partisjonert, og jeg vil ha hele 120GiB på en partisjon i NTFS. Da skal jeg åpne cmd - diskpart - select disk 1 - clean... og videre? på format står det ingenting om at jeg kan formatere til andre filsystemer

Skrevet

7579719[/snapback]

7579756[/snapback]

Du får unskylde, men det forstod jeg godt lite av :D... Disken er ikke partisjonert, og jeg vil ha hele 120GiB på en partisjon i NTFS. Da skal jeg åpne cmd - diskpart - select disk 1 - clean... og videre? på format står det ingenting om at jeg kan formatere til andre filsystemer

7579789[/snapback]

Oki,

Litt samla info først.

Når du har utført ---clean- command, så blir MBR på disken borte.

Nå har du 2 valg.

1) Behandle disken fra CMD både for partitionering under Diskpart og formatering rett i CMD med format command.

Det krever at du bruker litt tid,slik at du forstår prosedyre

eller

2) lukke cmd og gå i -Kontroll panel- administrative verktøy-datamaskinbehandling--diskbehandling.

Her vil du finne disken din som ikke initialisert, som betyr frisk start.

Her vil du kunne partitionere og formatere i NTFS eller Fat32 og andre valg som du ønsker.

Bare gå i diskbehandlingen du, og du kan se hva du får der.

Prøver deg der og spørre hvis da du lurer på noe.

Ønsker du derimot å behandle Disken kan du få hjelp til det og, men først prøve Diskbehandlingen.

Skrevet
Nå er disken initialisert og klar for formatering. Skal jeg ha den som primær- eller logisk partisjon?

7579972[/snapback]

Primær er OK i ditt tilfelle.

Skrevet (endret)
Det er windows ja, bruker diskbehandling...

7580111[/snapback]

Kan du vedlegge snap fra diskbehandling uten feilmeldningen på?

Du fikk valget for primær og logisk partition og det er litt feil det da.

Kjøre clean igjen ..trygg fjerning.. Avslutt.

Starte Windows igjen og Kople disken og gå til diskbehandlingen. Ikke utføre mer enn at du kommer så langt som til initialiseringen og vedlegge bilde av det vindu der.

Endret av wiberos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...