Gå til innhold

Jul og Jesus


Anbefalte innlegg

Husker jeg så en YouTube blog film for noen dager siden, husker ikke hva den heter nå. Bloggern påsto at Jul oppstod av en Romersk helligdag for noe men at paven synes det var urettferdig at helligdagen ikke skulle ha noe med Jesus å gjøre så han gjorde en om til Jesus fødsel. Ødela jule stemningen min helt, ikke det at jeg er kristen, jeg tror ikke på gud, men nå kan jeg ikke en gang smile likeglad til familien min når de synger julesanger om jesus.

 

Er det noen som vet noe om dette?

 

Står det for eksempel noe om at Jesus ble født 24 desember i bibelen og var dette noe paven la til for å hjernevaske folk. (Tenker da på hjernevaskingen presentert i The Da Vinci kode, sant eller ikke.)

 

Please ikke ta denne tråden som en fornærmelse mot kristendommen, bare lurer på om noen vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Det er ingen som vet akkurat når Jesus, om han har levd, ble født.

 

* Tidsregningen og inndelingen av året var annerledes da, og har endret seg flere ganger opp gjennom historien.

 

* Jul / Yule / Jol (?) var en hedensk høytid som feiret vindersolverv, eller noe i den duren. For å gjøre kristnifiseringen lettere, endret man denne til en kristen høytid. Det er ikke lett å få folk til å slutte å feire noe, men å få dem til å feire noe annet, er nok enklere. :)

 

Å kalle det hjernevasking er vel å trekke begrepet en smule langt. At paven syntes det var "urettferdig" høres ut som vissvass. Det var nok et mer strategisk politisk valg, som forhåpentligvis førte til at man unngikk en del blodsutgytelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...