Gå til innhold

Portrett-objektiv til Canon 400 D


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe et objektiv til mitt Canon 400 D som jeg i hovedsak skal bruke til portrett-fotografering, er slett ikke fornøyd med kit-objektivet. Er det noen som kan anbefale et objektiv som gir skarpe bilder og evt har dere noen eksempler på bilder tatt med det aktuelle objektivet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å kjøpe et objektiv til mitt Canon  400 D som jeg i hovedsak skal bruke til portrett-fotografering, er slett ikke fornøyd med kit-objektivet. Er det noen som kan anbefale et objektiv som gir skarpe bilder og evt har dere noen eksempler på bilder tatt med  det aktuelle objektivet ?

7561054[/snapback]

 

Det ultimativt beste portrettobjektiv er EF 85mm f/1,2L - men det koster skjorta!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
et lidt billigere alternativ er 50 mm f1,8 til omkring 1000 eller tamron 28-75 f2,8.

 

Begge supergode alternativer hvis du også skal have råd til andet.

7562226[/snapback]

50 mm f1,8 (Canon) har fått dårlig kritikk -- køb hellere EF 50mm f/1,4 USM!

Det er også til å betale.

Endret av BL
Lenke til kommentar
50 mm f1,8 (Canon) har fått dårlig kritikk -- køb hellere EF 50mm f/1,4 USM!

7704647[/snapback]

Hallo :no: Skulle likt å se den artikkelen som sier at Canon 50mm f/1.8 er dårlig ?. Alle jeg har lest sier at man får utrolig bra objektiv for den summen man betaler. At 50mm f/1.4 er bedre er ingen tvil, men det betyr ikke at 50mm f/1.8 MK II er dårlig !
Lenke til kommentar
50 mm f1,8 (Canon) har fått dårlig kritikk -- køb hellere EF 50mm f/1,4 USM!

7704647[/snapback]

Hallo :no: Skulle likt å se den artikkelen som sier at Canon 50mm f/1.8 er dårlig ?. Alle jeg har lest sier at man får utrolig bra objektiv for den summen man betaler. At 50mm f/1.4 er bedre er ingen tvil, men det betyr ikke at 50mm f/1.8 MK II er dårlig !

Er vel først og fremst mekanisk at den ikke er så bra, optisk er den fin. Mange reagerer vel også fordi den er vesentlig dårligere mekanisk enn 50mm f/1.8 "MkI"...
Lenke til kommentar
50 mm f1,8 (Canon) har fått dårlig kritikk -- køb hellere EF 50mm f/1,4 USM!

7704647[/snapback]

Hallo :no: Skulle likt å se den artikkelen som sier at Canon 50mm f/1.8 er dårlig ?. Alle jeg har lest sier at man får utrolig bra objektiv for den summen man betaler. At 50mm f/1.4 er bedre er ingen tvil, men det betyr ikke at 50mm f/1.8 MK II er dårlig !

Er vel først og fremst mekanisk at den ikke er så bra, optisk er den fin. Mange reagerer vel også fordi den er vesentlig dårligere mekanisk enn 50mm f/1.8 "MkI"...

7705345[/snapback]

 

Men absolutt ikke nok til å kalle den dårlig etter min smak ihvertfall :)

 

Hos meg fungerer den meget bra ihvertfall...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
50 mm f1,8 (Canon) har fått dårlig kritikk -- køb hellere EF 50mm f/1,4 USM!

7704647[/snapback]

Hallo :no: Skulle likt å se den artikkelen som sier at Canon 50mm f/1.8 er dårlig ?. Alle jeg har lest sier at man får utrolig bra objektiv for den summen man betaler. At 50mm f/1.4 er bedre er ingen tvil, men det betyr ikke at 50mm f/1.8 MK II er dårlig !

Er vel først og fremst mekanisk at den ikke er så bra, optisk er den fin. Mange reagerer vel også fordi den er vesentlig dårligere mekanisk enn 50mm f/1.8 "MkI"...

7705345[/snapback]

 

Men absolutt ikke nok til å kalle den dårlig etter min smak ihvertfall :)

 

Hos meg fungerer den meget bra ihvertfall...

7706030[/snapback]

 

Se: http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. 24-105 L er nok overlegen på alle områder.

Forøvrig så tegner min 50mm f/1,8 klart skarpt nok for portretter ved f/2,5. Variasjon i produktkvalitet er det mye av i denne prisklassen, og mye høyere også. Tipper det eksemplaret som Akam testet ikke var hundre prosent. Allerede ved f/2,2 får man resultater som kan brukes. Jeg hadde nok ikke brukt den hvis jeg hadde en 24-105. Jeg hadde heller strukket meg litt i brennvidde for å få samme dof, med en mye finere bokeh. Den zoomen er nok bedre enn 50mm'eren på alle områder, sett bort fra at 50mm'eren er veldig flat, faktisk flatere enn 1,4-varianten. Det er ingen grunn til å velge den over L-zommen, for den sliter nok ikke noe særlig med fortegning på 50mm heller.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer på tanken om 85mm f1.8 som eneste portrettobjektiv på Canon crop? Jeg bare forestiller meg dette ikke blir særlig praktisk i bruk, da man ofte må fryktelig langt unna om det ikke skal bli noe annet enn svært trange head-shots? 135mm vil jeg iallefall mene er en anelse langt til generell "people-shots"

 

Forøvrig vil jeg tro både tilsvarende 85mm og 105mm ble mer regnet som de "ideelle" brennviddene fremfor 135mm- til og med 60mm macro vil jeg tro skulle kunne klare det brasende.

 

Jaja- hva vet vel jeg- kanskje canon har sin egen vri.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som reagerer på tanken om 85mm f1.8 som eneste portrettobjektiv på Canon crop? Jeg bare forestiller meg dette ikke blir særlig praktisk i bruk, da man ofte må fryktelig langt unna om det ikke skal bli noe annet enn svært trange head-shots? 135mm vil jeg iallefall mene er en anelse langt til generell "people-shots"

 

Forøvrig vil jeg tro både tilsvarende 85mm og 105mm ble mer regnet som de "ideelle" brennviddene fremfor 135mm- til og med 60mm macro vil jeg tro skulle kunne klare det brasende.

 

Jaja- hva vet vel jeg- kanskje canon har sin egen vri.

9469532[/snapback]

 

Alle har vel sine preferanser ang. portretter. Avhengig av situasjon, bruker jeg hvilken som helst av mine objektiver portrett. 30f/1,4 til innendørs helportrett uten blitz, 85f/1,8 til innendørs halvportrett uten blitz, 135f/2 til headshots og candid, 24-105 til innendørs gruppe med blitz, 70-200f/4IS til utendørs. Ville aldri klart meg med kun 1 objektiv, men skulle jeg valgt kun 1, ville det stå mellom 50f/1,4, 85f/1,8 eller 70-200f/2,8( evt 50-150f/2,8).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...