Gå til innhold

Hvordan koble mikrofon til line-in?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en Creative Zen Nano Plus, og er skuffet over opptakskvaliteten på den innebygde mikrofonen.

 

Kjøpte også en mikrofon, men den passer ikke til det lille hullet i line-in. Er det en enkel måte å løse dette på, eller må jeg kjøpe ny mikrofon som er spesiallaget for MP3-spillere?

 

 

 

På forhånd takk!

Endret av Kamerilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du kan bruke den mikrofonen, men at du trenger en overgang. Overgangen du leter etter heter isåfall 3,5mm (minijack) til 2,5 (noen kaller denne microjack/telefonplugg).

 

EDIT: Fortell gjerne om hvordan det fungerer, for jeg har en slik spiller selv og sitter med tanken på ta opp litt forskjellig ambiens.

Kan være jeg lager meg en egen mikrofonforsterker, så jeg kan bruke kondensatormiccer.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det kommer an på hva slags mikrofon du har. En dynamisk mikrofon vil virke, men gi svært svakt signal gjennom line inn - linjenivå er egentlig ganske sterkt, mens mikrofonnivå er meget svakt .

 

En kondensatormic vil ikke virke, den trenger 48v fantomstrøm (bortsett fra noen få som har ekstern strømforsyning eller batteri, f.eks røde Nt4)) for å virke.

 

Hvis det er en electret-mikrofon (type Sony minidisc-mic) trenger den ikke strøm hvis den er batteridrevet, men uten batteri trenger den plug in power (noe de aller fleste Mp3-spillere dessverre ikke har).

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det kommer an på hva slags mikrofon du har. En dynamisk mikrofon vil virke, men gi svært svakt signal gjennom line inn - linjenivå er egentlig ganske sterkt, mens mikrofonnivå er meget svakt .

 

En kondensatormic vil ikke virke, den trenger 48v fantomstrøm (bortsett fra noen få som har ekstern strømforsyning eller batteri, f.eks røde Nt4)) for å virke.

 

Hvis det er en electret-mikrofon (type Sony minidisc-mic) trenger den ikke strøm hvis den er batteridrevet, men uten batteri trenger den plug in power (noe de aller fleste Mp3-spillere dessverre ikke har).

7567834[/snapback]

 

Tusen takk for svar , men jeg vet ikke hva en dynamisk mikrofon og en kondensatormic er. Hadde du giddet å forklare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...