Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan skal jeg få pcn til og finne en ny hdd?


Anbefalte innlegg

har en ny samsung 250gb p-ata hdd som maskinen ikke finner når jeg skal legge inn windows xp.

så det jeg lurer på er må jeg formatere den eller gjøre noen innstillinger i bios? isåfall hva?

 

og hva skal oppstarts rekkefølgen min i bios være?

 

takk for svar!:)

Endret av josh887
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe:)

 

hovedkort: asus p5b

Kontrollerkort:

PCI. 2xS-ATA samt 1xP-ATA (ATA33/66/100/133). Kontrollerkortet kan brukes både til å installere ekstra enheter eller for RAID-konfigurasjon (RAID 0, 1 & JBOD). Krever Windows 98 SE eller senere.

 

har kobla den nye harddisken i et kontroller kort i den ene pci slotten, og den står på master på ide kabelen og i bios. bruker den kabelen som fulgte med harddisken og har prøvd andre også men uten hell.

-jumperen står også på master.

 

når jeg skal innstallere xp får jeg bare beskjed om at den ikke finner harddisken.

da leste jeg i maualen (hdd) og der står det at jeg kanskje må formatere harddisken før bruk. men hvordan? hehe

Endret av josh887
Lenke til kommentar
Morn

 

Ser bios harddisken?

 

Om den gjør det, se om du finner den i kontroll-panel>administrative verktøy>datamaskin-behandling>disk-behandling.

Der skal du evt finne den og få den tildelt og formatert.

7554243[/snapback]

 

nei det ser ikke sånn ut, eneste den ser er SCSI Card, men det er jo der harddisken er kobla til da. jeg kommer jo ikke inn i windows, er det jeg skal legge inn på den hdd'en her.

Lenke til kommentar

hehe;)

 

jepp dette hk skal støtte 3gbs overføring.

 

men jeg prøvde og sette cdrom/brenner i kontroller kortet istad og hdd i kontakten på hk. da fant bios hard disken min, men jeg fikk fortsatt gjort veldig lite.. eller jeg fikk ikke begynnt på xp installeringa, kom opp you need to select boot device.

 

hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Mulig du har et driverproblem, i og med at P5B (iP965 brikkesettet) ikke støtter P-ATA uten egen kontroller. Den ene porten på HK bruker en JMicron brikke/kontroller, hvor det skal være mulig å finne HD, DVD etc uten ekstra drivere.

 

Men mulig at kontrollerkortet ditt trenger drivere. Sjekk dette på produsentens sider, eventuelt at du fikk med drivere.

 

Boot device velges i BIOS. Det burde være mulig å få igang oppsettet ved å sette HD på master på den ene innebygde P-ATA porten, og cdrom på slave.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Mulig du har et driverproblem, i og med at P5B (iP965 brikkesettet) ikke støtter P-ATA uten egen kontroller. Den ene porten på HK bruker en JMicron brikke/kontroller, hvor det skal være mulig å finne HD, DVD etc uten ekstra drivere.

 

Men mulig at kontrollerkortet ditt trenger drivere. Sjekk dette på produsentens sider, eventuelt at du fikk med drivere.

 

Boot device velges i BIOS. Det burde være mulig å få igang oppsettet ved å sette HD på master på den ene innebygde P-ATA porten, og cdrom på slave.

7554397[/snapback]

 

 

ok! takker, jeg skal kikke litt på det nå, men er det ikke det samme hvem av pci slottene jeg bruker?

Lenke til kommentar

ok..

 

 

men finner heller ingen drivere til det kontroller kortet.

her er info om kortet:

 

Kontrollerkort,

PCI. 2xS-ATA samt 1xP-ATA (ATA33/66/100/133). Kontrollerkortet kan brukes både til å installere ekstra enheter eller for RAID-konfigurasjon (RAID 0, 1 & JBOD). Krever Windows 98 SE eller senere.

 

må vel ikke ha windows installert fra før av kanskje? for og få det til og funke

Endret av josh887
Lenke til kommentar
ok..

 

 

men finner heller ingen drivere til det kontroller kortet.

her er info om kortet:

 

Kontrollerkort,

PCI. 2xS-ATA samt 1xP-ATA (ATA33/66/100/133). Kontrollerkortet kan brukes både til å installere ekstra enheter eller for RAID-konfigurasjon (RAID 0, 1 & JBOD). Krever Windows 98 SE eller senere.

 

må vel ikke ha windows installert fra før av kanskje? for og få det til og funke

7554468[/snapback]

 

 

Svar: Jo du må nok først installere Windows og så installere kontrollerkortet med drivere. Det er min erfaring.

Lenke til kommentar
er ikke 2 ide kontakter på hket da? hd på en og cd/dvd på den andre, eller begge på 1 med dobbel ide kabel...

da skal du nå få installert OS.

7554656[/snapback]

 

nei er det det ikke er.. virker som det hk'et her bare er for sata disker. for det er en ide kontakt til cd/dvd og 4 små sata kontakter til hdd'er.

 

så skal du ha som i mitt tilfelle p-ata hard disker så må man ha kontroller kort:/

 

mener du en ide kabel med 4 'kontakter' på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...