Gå til innhold

TES: Oblivion til PC eller X360?


Anbefalte innlegg

Begynte vell å spille Oblivion på min stasjonære PC i begynnelsen av mai. Dette viste seg å være fullstendig umulig siden PC-en ikke taklet systemkravene. Etter hvert fikk far en ny laptopp som jeg fikk låne den i perioder til spillet, men Oblivion fungerte ikke smertefritt. Lagg og dårlig grafikk preget spillet, men jeg fikk alikevel spilt i godt over 50 timer og gjort det meste av oppdragene i guildene og main quest.

 

Det som jeg lurer på nå, er om det er verdt å kjøpe Obilivion til Xbox 360? Broren min kommer til å få 360 til jul og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe Oblivion til "ham" :roll: i julegave. Oblivion er uten tvil det beste spillet jeg noen gang har spilt og derfor lurer jeg på om dette vil være som penger ut av vinduet eller om dette vil være en god innvesterring?

 

PS: har ikke prøvd expansion pack og har heller ikek spilt Obivion siden juli...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må faktisk si meg enig. Jeg kunne aldri, aldri tenkt meg å spille Oblivion uten for eksempel Oscuro's Oblivion Overhaul. Denne overhalingen overhaler spillet så ekstremt at det nærmest blir et nytt spill. Bethesda laget et tomt skjell skall som så godt ut; Oscuro fylte dette skjellet skallet nærmest på egenhånd.

 

(Edit: Blander skjell og skall, tenker engelsk "shell".)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
NEI!

 

Hvis man skal spille Oblivion så må man spille det på PC pga mods. Spillet blir 100 ganger bedre med det.

7552287[/snapback]

 

Du mener han heller skal la være å spille det fordi x360 ikke har tilgang til mods? Det tror jeg må være det dummeste jeg noensinne har hørt. Selv om spillet har levelscaling er det et av de aller beste spillene jeg har spilt, og spillpressen har kåret det til årets beste spill, og det uten å ha anmeldt spillet med mods inkludert. Og selv om du synes spillet blir 100 ganger bedre med Obscuro, så finnes det faktisk en ganske stor del som faktisk foretrekker levelscalingen.

Lenke til kommentar

madeo: Det er ikke bare jeg som sier at spillet er et "tomt skall" som det er opp til modderne å fylle; den formuleringen har jeg faktisk fra en hel del andre steder. Jeg står likefullt ved det jeg sier, men det krever kanskje litt utdyping:

 

Når jeg begynte å spille vanlig Oblivion ("vanilla") syntes jeg også at det var et av de beste spillene noensinne, og jeg var helt i hundre fra jeg dobbeltklikket på snarveien på skrivebordet til jeg trykket "exit" i spillet. Jeg synes at dette var noe av det ypperste av hva menneskeheten hadde klart å oppnå. Men (for det kommer alltid et men), sakte men sikkert innså jeg at noe var galt - etterhvert som jeg kom litt opp i level, endret ingenting seg. Alt var like lite utfordrende, alle items var like tilfeldige, og jeg følte at jeg gjorde bare det samme om igjen og om igjen - den eneste fordelen med å gå opp i level var at noen belønninger ble bedre, slik at det da igjen ble enda lettere å drepe de usle level-scalede fiendene. Levelingen var jo en annen ting; den falt ikke helt i smak hos meg. Uansett hva jeg gjorde, uansett om jeg rollespilte eller ikke, uansett hvilken rase, hvilket stjernetegn og hvilke skills jeg valgte, var det alltid et underliggende press på å øke mest mulig antall attributes ved levelup, for å ikke ende opp med en "gimped character", som de sier.

 

Så fikk jeg høre om Oscuro's Oblivion Overhaul (OOO). Jeg ventet til OOO 1.3 ble sluppet, og så startet jeg med blanke ark. Dette var en HELT annen verden - en helt annen dimensjon, vil jeg faktisk si. Jeg tok meg en liten tur ned i Dzonot Cave, som ligger på Imperial City-øyen, og bang, der var jeg død. Amazonene var litt for farlige for meg ennå... Jeg brukte litt skitne triks og lurte dem ut til vaktene, og da fikk jeg tatt en del av dem, selv om det gikk med en vakt eller to. Når jeg da undersøkte et par kister inne i hulen, gikk det opp for meg hvor genialt dette var - det var faktisk belønninger som svarte til strevet og vanskelighetsgraden. Jeg utforsket videre, og fant noen huler som var mer på mitt nivå. Jeg klarte med nød og neppe og en del helsedrikker å få nedsenket fiendene, og belønningen her var selvsagt mye mindre, men dog likevel ganske bra til å være på min level. Det var fantastisk at jeg faktisk ble belønnet rettferdig når jeg klarte noe vanskelig i spillet. Men noe manglet fremdeles - problemet med levelingen gjenstod.

 

Det var da jeg kom over Kobu's Character Advancement System (KCAS). Denne var tilpassbar til det nesten ekstreme, men hadde fremdeles en hel del ferdige og utrolig gode maler (jeg bruker en av dem). Jeg prøvde litt frem og tilbake og fant noe jeg var fornøyd med, og som fremdeles beholdt noe av essensen fra den originale levelingen (10 major skills per level, blant annet). Men nå gikk automatisk attributes opp uavhengig av level, og jeg trengte ikke mer å tenke på "micromanaging" (nøye planlegging) av levelingen. Dette gjorde at spilling og leveling ble mer naturlig og flytende, og spillet ble vesentlig mer innlevelsesbart.

 

For å oppsummere:

Vanilla: Gøy til å begynne med, men blir fort repetitivt, etter hvert på grensen til det kjedelige.

OOO: Gjør spillet til et helt nytt et, du får belønning ut ifra det du faktisk gjør.

KCAS: Gjør leveling mer naturlig og flytende, du trenger aldri mer å tenke på å planlegge levelingen din.

 

Der har du mine to shillings, håper det var til hjelp og oppklaring.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

:hmm:

 

 

 

 

 

 

 

 

der ga du meg en laaaaaaang tankevekker...

Etter som jeg leser innlegget ditt, angrer jeg mer og mer på at jeg ikke kjøpte ny PC istedenfor 360...

 

Jo, det eneste som er "dårlig" med oblivion er nettop disse to tingene:

 

"planleggong" av levling, som blir: "ikke skyt med buen din nå, tenk om du levlet i marksman"

Og rewards, etter at jeg på lvl... 5 fikk umbra, har de fleste fiendene vært sverdføde. dette endte med at jeg la spillet bort, og tar det bare frem i blandt..

 

jeg skal ta din .. "anbefaling" og kjøpe ny PC og oblivion til den snart!

 

takk for et innlegg som endret synet mitt noe.. Mvh Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...