Gå til innhold

skal ha server til lagring

demiurgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

firma jeg jobber i vurderer å slutte å ta backup på dvd og istedenfor lagre alt på en server.

hva slags server bør jeg velge? rack eller tower?

hvor billig er det mulig å få dette?

vi har ca 5 TB nå og lagrer ca 1-2 TB i året... på dvd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde ikke være noe problem å få det under 20K for ca 5TB i raid 5, men det kommer jo helt ann på hvor sikker lagring du vil ha da. Skal det være med UPS, redundant alt mulig etc så kan enkelt treffe 200K for 5TB lagring.

Skrevet
Burde ikke være noe problem å få det under 20K for ca 5TB i raid 5, men det kommer jo helt ann på hvor sikker lagring du vil ha da. Skal det være med UPS, redundant alt mulig etc så kan enkelt treffe 200K for 5TB lagring.

7548309[/snapback]

Du må skrive litt om hvor mye dere har å bruke?

Har dere et ålreit rom til servern?

Du kan jo leie en serverplass, men jeg tviler du får en serverplass med 5tb.

Skrevet

vi har et greit lite rom til alle serverene våre.

serveren skal kun brukes til lagring av data og hver gang vi trenger denne dataen skal vi enkelt kunne gå å hente den over nettverket...

jeg har satt sammen denne på prisguiden:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39479

den har plass til 18 harddisker så jeg kan enkelt få 9 TB her.... eller er det noe jeg ikke har fått med meg...? :hmm:

Skrevet

hmm, softwareraid går jeg utifra at du tenker på her.. evt ikke noe raid i det heletatt? Hvor mange brukere skal inn og hente filer samtidig? hvor viktig er det at data er trygt lagret? har dere planer om andre backupsaker? Hvilke OS har dere tenkt å kjøre på den?

også går jeg utifra at du har mus/tastatur/skjermkort du kan sette i den under install :)

Skrevet

Jeg vil anbefalle dere fortsatt å ta backup ut på dvd/tape men samtidig lagre det på disk.

På den måten så har dere to kopier av dataene om noe skulle skje.

Og på diskene så kan det være et poeng å bruke raid1 for maks redundans.

Skrevet

det er max 3 brukere samtidig som henter ut filer.

mus/tastatur/skjermkort har jeg.

men OS har jeg helt glemt.

er XP no særlig her eller burde jeg velge linux??

Skrevet

med bare tre brukere så funker den kassa nok fint :)

Du bør se på UPS også. Det er greit å ha i tilfelle strømmen svinger, eller uteblir. Da kan serveren skru seg av uten noen write errors.

Når det gjelder OS så bør du velge det du kan best. CPU/ram i kassa er mer enn nok så det spiller ingen rolle slik sett. Før du evt velger linux så sjekk om raidkortene dine støttes i den distroen du velger. Den har jeg brent meg på før, kortet sa det støttet linux, men det var lukkede drivere for RH 2.4.20-8..

Når det gjelder oppsett av raid så spørrs jo det hvor sikkert du vil ha det. Raid 1 med hot spare er fint hvis du vil være rimelig sikker på at data ikke forsvinner, Raid 5 gir deg mer plass på bekostning av sikkerhet. Hvis det skal lagres ikke vitale arbeidsdata på serveren burde Raid 5 være nok sikkerhet. Men, du har kanskje greie på raid alt, så jeg skriver ikke mer om det nå.

Men, og dette er et viktig men. Om informasjonen som lagres på den serveren er virksomhetskritisk så anbefaler jeg på det sterkeste å ta kontakt med en levrandør av server/support for å få en sikkrere løsning. Det er endel fallgruver med det systemet du har satt opp. Lite redundancy i annet enn disker.

Skrevet (endret)
vi har et greit lite rom til alle serverene våre.

serveren skal kun brukes til lagring av data og hver gang vi trenger denne dataen skal vi enkelt kunne gå å hente den over nettverket...

jeg har satt sammen denne på prisguiden:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39479

den har plass til 18 harddisker så jeg kan enkelt få 9 TB her.... eller er det noe jeg ikke har fått med meg...? :hmm:

7551654[/snapback]

Ser at du har gått for ganske billig hovedkort, strømforsyning og harddisker. Det trenger ikke å være noe galt i det, men regelen er som oftest at man får det man betaler for. Jeg vil være forsiktig med å komme med skråsikre uttalelser uten noen form for grunnlag -men det sagt: Maxtor bråker og er upålitelig, Asrock er fortsatt en nykommer...

Dette virker som et seriøst prosjekt, siden løsningen skal brukes på jobben din. Personlig ville jeg brukt litt mer penger på komponentene, slik at jeg kunne sikre meg mer mot irriterende upålitelig hardware -og dermed være sikret på å ikke bli uglesett av andre ansatte i ettertid :)

Endret av sveiae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...