Kingundrum Skrevet 20. desember 2006 Skrevet 20. desember 2006 For 2 uker siden var jeg så uheldig å pådro meg et virus av de sjeldne.. Jeg skulle laste ned et program som skulle frigi mer RAM, noe som "programmet" ikke gjorde. Da jeg hadde lastet det ned, dukket det som forventet opp et Ikon på skrivebordet. Dum som jeg var klikket jeg på Ikonet. Dermed ble Pcn temlig treg, og derfor rebootet jeg. Datamaskinen brukte 5 ganger så lang tid på å starte opp, enn som den vanligvis gjør. Da jeg endelig kom inn fant jeg fort ut at det meste var helt fucked up! Absolutt all lyd var vekk, det var ikke mulig å åpne enkelte programer, det var ikke mulig å Copy/Paste, Flytte ikoner ++++. Jeg testet dte meste som feks: Systemgjennoppretting, scanne i safemode, og mange andre råd som jeg fikk. Tilslutt innså jeg at jeg måtte formatere. Uheldigvis var brenne programmet mitt en av de programene som ikke funket, dermed fikk jeg ikke lagret noe som jeg hadde på Pcn.. Jeg skaffet meg fort en Windows XP Pro CD (pluss mange andre gjennopprettings CD'er), og fulgte Guiden som poppet opp når jeg satt den inn i CD rommen. Da jeg kom til det punktet da Pcn hadde skrudd seg av og på, og hele skjermen var blå. Kom det opp denne meldingen: "Finner ikke CD-Rom. Blablablablabla....." Jeg trodde aller først at Cd ikke funka, men etter å ha testet ut flere andre Cder, innså jeg at det ikke var noe galt med CDene. Det var datamaskinen. Når jeg starter opp Pcn kan jeg velge imellom 2 ting: 1. Windows XP Pro 2. Instalere Windows XP Pro Jeg velger da Alternativ 2. og den samme meldingen kommer opp. Jeg har også valg alternativ 1. og da kommer jeg inn på Windows, men den "versjonen" blir bare mer og mer ødelagt. Nå kommer jeg nesten ikke inn på noen programmer osv. Jeg har snakket med folk og de sier jeg må skaffe meg ny harddisk. Jeg kan ikke så mye om dette, så jeg blir svært takknemlig for alle svar jeg får! Takk!
Beej80 Skrevet 20. desember 2006 Skrevet 20. desember 2006 Ny harddisk pga et virus hørtes da en smule drastisk ut :-P Sett i windows XP cd'en din, boot fra den. Slett eksisterende partisjon på hardisken (Der som Windows tidligere var installert), og opprett en ny partisjon, installer windows xp. Da skulle alt virke. Det finnes forresten løsninger på å få ut data, selv om windows er ødelage. Last ned og start f.eks Ubuntu Live Cd, eller Knoppix live cd. Da starter du Linux fra de cd'ene, kommer inn i et "windows lignende" miljø, og kan sikkerhetskopiere filene dine fra windows harddisken din til f.eks en usb disk, dersom du har det. Mvh, Beej80
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Takker for ditt svar, men jeg tror du har misforstått en smule.. Saken er det at Instalasjonen stopper når jeg boter fra CD-Rom, altså den feilmeldingen dukker opp før jeg kommer til det punktet hvor jeg kan slette/instalere partisjoner! Det er det som er problemet, jeg får ikke gjort noe med Windows Xp CDn, den samme feilmeldingen kommer opp uansett!
kvase Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 prøv å reset i cmos på hovedkortet dit, altså resette bios. tipper det gjør susen
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 prøv å reset i cmos på hovedkortet dit, altså resette bios. tipper det gjør susen 7549321[/snapback] Hmm, kan du forklare litt nærmere hva jeg skal foreta meg da? Takk;)
larseer83 Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Hvis det er en stasjonær pc det er snakk om kan du dra ut all strømmen og pelle ut backupbatteriet som ligger på hovedkortet. Vent et par minutter (for å være helt sikker) Sett i batteriet og koble til all strøm som vanlig. Prøv å kjøre boote XP plata da. Sjekk om det fønker... Skal du resete cmos står det hva du skal trykke når du starter opp maskina for å komme inn i setup/bios... som regel DEL knappen! Dette de første sekundene du slå på maskina.... Endret 21. desember 2006 av AudiPowha
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Hvis det er en stasjonær pc det er snakk om kan du dra ut all strømmen og pelle ut backupbatteriet som ligger på hovedkortet. Vent et par minutter (for å være helt sikker) Sett i batteriet og koble til all strøm som vanlig. Prøv å kjøre boote XP plata da. Sjekk om det fønker... Skal du resete cmos står det hva du skal trykke når du starter opp maskina for å komme inn i setup/bios... som regel DEL knappen! Dette de første sekundene du slå på maskina.... 7549411[/snapback] Yeah! For vell teste det! Takk!
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Kan være verd et forsøk iallefall! 7549460[/snapback] Jeg har netopp testet å ta BIOS batteriet ut og inn, og starte opp Pcn. Dermen valgte jeg "Instalere Windows XP Pro". DEN SAMME MELDINGEN KOM OPP! Da jeg startet opp Pcn kom det opp sann at jeg kunne velge.. Contiune (F1) eller endre noe greier (DEL). Jeg tastet F1 og forsatte botinga.. Det funka ikke! Hva skal jeg gjøre?
larseer83 Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 Kan være verd et forsøk iallefall! 7549460[/snapback] Jeg har netopp testet å ta BIOS batteriet ut og inn, og starte opp Pcn. Dermen valgte jeg "Instalere Windows XP Pro". DEN SAMME MELDINGEN KOM OPP! Da jeg startet opp Pcn kom det opp sann at jeg kunne velge.. Contiune (F1) eller endre noe greier (DEL). Jeg tastet F1 og forsatte botinga.. Det funka ikke! Hva skal jeg gjøre? 7549589[/snapback] Jeg må bare spørre... du tok ut strømkabelen fra maskina og??
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Kan være verd et forsøk iallefall! 7549460[/snapback] Jeg har netopp testet å ta BIOS batteriet ut og inn, og starte opp Pcn. Dermen valgte jeg "Instalere Windows XP Pro". DEN SAMME MELDINGEN KOM OPP! Da jeg startet opp Pcn kom det opp sann at jeg kunne velge.. Contiune (F1) eller endre noe greier (DEL). Jeg tastet F1 og forsatte botinga.. Det funka ikke! Hva skal jeg gjøre? 7549589[/snapback] Jeg må bare spørre... du tok ut strømkabelen fra maskina og?? 7549651[/snapback] Jepp! Såklart, koblet fra alt som var.. Men hvordan reseter jeg Biosen da? :S
larseer83 Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Den skal vel så og si være reseta nå! Eneste tipset jeg kan gi nå siden det virker som om at det kan være harddisken din som har slått krøll på seg er hvis du har 2 stasjonære maskiner i huset (eller du kan stikke til en kompis som har stasjonær) og sette i harddisken du har nå, sette den som slave på en annen maskin og formatere den i windows på en maskin som fungerer... så sette den over til master (som den står som nå) og innstallere windows på nytt... da er iallefall harddisken ren... Endret 21. desember 2006 av AudiPowha
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Huff.. Blir nok en stor jobb! Men nå skal jeg teste å fjerne batteriet, og sete det inn igjen. Dermed skal jeg taste DEL. Vet ikke helt hva det vil si men, er vell et forsøk!
larseer83 Skrevet 21. desember 2006 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Huff.. Blir nok en stor jobb! Men nå skal jeg teste å fjerne batteriet, og sete det inn igjen. Dermed skal jeg taste DEL. Vet ikke helt hva det vil si men, er vell et forsøk! 7549716[/snapback] Ble hele skjermen blå forresten?? med en feilmeldingskode av noe slag? Får du en velkjent blåskjerm er det som regel en hardware feil... det vil si en del i maskinen din som ikke klarer å samarbeide med resten av pc'en... det kan være drivere som ikke klarer å fungere sammen med hardware... hvis du skjønner? Nå veit jeg ikke om det er blåskjerm du har fått men i din første post virker det slik. Isåfall, prøv å ta ut harddisken å få den formatert 100% i en stasjonær maskin som fungerer. Det er egentlig en enkel operasjon hvis du har noen bekjente med litt datakunnskaper Det kan bli et billig inngrep hvis det fungerer! Håper du får det til! Endret 21. desember 2006 av AudiPowha
Kingundrum Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Skrevet 21. desember 2006 Huff.. Blir nok en stor jobb! Men nå skal jeg teste å fjerne batteriet, og sete det inn igjen. Dermed skal jeg taste DEL. Vet ikke helt hva det vil si men, er vell et forsøk! 7549716[/snapback] Ble hele skjermen blå forresten?? med en feilmeldingskode av noe slag? Får du en velkjent blåskjerm er det som regel en hardware feil... det vil si en del i maskinen din som ikke klarer å samarbeide med resten av pc'en... det kan være drivere som ikke klarer å fungere sammen med hardware... hvis du skjønner? Nå veit jeg ikke om det er blåskjerm du har fått men i din første post virker det slik. Isåfall, prøv å ta ut harddisken å få den formatert 100% i en stasjonær maskin som fungerer. Det er egentlig en enkel operasjon hvis du har noen bekjente med litt datakunnskaper Det kan bli et billig inngrep hvis det fungerer! Håper du får det til! 7549729[/snapback] Japp, stemmer at feilmeldig kommer i blå skjerm.. men tusen takk for all hjelp! jeg får vell ta med meg hardisken til en bekjent.. Nok engang: Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå