inflamer Skrevet 20. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Kjører et lokalnettverk hjemme som bruker 10.0.0.0-subnettet. Har en Gentoo-server på adressen 10.0.0.10 som kjører OpenVPN. Per nå er det routeren min på 10.0.0.1 som er fungerende dhcp-server, men har planer om å sette opp dhcpd på Gentoo-serveren istedet. OpenVPN-serveren er satt opp med tunneling, og VPN-klienter får IP-adresser fra en pool i 10.0.1.0-subnettet. Gentoo-serveren har støtte for iptables, og jeg vil gjøre det mulig for maskinene i 10.0.0.0-nettet å ha kontakt med VPN-klientene i 10.0.1.0-subnettet. Dette kan jeg gjøre ved å manuelt legge til route til 10.0.1.0/24 med 10.0.0.10 som gateway, men det jeg lurer på er om det er mulig for dhcpd å på en eller annen måte pushe denne routen ut til dhcp-klientene, som forøvrig består av både linux- og windows-baserte maskiner. Forwarding er enablet på serveren, og jeg har åpnet for trafikk i iptables,så alt burde være klart der. Svar mottas med takk. Endret 21. desember 2006 av inflamer Lenke til kommentar
stanna Skrevet 20. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2006 Kjører et lokalnettverk hjemme som bruker 10.0.0.0-subnettet. Har en Gentoo-server på adressen 10.0.0.10 som kjører OpenVPN. Per nå er det routeren min på 10.0.0.1 som er fungerende dhcp-server, men har planer om å sette opp dhcpd på Gentoo-serveren istedet. OpenVPN-serveren er satt opp med tunneling, og VPN-klienter får IP-adresser fra en pool i 10.0.1.0-subnettet. Gentoo-serveren har støtte for iptables, og jeg vil gjøre det mulig for maskinene i 10.0.0.0-nettet å ha kontakt med VPN-klientene i 10.0.1.0-subnettet. Dette kan jeg gjøre ved å manuelt legge til route til 10.0.1.0/24 med 10.0.0.10 som gateway, men det jeg lurer på er om det er mulig for dhcpd å på en eller annen måte pushe denne routen ut til dhcp-klientene, som forøvrig består av både linux- og windows-baserte maskiner. Forwarding er enablet på serveren, og jeg har åpnet for trafikk i iptables,så alt burde være klart der. Svar mottas med takk. 7545141[/snapback] Lenke til kommentar
inflamer Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2006 Har funnet løsning på problemet,så glem denne:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå