Gå til innhold

Windowsxp + S-ata disk = hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Altså - jeg kikket i biosen  for ditt hovedkort med modbin.

bios 7142v1a.

Også lastet ned manualen for K8MM-V hvor det klart står via 8237R sata

generasjon 1 kontroller med to sata porter .

Altså VIA kontroller - ikke hpt (highpoint) .

Her er biosen med nevnte instilling viewet med biosview:

7564072[/snapback]

rart.. For det sto ikke SATA mode i biosen min.. :|

Nå har ikke jeg oppdatert eller gjort noe med biosen på et år, vet ikke om det har noe å si? Men det står faktisk ikke sata mode der, uansett hvor rart det måtte være. :\

7564191[/snapback]

Du må trykke Enter på tastaturet, da får du frem dialogboksen som vist midt på bildet.

Endret av Hotbox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såpass vet jeg også..

Men nå skrev jo jeg at selve linja der SATA Mode [Raid/IDE] står ikke er å finne i min BIOS.. Så da blir det vanskelig å trykke enter og finne IDE mode/Raid mode.. :)

Skrevet

ok, no offence :)

Har det samme hovedkortet selv (kjøpt Feb. 2006), og min Bios viser helt likt som bildet. (original-bios, ikke oppdatert)

Skrevet

Kan være at du har den første version av HK'et. Det første het K8M800 mens det neste het K8M800-v

Jeg "holdt øye med" dette hovedkortet en stund, og mener å huske at det skjedde en version-endring rundt årsskiftet.

ps. har du H/W Monitor på "forsiden" i Bios? Hvis du ikke alerede kjører Cool'n Quiet, så gå inn å enable Smart CPU Fan -til f.eks 40 C

Anbefales, nesten all viftestøy fra cpu forsvinner.

Skrevet

Har ikke vært i bios å endra noe noen gang untatt hva som skal boote først av cd/floppy og hdd, siden jeg ikke har så stor peiling når det gjelder bios, og er redd jeg ødelegger noe.. Så tror ikke jeg kjører cool'n'quiet nei.. Men tøft, cpu vifta er irriterende :)

Skrevet

Hvis du er sikker om modell / versjon på kortet ditt, du kan finne ut om Bios oppdateringer som du finner hos MSI henviser til noe som kan være relevant for deg.

Om ja, du kan update Biosen fra floppy.

Til det, må du skaffe deg en oppstarts diskett fra Win98/ME, for å starte Pc-en din med

og en annen diskett hvor du skal lagre Bios Filene (2 stk)

Win98 vil gi deg en Ramdrive som du skal bruke for å installere Biosen.

Detaljer om hvordan, vil du finne ut, etter at du har lastet ned en Bios.zip fra msi og åpne den.

Der er en txt eller doc file, hvor helt på slutten beskriver, hvordan du gjør det.

Men jeg er usikker om du har disabled eller enabled Sata i Bios. Det må være enabled.

I tillegg må du sikre deg at i Boot options har du valget om å nettopp boot fra denne disken.

Så se deg litt rund i bios vedrørende slike options.

Ikke den vannlig Boot priority mellom floppy/CD/HD men Harddisk boot priority, dvs hvilken av diskene skal brukes til Boot.

Når det gjelder behov for sata drivere og lasting under innstalleringen, hvis du får meldning om feil i linje....og bla bla bla, så må du lage en unnatend.txt file som du lagre den som .sif og ikke txt. (filen vil inneholde selvfølgelig info om drivere du trenger)

Filen må lastes inn så snart du har tastet .....tast en tast for å starte fra CD....og maskinen viser....kontrollere maskin konfigurasjon..

Eller du kan laste ned et prog som kan lage en ny installasjons CDplate for deg med tilpasset unnattend file.. (kanskje det er lettere for deg?)

Om du har behov for drivere eller ikke er helst ikke sikker på heller.

Det er ikke gitt nøyaktig beskrivelse om hvordan du gjør alt dette, men det var helst en oppstilling av hva du eventuelt må tenke litt om, vedrørende løsninger..

Om det er mulig å boote fra Sata i ikke raid oppsett er ikke sikkert heller.

Lage derfor et plan om hvordan du skal gå fram her. Hjelp får du sikkert underveis, av mange her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...