Gå til innhold

TES: hvordan vil oblivion bli nå? (ny hw og skjerm)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei, har nå spilt oblivion en god stund med en crappy eldgammel 15" pc skjerm og med et utdatert skjermkort så jeg har spilt med en helt elendig fps, siden jeg var lei uansett så lastet jeg liksågreit ned en del grafiske mods bla quarls texture replacer etc, (toto) da sank fps sellvfølgelig ytteligere og jeg gikk da under 10fps, altså det ble helt uspillbart.

Men nå har jeg gått til anskaffelse av en splitter ny hdtv og et nytt Ati x1950xt skjermkort, samt at jeg har overklokket prosessoren min fra 2ghz til 2,5ghz (amd athlon 3200+)

så er spørsmålet mitt, hvordan vil spillet være nå i forrhold til før? jeg regner med at det blir drastiskt bedre fps, men hvor mye oppgang vil dere tro?

og med den nye tv'en så burde jo spillet se en del bedre ut enn på den gamle skjermen, og i tillegg så får jeg jo nå benyttet hdr og aa samtidig så det vil vel også gjøre det noe penere?

tror dere jeg vil kjøre det uten særlig lagg nå? eller kommer jeg over 20-30fps i det heletatt? jeg klarer fint å spille det på ca 20-25fps bare det ikke faller under der.

edit: glemte å si at grunnen til at jeg spør er at jeg får ikke testet enda siden jeg venterpå en ny psu til pc'n.

edit2: glemte seff også å nevne resten av maskinvaren.

- asus a8n sli hk.

- amd athlon 3200+ cpu. klokket til 2,5ghz.

- ati x1950xt skjermkort.

- 1gig ram (får 2gig snart)

- samsung 120gig hd.

Endret av marius90
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk specsa mine i profil. Jeg kjører en haug med grafikkmods, 1600x1200 med det meste på maks. Skygger har jeg slått av, disse stjeler ALT for mye ressurser til å engang være bittelitte grann verdt det. Det er ingen forskjell hos meg på å kjøre det på 1280x960 og 1600x1200, noe som impliserer at det er prosessoren min som er flaskehalsen. Jeg ligger vanligvis på rundt 20-25 FPS utendørs, kan av og til droppe rett under 20 hvis det er mye som foregår. Innendørs, i huler hvor det ikke er apokalyptiske kamper, ligger jeg på 50-100 FPS.

Jeg kjører The Oblivion Texture Overhaul, Parallax 512MB-versjonen.

Edit: Nå som du la til resten av specsa: Prosessoren din kommer til å bli en gigantisk flaskehals i dette spillet i forhold til skjermkortet. Du kan jo prøve å veksle mellom oppløsningene jeg nevnte; jeg tror ikke det vil ha mye å si.

Endret av MiSP
Skrevet (endret)

takk for kjapt svar, jeg har lastet ned den 256mb non paralox versionen, den er kanskje litt mer lettdreven.

en annen tweak jeg har gjort som stjeler mye resurrser er at jeg har gjort så ting langt unna fortsatt er max detaljert så det ikke bli noe glatta ut osv langt unna, det så jo utrolig mye bedre ut, men fps sank drastisk.

siden tv'et mitt ikke er et full hd tv, men en 720p/1080i tv, så får vel ikke jeg kjørt noe høyere enn 1280x768 i oppløsning?

hvilken fps tror du jeg vil få sånn ca med mitt opsett da? (la til resten av maskin specs i første post) tror du jeg må fjerne toto igjen for å få brukbar fps? du har jo en del kraftigere prosessor og endel mer ram enn meg.

Endret av marius90
Skrevet

prøvde litt nå, og det gikk ikke akurat glatt, noe mer fps her og der, men fortsatt uspillbart, men er garantert pga prosessoren.

så da får jeg spare det til jeg får en dualcore.

Skrevet

Kjør LowLowPoly Grass - dette gir en drastisk økning i FPS uten for mye visuelt tap (du blir fort vant til det uansett, jeg måtte nesten ha screenshots for å sammenlikne og se forskjellen).

Dette gjelder selvsagt bare dersom du viser mye gress. Jeg kjører denne og maks grass distance, ser flott ut. :)

Hva TOTO angår, så har det egentlig kun med videominnet å gjøre (og videominnebussen - jeg har 512 MB VRAM, og sikkert 256-bits minnebuss).

Skrevet (endret)

har instalert den moden, uten at det hjalp noe særlig, nå vil knapt spillet kjøre i det hele tatt, etter litt spilling så hopper den til windows.

btw, hvordan fjerner jeg den modden igjen hvis jeg vil ha den bort en gang med tiden?

men tenkte jeg sku prøve å få tak i en opteron 170 og klokke den så langt jeg kommer. Også kjøper jeg snart 2gig ram, da burde jeg vel kunnne kjøre det med spillbar fps?

Endret av marius90
Skrevet

Jeg vil anbefale å bruke Oblivion Mod Manager, ettersom denne tar seg av en hel del ting, som blant annet å få teksturer og modeller til å virke skikkelig. Jeg kan sende deg en del mods i OBMM-format, det er da bare å dobbeltklikke for å installere/avinstallere den.

Kjørte du med mye gress, forresten? Ettersom denne endrer gresset, så merker du jo såklart ingenting hvis du ikke spiller med gress på. :)

Angående avinstallering - det er vel bare å slette filene som moden la inn.

Skrevet (endret)

Jeg har oblivion mod manager, la inn alle moddene slik det står beskrevet på siden jeg lastet de ned, ikke i obmm filer, men la de inn manuelt, og jeg ser de fungerer. Jeg kan også se at low poly grass er på, så alle moddene er riktig lagt inn vil jeg tro. Legger ved et bilde av slik det ser ut på mod manager.

Btw, tror grunnen til at det lagger er at jeg har gjort en del endringer i ini filen, jeg har bla gjort så alle ting langt unna får høyest kvalitet så ingenting blir blurry uansett hvor langt unna man står, og jeg har tatt så vann reflekterer alt, og masse slike ting som stjerler fps. Og hvis jeg sitter og spiller en liten stund der det skjer mye så lagger det så voldsomt at maskinen nesten henger seg, og da hopper spillet til windows.

Dette vil vel bli i orden med ny ram og med ny cpu?

post-58741-1166904045_thumb.jpg

Endret av marius90
Skrevet (endret)

Mye vil nok ordne seg med mer RAM og ny CPU, men hvis spillet krasjer, så har det andre grunner enn at det bare går hakkete. Angående den INI-settingen som styrer hvor langt unna du ser ordentlige teksturer, så ville ikke jeg hatt den alt for høyt - lastetidene blir ganske dramatiske etter hvert, og det stjeler egentlig alt for mye ressurser til å være verdt det. Jeg har satt uGridsToLoad til 5; mer enn det var egentlig bare bortkastet. Spillet kan faktisk også bli ustabilt hvis du setter den verdien alt for høy.

Endret av MiSP
Skrevet (endret)

alle ini instillingene jeg har gjort, sto i en guid jeg har lest, så de skulle være "uskadelige".

men bestilte nettop en opteron 175, da burde vel spillet kjøre en del lettere?

denne guiden og diverse andre har jeg fulgt;

http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=27&CIID=36222

iPreloadSizeLimit=104857600 (default 26214400)

The value is in bytes. If you have a 1G or less machine and this causes troubles, set it to 52428800.

dette var det jeg mente med å gjøre ting langt unna mer detaljert, satt den til 52428800

inne i byer og hus lagger det absolutt ingenting, men ute i natur osv er det uspillbart, spesielt når den loading area kommer fram, det tar altfor lang tid og virker som om spillet ikke raskt nok klarer og loade det som skal være der, det er vel kanskje cpu som begrenser dette?

Endret av marius90
Skrevet

Det er i stor grad harddisk; den jobber jo hele tiden når du laster et område. Hvis den vanligvis laster 256 MB inn i minnet, men du sier at den skal laste 1 GB, så sier det jo seg selv at det tar fire ganger lengre tid enn vanlig. Denne har jeg satt til 209715200, og jeg har 2 GB RAM. Den bruker lang tid på å laste uteområder, men ikke mer enn at jeg såvidt overlever.

Skrevet (endret)

takk, men så nå at jeg hadde misforstått noe, det var den ini instillingen du nevnte som gjorde ting langt unna mer detaljert, den ugrid saken, så jeg satte den til 5 som du foreslo og nå kjører spillet meget bra. 30-50fps, så det var den instillingen som stjelte for mye resurrser, jeg hadde den på 9, så takk for den :thumbup: men jeg kjører ikke så høy oppløsning da, 1024*768.

men syns det ser litt rart ut når ting langt unna ser så blurry ut, kan det være at jeg kan sette opp den ugrid instillingen litt igjen med en ny cpu?

men jeg mangler den moden som faktisk forbedrer dette:

http://planetelderscrolls.gamespy.com/View....Detail&id=1928

men mangler den modden som faktisk skal forbedre dette, for man må jo betale for å få lastet den ned, og det gidder jeg ikke. http://planetelderscrolls.gamespy.com/View....Detail&id=1928

post-58741-1167066527_thumb.jpg

Endret av marius90
Skrevet
takk, men så nå at jeg hadde misforstått noe, det var den ini instillingen du nevnte som gjorde ting langt unna mer detaljert, den ugrid saken, så jeg satte den til 5 som du foreslo og nå kjører spillet meget bra. 30-50fps, så det var den instillingen som stjelte for mye resurrser, jeg hadde den på 9, så takk for den :thumbup: men jeg kjører ikke så høy oppløsning da, 1024*768.

men syns det ser litt rart ut når ting langt unna ser så blurry ut, kan det være at jeg kan sette opp den ugrid instillingen litt igjen med en ny cpu?

men jeg mangler den moden som faktisk forbedrer dette:

http://planetelderscrolls.gamespy.com/View....Detail&id=1928

men mangler den modden som faktisk skal forbedre dette, for man må jo betale for å få lastet den ned, og det gidder jeg ikke. http://planetelderscrolls.gamespy.com/View....Detail&id=1928

7574845[/snapback]

Det at det ser blurry ut fra avstand er at originaltexturene fra avstand kun er på 512x512 oppløsning om jeg ikke husker feil. Når du kommer nerme nok vil den loade det i en større texture. Du får tak i mods som kan endre på dette slik at det ser bedre ut på avstand, finnes vel et par moder for det etter det jeg har sett. Det finnes vel en 2048x mod og en 4096x mod.. altså texture sizen blir utvida. Jeg kunne hvertfall ikke kjøre noen av modene på kortet mitt(Radeon X850XT) fordi kortet mitt støtter ikke den texture oppløsninga.

Du kan laste det ned gratis, og ligger ute på www.tessource.net. Bare søk i Textures så finner du dem nok ;)

Skrevet

jeg vil helst ha den better tilling textures som liksom hører til The Oblivion Texture Overhaul, den ser så mye bedre ut enn de andre som ligger på nettet, men jeg finner ikke den moden jeg leter etter noe annet sted enn på den siden man må betale, men kan jo altids laste ned en annen mod hvis jeg ikke finner den jeg egentlig vil ha, kan uansett ikke bli noe dårligere enn det orginale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...