Gå til innhold

div. problemer med ubuntu og beryl/emerald


ZeS

Anbefalte innlegg

Heiho forumtroll :w00t:

har et "problem" med at themes ikke vises korrekt i emerald...

som dere ser applyer ikke emerald themes på panelene av en eller annen grunn.. hva kan jeg gjøre for å fikse dette? og 1 ting til: gcursor funker ikke når jeg kjører emerald/beryl... noen som har en løsning?

ps! vedlagt bilde viser "problem"

 

Edit: litt mere problemer: får ikke skrevet filer til de 2 andre partisjonene mine.. har 1partisjon til ubuntu og 2 til filmer/mp3/div... selv om jeg logger inn med root og prøver å gjøre om på permissions (høyreklik options permissions) så får jeg "could not apply, disk is read only" :S hva må jeg gjøre for å fikse så jeg har full access til dem igjen?

EDIT2: prøvd å chmod'e begge diskene nå, men får error

chmod: changing permissions of `sda5': Read-only file system

.... ingen her som gidder hjelpe? :)

post-57768-1166619903_thumb.png

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting til: shift+backspace = logout, dette begynner å gå meg på nervene til de grader.. hvordan får jeg endra/sletta den hotkeyn? har ikke funnet noe sted den står oppført

EDIT: virker som om det kommer av XGL.. det skjer ikke når jeg logger inn med gnome-session, kun med XGL-session for beryl/emerald..

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

Har det samme problemet med theme som ikke vises riktig. Og det ser jo mildt sagt tragisk ut med den looken du har, som jeg desverre deler meg deg (og sikkert flere for den saks skyld).

Etterhvert har jeg til og med fått det problemet at X restarter kort tid etter at jeg har logga inn i XGL. I tillegg går det ikke ann å spille av video. Noe du føler deg kjent med også ZeS?

Plages litt. Men GNOME får duge inntil videre.

Lenke til kommentar
Har det samme problemet med theme som ikke vises riktig. Og det ser jo mildt sagt tragisk ut med den looken du har, som jeg desverre deler meg deg (og sikkert flere for den saks skyld).

Etterhvert har jeg til og med fått det problemet at X restarter kort tid etter at jeg har logga inn i XGL. I tillegg går det ikke ann å spille av video. Noe du føler deg kjent med også ZeS?

Plages litt. Men GNOME får duge inntil videre.

7545408[/snapback]

har ikke hatt noe problem med at X restarter seg nei. og video funker fett:)

Lenke til kommentar

Emerald er vel en vindus dekorator, og har ingenting med panelene å gjøre...

 

Vil du skifte look på panelet, så høyreklikker du på det og velger properties.

 

Du kan også bruke gnome sin theme manager : System->Preferences->Themes -> Theme Details -> Controls og velge et annet GTKtheme...

 

Edit:

Du kan ta en titt på min guide her:

http://www.havarnielsen.com/linux/guides/panel-guide.html

 

Edit2:

Dersom problemene gjelder at gnomeinstillingene er korrupte og dere ikke kan bruke gnome theme manager, kan dere se her:

Desktop modde tråden på forumet, post 263

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
*stor-snip*

7552871[/snapback]

testa slette config filer, greit det restora alle gnome configs til default, men nei kan fortsatt ikke applye themes til paneler med gnome..

 

testa også guiden linka til, men det funka ikke noe spesielt bra.. når jeg har åpne vinduer osv, på panelet blir det jo windows 2k grafikk, og det er ikke pent med semi-gjennomsiktige paneler..

 

også det som egentlig irriterer meg mest. shift+backspace = logout, men jeg finner faen ikke noe sted den bindingen står oppført! det irriterer meg grenseløst ettersom jeg OFTE kommer borti den når jeg skriver på div. ting :S noen anelse om hva det kan være? virker for meg som om den keybindingen kommer sammen med XGL(ikke beryl, men XGL). hjeeelp plagsomt.. skrevet dette innlegget 3 ganger for jeg måtte starte på nytt igjen.. kom borti logut knappen -_-

 

-zes-

Lenke til kommentar

Har du problemet med shift+backspace kun når beryl er aktivert eller hele tiden?

 

Ctrl+Alt+Shift lukker vanligvis X og starter X på nytt slik at du kommer til login skjermen igjen... Men det er liltt vanskeligere å bomme på tre knapper samtidig enn to...

 

Ihvertfall så er det mulig å sette Shift+Backspace som logout shortcut i gnome i System->Preferences->Keyboard Shortcuts (på norsk er det vel noe slikt som: System->Instillinger->Tastatursnarveier , men logger du inn med engelsk så finner du det iallefall). Det er også mulig å fjerne den hvis den er satt der.

 

Til senere så er det greit å spørre om kun en ting av gangen i samme tråd og opprette flere tråder dersom man har flere forskjellige tema å spørre om som ikke har noe med hverandre å gjøre. Bare et tips, ellers blir det vanskelig å få med seg hva du egentlig vil ha hjelp med.

Lenke til kommentar
*snip*

7556403[/snapback]

problemet kommer når jeg logger på meg XGL session(som jeg satte opp etter howto: xgl/beryl i edgy). når jeg logger inn med default gnome session er ikke shift-backspace bindet lengre.

og jeg har sjekka gnome-keybinding-properties aka system-prefs-keyboard shortcuts, og der står logout som DISABLED... jeg har også googla xgl keybindings, og sjekka gconf editor for de keybinds som står der, men finner INGEN steder hvor shift+backspace står oppført :S

 

og ps! når jeg logger inn med xgl session har jeg ikke satt så beryl starter automatisk, så jeg starter den manuelt(så tror ikke det er beryl, har sjekka keybinds der også seff)

Lenke til kommentar

http://en.opensuse.org/Using_Xgl_on_SUSE_L...e_GNOME_desktop

If you were previously using metacity as your window manager in GNOME (the default setting), you will automatically be switched to compiz when you log in after enabling Xgl. Compiz defaults to using most of the same keybindings and mouse bindings as metacity for operations like "move window", "maximize", etc. If you have changed your metacity keybindings in the "Shortcuts" control panel, you will need to go back and change them again for compiz. Likewise, if you have made changes in the "Windows" control panel (eg, to enable "sloppy focus"), you will need to make those changes again.

 

Har du sjekket shortcuts igjen etter at du startet xgl ?

 

Edit:

Fra google-cache: Beryl - Forums:

#Fix Shift+BackSpace

xmodmap -e "keycode 22 = BackSpace BackSpace Terminate_Server"

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
*snip*
#Fix Shift+BackSpace

xmodmap -e "keycode 22 = BackSpace BackSpace Terminate_Server"

7557154[/snapback]

YaY! It's a miracle! I'm saved! :D

 

så tilbake til det med diskene mine: etter jeg la inn ubuntu har jeg ikke access til diskene mine lengre,(de som i windows heta d: og e:, c: har jeg delt opp og bruker som root og swap).

selv når jeg logger inn som root og prøve å chmod'e dem i terminal får jeg error: read-only filesystem!

noen enkel løsning på det? unmounte/mounte igjen om det går?

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
Hvilken output får du fra
sudo fdisk -l

 

Hvordan ser din fstab ut? Post her.

 

(Bruk [ skjul ] brakketter når du svarer, så blir det mye lettere å lese posten).

7559059[/snapback]

 

det her du tenker på?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
sjefen@PewPewLazer:~$ sudo fdisk -l

 

Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 2 21567 173228895 f W95 Ext'd (LBA)

/dev/sda2 22714 24321 12916260 83 Linux

/dev/sda3 21823 22713 7156957+ 82 Linux swap / Solaris

/dev/sda5 2 21567 173228863+ 7 HPFS/NTFS

 

Partition table entries are not in disk order

 

Disk /dev/sdb: 203.9 GB, 203928109056 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 24792 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdb1 2 24792 199133707+ f W95 Ext'd (LBA)

/dev/sdb5 2 24792 199133676 7 HPFS/NTFS

fstab? :hmm: was ist das? :p

Lenke til kommentar

hmm... det er noen som sier at de opplever at man må installere pakken gnome-desktop-environment i tillegg til å fjerne configfilene...

 

Prøv å kjør dette fra en failsafe terminal og se om du får det til:

rm -r .config .gconf* .gnome* .metacity .nautilus .update-manager .gtk*
sudo aptitude install gnome-desktop-environment

Logg inn igjen med en gnome-default-session (hvis mulig) og standard språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...