Gå til innhold

Fil server, win eller noe annet

-=Petter=-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har tenkt til og lage en fil server og jobber som en maskin som kan laste ned ting for oss.... som skal stå lokalt på nettverket her jeg bor. Kommer til og være minimum to som skal bruke denne.

Planen er hvis det går at de andre maskinene vi har skal koble seg opp til de HDene vi tilegner hver av oss når dem skrur seg på. slik at vi har det som en HD hvis dere skjønner. Også vil vi at det skal være en bruker pr pers som har plass på denne serveren slik at vi kan foreksempel kjøre nedlastnings prog på denne hver for oss... slik at vi ikke trenger og bruke våres egen maskin til dette... Digg og ha en maskin man kan hjemme bort slik at det ikke gjør noe om den bråker litt..

Noen som har noen forslag til hva slag OS jeg bør kjøre for og få til dette?

Mvh

Petter

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Noen som har noen forslag til hva slag OS jeg bør kjøre for og få til dette?

7514718[/snapback]

Windows XP Home eller Pro. Dersom du har tenkt å bruke Remote desktop til å styre PC'en må du ha Pro, ellers er Home å foretrekke pga pris (du kan jo selvsagt bruke et annet fjernstyringsprogram på home).

Det du uansett kan gjøre er å lage brukerne på serveren, og deler harddiskene, og fjerner tilgang til "everyone", og legger til full tilgang til alle brukerne.

På klient PC'ene, "mapper" du de delte diskene i "Min datamaskin" - da blir det akkurat som om det er lokale harddisker.

Endret av Lurifaksen
Skrevet

så xp er og foretrekke?

men detter ut av dette: Det du uansett kan gjøre er å lage brukerne på serveren, og deler harddiskene, og fjerner tilgang til "everyone", og legger til full tilgang til alle brukerne.

Skrevet

Hei,

Er det noen fordeler Windows 2003 Server har i forholdtil Windows XP Pro når det gjelder filserver?

Det eneste en skal bruke filserver til er vel Remote Desktop og samba\nfs til deling og da stiller vel begge de to overstådende likt?

mvh, Joakim Haukvik

Skrevet

det i hvertfall vi skal bruke den til er å ha f.eks. hver våres HD som hele tiden er på... slik at de andre pcene våres kan koble seg rett på de Hdene da maskinen logger seg på nett verket... Pluss at vi gjerne vil ha en bruker hver oss som vi kan styre med remotedesktop for og bruke f.eks. torrent progvare. slik at vi kan bruke denne maskinen til og laste ned og alt slik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...