Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å leke nettverkspoliti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det høres hvertfall helt tåpelig ut å gå inn på rommene til folk og sjekke hva de har åpent på PC'n sin. Er ikke det en oppskrift på å bli upopulær, så vet ikke jeg.

7515125[/snapback]

 

vel, da vet tydeligvis ikke du. folk setter pris på innsatsen vår, fordi de ikke hadde fått betalt regningene sine uten vår hjelp (nettbank). nerder som sitter og laster ned anime hele dagen blir upopulære.

 

det kom masse svar, og jeg setter pris på alle, utenom bitex sitt.

 

litt utdypende informasjon:

- alle har dynamisk ip, ingen fast.

- skolen har en 3mbit-linje inn

- vi har seks forskjellige trådløse nettverk, men hvis EN person laster torrents merker alle det

- alle pcene det er snakk om er private, bærbare pcer

- it-ansvarlig er bare innom her med ujevne mellomrom, og vi har ikke tilgang til routerne

 

finnes det noen programmer som kan brukes uten tilgang til router/server? send pm om de ikke befinner seg på den riktige siden av loven. jeg har vel lov til å teste det hvis jeg lager et kablet nettverk med folk som gir tillatelse? kos.

Lenke til kommentar

Min mening er at en QoS løsning er utvilsomt det beste du kan bruke. Da vil du ikek hjøre deg til "fiende" studentene som driver med som du ærlig talt ikke kan forvente å stoppe helt, samtidig som de viktige tjeneste (som vanlig surfing anntar jeg) vil forsette å virke 99% så bra som mulig anyway.

 

Det krever kanskje litt ekstra, men det er den mest elegante løsningen, så lenge netthastigheten ikke er så stor at den ikke kan realistisk filtreres av en enkel linux box med gigabit.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette må styres der all internettrafikk passerer, altså der ruteren står. Om du har hverken tilgang til ruter, eller noen mulighet for å sette opp en firewall med filtrering (evt. med QoS) da blir det et ganske dødfødt prosjekt.

 

Jeg vet ikke hvordan nettverket deres er satt opp selv om det høres ut at alle får tildelt offisielle IP-adresser. Om det kan subnettes videre med en firewall i mellom eller om det er like greit å sette opp NAT og private IP-adresser må man tenke igjennom.

 

Det kan være tilfelle at hele nettverket deres er sentralstyrt i kommunen, da er det fare for at dere ikke får lov til å sette opp noe som helst. Selv it-ansvarlig har i så fall null kontroll.

 

Jeg vet ikke hvor mye du samarbeider med it-ansvarlig, men det er like greit å gripe tak i vedkommende og finne ut av ting for ellers kommer dere ingen vei.

Lenke til kommentar

Om du vil logge aktivitet så kan man legge inn et punkt i datareglementet (som alle må skrive under på før de kan bruke datamaskinene) at du kan bruker verktøy som ethercap, wireshark og denslags. Men dersom hensikten kun er å få bukt med problemet vil QoS være det meste elegante, ellers har man firewall for å blokkere all annen bruk enn http, https, imap, pop, smtp,..

Lenke til kommentar

Greit nok, tok meg ikke tid til å lese alle innleggene men det meste hørtes teit ut, spesielt det med å sparke inn dører. Jeg vil si at en linux box er helt bortkastet og innvikklet tull. Min annbefaling er og laste ned/kjøpe programmet SolarWinds. Prisen er riktig nok rundt 12-13 tusen så last ned er bra finnes mange trial`s ute.

 

Det eneste dette programet trenger er SNMP, som jeg tror det er på Switchen til denne skolen din, ettersom det er ganske vanlig ved skoler som bruker litt mer penger på å få nettverket bra. Dette programmet kan man overvåke porter på Switchen/ruteren om du vil. Dette er helt lovlig. Om du da ser at den og den porten bruker 50% usage på Internet kan du blokke porten fks i en uke som straff dette fører fort til at folk holder seg unna torrents limewire ect. Om du vil ha det helt blokket kan du gå på firewall`n skolen din burde ha og sette en blokk fks på iprangen til Limewire eller hva f. de bruker og gjør faenskap med. Genialt verktøy du kan gjøre så utrolig mye med dette.

 

 

Lykke til :)

 

*edit om du ikke gidder å bruke så lang tid ta med balltre inn på rommet :p*

Endret av raaven
Lenke til kommentar
Greit nok, tok meg ikke tid til å lese alle innleggene men det meste hørtes teit ut, spesielt det med å sparke inn dører. Jeg vil si at en linux box er helt bortkastet og innvikklet tull. Min annbefaling er og laste ned/kjøpe programmet SolarWinds. Prisen er riktig nok rundt 12-13 tusen så last ned er bra finnes mange trial`s ute.

 

Det eneste dette programet trenger er SNMP, som jeg tror det er på Switchen til denne skolen din, ettersom det er ganske vanlig ved skoler som bruker litt mer penger på å få nettverket bra. Dette programmet kan man overvåke porter på Switchen/ruteren om du vil. Dette er helt lovlig. Om du da ser at den og den porten bruker 50% usage på Internet kan du blokke porten fks i en uke som straff dette fører fort til at folk holder seg unna torrents limewire ect. Om du vil ha det helt blokket kan du gå på firewall`n skolen din burde ha og sette en blokk fks på iprangen til Limewire eller hva f. de bruker og gjør faenskap med. Genialt verktøy du kan gjøre så utrolig mye med dette.

 

 

Lykke til :)

 

*edit om du ikke gidder å bruke så lang tid ta med balltre inn på rommet :p*

7528005[/snapback]

 

Hvis du hadde lest innleggene i denne sjokkerende lange 2 siders tråden så hadde du kanskje sett at alle kobler seg til trådløst via 6 forskjellige nett.

Det beste du finner ut da er hvilken trådløs router de er tilkoblet og du er egentlig like langt, må fremdeles løpe rundt som en annen mongo og banke på dørene til folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...