Gå til innhold

Plassering av vifte ?


Lars-H

Anbefalte innlegg

Har en PC her jeg skal sette inn _en_ ny vifte i. Den skal gå stille, så det blir kun PSU-vifte, CPU-vifte og kabinettvifte. PSU og CPU har vifte allerede, så jeg mangler bare kab.vifta. Men da vet jeg ikke helt hvor den bør stå og hvilken vei den skal blåse. Skal kjøle HD og HK. Har tenkt å sette den bak på kabinettet så den blåser inn. Er dette det mest fornuftige ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste ville vel være å hatt den i fronten til å suge kald luft inn i kabinettet og over harddisken. Men dette vil likevel ikke bli så bra. Det beste hadde vært om du hadde kjøpt en vifte til å ha bak i kabinettet til å suge varm luft ut igjen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Okey, da skal jeg se på det. Men den må kjøle harddiskene, det litt av vitsen. Hvis jeg får den foran, så tar jeg den der sånn du sa, men hvis det ikke er plass og jeg må ta den bak, hvilken vei skal den blåse da for å få lavest temp i kabinettet ?

 

Edit: Takk for hjelpen btw ;)

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar
Okey, da skal jeg se på det. Men den må kjøle harddiskene, det litt av vitsen. Hvis jeg får den foran, så tar jeg den der  sånn du sa, men hvis det ikke er plass og jeg må ta den bak, hvilken vei skal den blåse da for å få lavest temp i kabinettet ?

 

Edit: Takk for hjelpen btw ;)

7514248[/snapback]

 

hvis du skal ha den bak i kabinettet vil du få lavest temperatur ved å sette den til å suge varm luft ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha vifta bak i kabinettet, og likevel ha den til å kjøle harddiskene dine som er i front, så må du sørge for at den eneste veien lufta kan komme inn i kabinettet er forbi diskene dine.

Harddisker er de komponentene som takler varme dårligst i PC-en, så jeg ville heller hatt vifta i fronten (hvor den suger kald luft inn over diskene). Siden du kan velge hvor du vil ha vifta, har du tydeligvis plass til minst én til, så det er vel ikke verre enn å gå og kjøpe en til? De koster da ikke skjorta ... Hvis det er lydnivået du frykter, kjøp deg en viftekontroller eller to, så er det problemet løst.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Okey. Er ikke sikker på om det er noen plass for vifter i fronten, får ikke sjekket det enda. Men hvis det er så bør denne blåse inn?

 

Og hvis det ikke er plass i fronten, så tar jeg selvsagt bak, og lar den blåse lufta ut.

 

Edit: Det blir bare en vifte i første omgang.

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar
Okey. Er ikke sikker på om det er noen plass for vifter i fronten, får ikke sjekket det enda. Men hvis det er så bør denne blåse inn?

 

Og hvis det ikke er plass i fronten, så tar jeg selvsagt bak, og lar den blåse lufta ut.

 

Edit: Det blir bare en vifte i første omgang.

7518259[/snapback]

 

hvis du bare skal ha ei vifte først kan du jo sette den foran til å blåse kald luft over harddisken, og heller kjøre med åpent kabinett slik at varmen kommer ut. Dette vil da funke som en midlertidlig løsning til du får en vifte til bak som suger varmen ut.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...