Gå til innhold

Windows starter ikke etter harddisk kræsj.


-Olsen-

Anbefalte innlegg

Hei,

(feilpost, kan den flyttes?)

jeg fikk en pc som hadde svartna, som jeg skulle fikse. Etter en stund fant jeg at cpuen var gåen, så jeg byttet den og alt var fryd og gammen.

 

Så satt jeg på kabinettet, og skulle starte. Men da fikk jeg bluescreen og feilen "starter dumpng av fysisk minne". Selvfølgelig begynnte jeg å svette når denne feilen klom flere ganger, og det ikke er min pc.

 

Prøvde deretter å bytte rambrikkene og cpu, uten hell. Så koblet jeg harddisken inn i en annen pc, fortsatt uten hell. Så da sto jeg igjen med en konglusjon. F...!

Vurderer nå å starte opp som 2. harddisk i en pc, og kjøre image av den med getbackdata, eller et liknende program.

 

Så tenkte jeg at "reparere" funksjonen på windows xp cd'en må være topp for denne anledningen.

Må teste dette i morgen, da jeg selvfølgelig må på skolen imorgen også. Noen som har tro på at dette kan funke, og noen som har noen andre ideer?

 

EDIT:

Hele meldingen er slik:

 

"

STOP: c0000218 {Feil i registerfilen}

Registeret kan ikke laste inn strukturen (fil)

\SystemRoot\System32\Config\DEFAULT

eller loggen eller dennes alternativ.

 

Starter dumping av fysisk minne.

Dumpingen av fysisk minne er ferdig.

Kontakt systemansvarlig eller brukerstøtteavdelingen hvis du vil ha mer hjelp.

"

 

EDIT2:

http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Ben...30084&x=10&y=13

leste denne, teste noe av dette imorgen, etter et image er tatt. Eller er noen av disse stegene dumme?

MvH

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være flerre ting enn bare cpu…..den hadde svartna som du skriver….

 

Men du må alltid resette biosen med sånne handlinger, dvs før du setter nye komponenter.

 

Windows på denne disken må nok aktiveres igjen tenker.

 

Det beste vil være å gjøre er reinstallasjon av Windows.

Dvs du reparerer installasjonen og ikke NY installasjon.

Finne det du trenger av CD-key og brukerens passord, slik at du kan konfigurere ferdig etter installasjonen.

 

At du tar å klone disken …vel….det hadde vært bedre å bruke denne disken til å installere en Windows på nytt, slik at du kunne bekrefte at hardware konfigurasjon var Ok, deretter og ut fra det du kan gå videre med å reparere ….den gamle installasjon, slik at den riktig ..hal..blir gjeldende.

 

I tillegg til det, det finnes noe snarveier når det gjelder å gi flerre alternativer i boot.ini file, vedrørende HAL (Hardware Abstraction Layer).

 

men å klargjøre at Pc-en funker med å prøve en nyinstallasjon av Win før du reparerer er å anbefale.

Lenke til kommentar

Det at det er cpuen er jeg sikker på.

når man startet den startet viftene, så hørte jeg noe lyd fra harddisken, men så stoppet alt opp... typisk cpu problem, byttet den, så startet den.

 

Men det rare er at den faktisk funka før jeg satt på kabinettet. Og med tanke på at det ikke er min pc, så veit jeg ikke hva slags programmer som ligger inne, eller hvor filer ligger. Er derfor jeg er ute etter en ren reparering som gjør at ingenting blir slettet.

 

Det med cloning av disken, eller å lage et image er bare for å forsikre meg om at jeg har alt, hvis noe skjærer seg underveis!

Lenke til kommentar

Ok, du har litt av en oppgave foran deg.

 

Feilmeldningen du får kan være mer nasty enn som så.

Ja det kan være greit å klone, så du kan jobbe i fred med det.

 

Du kan prøve med å taste F8 etter POST.

Her får du ”hvis du kommer så langt” div. alternativer, som ”laste den siste god konfigurasjon” eller noe slik. Etter at du har valgt det og mens Win prøver på det, og du ser teksten, prøve å taste på spacebar.

 

Andre alternativer ser du her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...