Gå til innhold

Hvordan sjekke om PSU virker?


kitzo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er usikker på om det er PSU eller hovedkort som ikke virker. Er det noen måte å måle strøm på pinnene på kontakten som går ned til hovedkortet. Når PC er av så lyser det normalt på en lampe på hovedkortet, Det må bety at det står strøm konstant ned på hovedkortet. Hvilke pinner skal ha strøm når manskinen ikke er på, men PSU likevel er på? Jeg har desverre ikke flere PSU eller PC jeg kan bruke for å sjekke dette, men regner med det bør kunne måles med et multimeter om den virker. Dumt å sende PSU'n til rep hvis det er hovedkortet som har tatt kvelden... Har noen tips for hvordan jeg sjekker PSU'n er det flott.

 

Mvh

Kitzo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg er usikker på om det er PSU eller hovedkort som ikke virker. Er det noen måte å måle strøm på pinnene på kontakten som går ned til hovedkortet. Når PC er av så lyser det normalt på en lampe på hovedkortet, Det må bety at det står strøm konstant ned på hovedkortet. Hvilke pinner skal ha strøm når manskinen ikke er på, men PSU likevel er på? Jeg har desverre ikke flere PSU eller PC jeg kan bruke for å sjekke dette, men regner med det bør kunne måles med et multimeter om den virker. Dumt å sende PSU'n til rep hvis det er hovedkortet som har tatt kvelden... Har noen tips for hvordan jeg sjekker PSU'n er det flott.

 

Mvh

Kitzo

7503062[/snapback]

Du må kortslutte pin 14 og 15 på den kabelen som skal kobles til hoved kortet da skal PSU en starte uten at den er koblet til noe annet.

Endret av xtrail2
Lenke til kommentar

Helt riktigt. Det finns bara en grön kabel i en atx. Kortslut den med en av de svarta i atx (finns flera, men ta inte fel med eventuell brun). Se till att ha en fläkt kopplad på en av molex (de man kopplar in i hdd, fläktar osv) bara och sätt på switchen bak på psu. Öppna ett "paperclip" och använd mellan grön och svart.

Lenke til kommentar

Var litt uklar ser jeg. Normalt lyser det på hovedkortet. Det gjør det ikke lenger. Har nå fått målt både grønn og lilla ledning, og ingen av de har spenning. Konkluderer derfor med at det er strømforsyningen som har røket. Litt rart for den er knapt 6 mnd gammel, men det er kanskje slikt som kan skje. Lurer litt på om feil på hovedkortet kan knekke strømforsyningen, det er 2. gang strømforsyningen tar kvelden. Regner på en måte ikke det skulle være mulig, men holder muligheten åpen. Noen som har noen meninger på det?

 

Kitzo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...