Gå til innhold

Salgstall Gamecube kontra Wii (første dagene)


Echeron

Anbefalte innlegg

Dreiv og surfa litt rundt og fant tallene fra de tre første salgsdagene av GCN

 

 

Her er Japan-Launchen:

 

Gamecube:

"Nintendo has sold through approximately 60-70 percent of its initial shipment of GameCube consoles in Japan, according to a Nikkei report. The publication reports that the company has unofficially sold between 280,000 and 300,000 units of the initial shipment of approximately 450,000 units--originally slated to be 500,000 units--in the three days since the console's launch."

 

Link: Yahoo games

 

Wii:

"Early reports from Japan suggest that Nintendo sold 371,936 Wii consoles during its first two days on sale."

 

 

Forskjellen her er vel at når gamecuben ble sluppet så hadde de plutselig mer enn etterspørselen. Nå når de lanserte Wii så har de store problemer å lage nok konsoller. Hva er forandret fra sist?

 

Er markedet forandret slik at vi nå bruker mer penger og kjøper det meste som blir slengt i ansiktet på oss? Eller har Nintendo gjort noe veldig riktig denne gangen?

 

Skal se om jeg finner tall fra usa og europa for gamecuben etterhvert :)

 

Ser at salgstallene fra første batch av Wii'er er:

 

Japan : 400 000 stk

 

Usa: 600 000 stk

 

Europa: 325 000 stk

 

Totalt: 1 325 000 stk (ikke verst!)

Btw så er disse tallene alle som ble levert av Wii i første omgang ;) (duh)

 

Kilder:

 

Europasalg: http://www.blasteroids.com/news/news_item....an_wii_sold_out

 

Japansalg:

http://www.i4u.com/article7265.html

 

USAsalg:

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=21369

Endret av Echeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel flere grunner. For det første har markedet vokst, og man hører mer om spill og tilbehør gjennom dagligdagse medier. I tillegg går det vel ikke an å legge skjul på at Nintendo har gjort mye riktig angående Wii - her stiller de med blanke ark og kan spille etter egne regler, mens de med Gamecube siktet seg inn på et marked hvor dagsorden ble satt av Sony.

 

Så blir det store spørsmålet om den kan opprettholde suksessen, eller om konsollen havner i glemmeboka etterhvert. Om man bruker DS som referanse, kan det virkelig se ut som om det blir en ny gullalder for Iwata & co.

Lenke til kommentar

GC hadde ingenting nytt ved seg. Grafikken på de første spillene var omtrent like god som på PS2 som hadde vært over 1,5 år på markedet og storspill som GT3 og FFX hadde nylig kommet ut. DVD var også fortsatt et salgsargument som GC ikke hadde og den kostet også omtrent like mye som PS2.

 

Og hvilke spill ble GC lansert med i Japan? Jo, Luigi's Mansion, Wave Race og Super Monkey Ball. Kanskje tidenes dårligste lanseringslineup...

 

Mens med Wii kommer de ut samtidig med PS3 til bare en brøkdel av prisen, tilbyr en unik spillopplevelse og 10-20 spill fra dag 1 inkludert Zelda. Man lærer fra sine feil...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Gode poenger, må si meg enig i at de har gjort noe riktig denne gangen.

Jeg hadde aldri lyst på hverken N64 eller Gamecube, Wii har rett og slett sjarmert meg :)

 

Det som er litt spesielt med "nederlaget" til Nintendo er at en av hovedgrunnene bak dette, er måten de har behandlet 3rd party utviklere tidligere. I cartridge-perioden (SNES,NES) så tok de høye royalties og kunne finne på å underprise sine egne spill for å selge mer (profit). Derfor når Sony kom på markedet så fikk de en enkel jobb med å overtale utviklere til å bli med på laget.

Jeg husker for eksempel Konami som en god gammel Nintendo-utvikler, med klassikere som Metal gear (noen som husker?), street fighter 2, Castlevania ++

Plutselig kom Metal gear solid til PSX, og Nintendo hadde mistet en fantastisk spillutvikler.

 

Jeg håper at de virkelig HAR lært av sine feil som du sier kilik, og at de behandler utviklerene sine bedre og legger ting til rette for dem!

 

 

*leif*

Endret av Echeron
Lenke til kommentar
Off topic, men Metal Gear debuterte på den japanske datamaskinen MSX først - NES fikk bare en dårligere port av den versjonen ;)

7497953[/snapback]

 

Heeey! En dårlig port!? Metal Gear til NES var jo helt enormt :love: Brukte mange timer på å ikke få til noe på det spillet gitt :!:

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

NES-porten var dårligere enn originalen - det betyr ikke at den var dårlig i seg selv. Spilte selv gjennom NES-versjonen først, og det er samme spillet med enkelte endringer (I originalen kom du f.eks. opp gjennom kloakken i beste MGS-stil, i motsetning til den teite fallskjermen på NES ;) )

 

Signaturen din er nok dessverre for bilde å regne. Best å fjerne før moderatorene gjør det :)

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...