Gå til innhold

Tjene litt penger på fotografering - selge bilder?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er ikke noen fotograf, knapt nok amatørfotograf, men noen blinkskudd føler jeg at jeg har tatt.

 

jeg lurer litt på hvordan det er med å legge ut fotografier på egen nettside og be om betaling for bruk av bildene.

 

Er det noe særlig potensial i å gjøre dette eller dagdrømmer jeg bare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det er litt naivt, men å ta ressursbilder for å selge over nettet er en annen ting. Gode, enkle bilder i høy kvalitet og oppløsning kan det bli noe penger på om du får mange lagt opp på nettet. Det beste hadde vel vært å bruke en anerkjent stock-side, og å lage seg en bruker der.

Lenke til kommentar
Om eg ikkje tar heilt feil, så om du tar bilete som aviser kan bruke til saker dei skriver om, så kan du få ca 500kr pr bilde?

Stemmer dette?

Er det automatikk?

7496828[/snapback]

 

Hvis en avis bestemmer seg for å kjøpe et bilde av deg til bruk i en nyhetssaker vil du kunne forlange lønn etter frilanssatsene slik det har blitt diskutert her med jevne mellomrom.

 

Det var imidlertid kanskje ikke dette førsteposten siktet til?

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hvis en avis bestemmer seg for å kjøpe et bilde av deg til bruk i en nyhetssaker vil du kunne forlange lønn etter frilanssatsene slik det har blitt diskutert her med jevne mellomrom.

7497498[/snapback]

Du kan alltids forlange lønn iht frilandssatsene, men det er ikke sikkert du får en slik betaling. I et fritt marked blir det en dialog mellom kunde og selger som avgjør prisen !
Lenke til kommentar

Uansett kva du gjør, hold deg langt unna micro-payment sider, og ikkje underpris deg berre for å få solgt eit bilde eller tre. Det undergraver heile fotomarkede, og er ein av grunnane til at det er så mangen fotografer som sliter fortiden.

 

Ein måte å få seg nokre kroner er å ta bilete av lokale/ikkje så lokale idretsklubber, stevner, begivenheter o.l. For så å selge til utøvere/foresatte/media.

Lenke til kommentar
Uansett kva du gjør, hold deg langt unna micro-payment sider, og ikkje underpris deg berre for å få solgt eit bilde eller tre. Det undergraver heile fotomarkede, og er ein av grunnane til at det er så mangen fotografer som sliter fortiden.

 

Ein måte å få seg nokre kroner er å ta bilete av lokale/ikkje så lokale idretsklubber, stevner, begivenheter o.l. For så å selge til utøvere/foresatte/media.

7533025[/snapback]

 

En annen mulighet er ved eiendomsprosjekter. Få bilder av utsikt, solnedgang etc. så henvender du deg til megler/ selger etterpå.

Lenke til kommentar

Hvis det finnes et turistkontor i byen/stedet der du bor, kan du jo høre om de er interessert i bilder til sine kataloger/plakater/etc. Det er jo litt avhengig av hva slags bilder du helst tar...natur, sport, s/h av bymiljø, makro, arkitektur, portrett, abstrakt? Noen er mer egnet (til turistinfo) enn andre.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Men det er nok "tullinger med kamera" der ute, så hvis jeg var oppdragsgiver ville jeg aldri "ansatt" noen uten at de hadde en eller annen form for portefølje å vise til. Jeg har jobbet ubetalt i studentavisen Studvest med til tider imponerende dyktige fotografer, og jeg vet at flere betalte oppdrag utenbys fra har tilfalt meg framfor noen av de andre utelukkende fordi jeg hadde en relativt enkel online portefølje. Det er selvsagt ikke nok å ha slikt på plass i seg selv, siden man jo er avhengig av at ens navn havner på bordet i utgangspunktet.

 

Det er vel alltids mulig å selge bilder du allerede har tatt uansett, men det mest hensiktsmessige er vel å fotografere på oppdrag.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Uansett kva du gjør, hold deg langt unna micro-payment sider, og ikkje underpris deg berre for å få solgt eit bilde eller tre. Det undergraver heile fotomarkede, og er ein av grunnane til at det er så mangen fotografer som sliter fortiden.
Grunnen til at endel fotografer sliter er at de ikke klarerer å levere produkter til en pris kundene er villig til å akseptere. For å kompansere for sin manglende evne til å levere riktige produkter/pris er det mange som vil innføre prissamarbeid / kartellvirksomhet :mad: Dyktige fotografer som klarer å tilpasse seg utviklingen vil nok overleve - de andre får ta turen til NAV
Lenke til kommentar

Det er en parallellt i denne tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...%20%20bort&st=0

 

Skattemyndighetene har satt en grense på kr 999,00 for skattefrie honorar.

De fleste aviser følger dette. De har ofte en normalpris på ca kr 500,00 for bilder av nyhetsverdi. Selger du 2 bilder, er du over skattegrensen, og må betale skatt som annet lønnet arbeid. Det kan for de som tjener "godt" bli opp mot 49% skatt. Derfor får du ofte et tilbud på 950 for to bilder.

Feature-stoff kan være vanskelig å få solgt til lokalpressen, men er du "der" når de skal lage artikkel om emnet, kan du få klaff.

Ta med deg porteføljen din og dra rundt til reklamebyråer, fagtidsskrifter og "store firmaer" som bruker mye bilder i mediesammenheng, som f.eks kataloger etc.

 

Ikke "gi" bort bildene dine. Det er deg det går ut over. For neste gang du kommer med et bilde, vil de selvsagt ha det til samme "pris".

 

STÅ PÅ!

 

OG GOD JUL TIL ALLE PÅ FORUMET

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Selv har jeg lagt ut noen bilder på foto.no som folk har sett og har vilt kjøpt.

Virker som at folk leiter etter bilder til reklamer, annonser osv der... selv har jeg hatt 2 reklame firmaer som har kontakta meg etter å ha finne bilder som jeg har tatt der...

 

Tok 1500-2000kr for de bildene jeg solgte. Ene brukes f.eks i en reklame om Halden kommune.

Lenke til kommentar
Uansett kva du gjør, hold deg langt unna micro-payment sider, og ikkje underpris deg berre for å få solgt eit bilde eller tre. Det undergraver heile fotomarkede, og er ein av grunnane til at det er så mangen fotografer som sliter fortiden.
Grunnen til at endel fotografer sliter er at de ikke klarerer å levere produkter til en pris kundene er villig til å akseptere. For å kompansere for sin manglende evne til å levere riktige produkter/pris er det mange som vil innføre prissamarbeid / kartellvirksomhet :mad: Dyktige fotografer som klarer å tilpasse seg utviklingen vil nok overleve - de andre får ta turen til NAV

7554185[/snapback]

 

Og du meiner virkelig at t.d. 200 kr for eit bilde som ein bruke 2 dager på å ta/etterbehandle er ein riktig pris?

 

Problemet er at mangen kunder har eit heiit urealistisk syp på kor mykje arbeid det faktisk ligger bak eit bilde. Det er ikkje å trykke på knappen, slik som mangen trur, når dei kan få kjøpt bilder til nokre få kroner frå ein amatør, eller ein "micro payment" side.

 

Edit:

 

Kvifor skal eg betale 1500 kr for eit bilde, når eg kan få eit for 50kr frå fru Olsen sin 14 år gamle søn?

 

Det er tilsvarande som om alle hadde vorte sluppe frit fram d.t. som elektrikker. Kvifor betale 400kr time, når Mr. Hobbyelektrikker tar 50kr?

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...