Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

har en 0,2hz lyd fra maskinen som er fryktelig


Anbefalte innlegg

..å høre på.

 

ja den er 0,2hz. den er på topp hvert 5 sekund. en slags "sen bølge" av lyd om du forstår. har ingen ide hvor det kommer fra. har gått over ALLE skruer i kassa. jeg må "knekke" kabinettet over til siden så forsvinner den en stund men kommer tilbake. det som er irriterende er volumet på denne ulyden.. den overdøver pc'n.

 

kabinettet er ett Lian Li PC7A ver 1.

 

hva som er inne i boksen er 2xPabst 12cm vifter (4412F2GLL 1200rpm), en Arctic Cooling Freezer 7 Pro som surrer rundt på mellom 500-1200rpm (lyden er der fremdeles når jeg bruker Intel boxed kjøleren). en chieftec psu med en Pabst 4412F/2GLL og en WD Caviar SE disk.

 

Skjermkortet er passivt kjølt.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det være hdden? jeg husker min gamle hdd begynte å lage temmelig høyfrekvente lyder...

7492257[/snapback]

 

 

tja, 0.2 hz er jo en utrolig lavfrekvent lyd, det er faktisk langt utenfor menneskets hørselbredde. En lyd på 0.2hz vil si at lydbølgen skifter polaritet 0.2 ganger hvert sekund.. Så hvis du kan høre den er den nok mye høyere enn det. Hvis det er en lavfrekvent (bass lyd..) summing er den kanskje på 10-20hz, og hvis det er en høyfrekvent pipelyd er det kanskje på 10-16khz

 

 

Det kan hende at det er hardisken ja. prøv å ta litt elektrisk tape der skruene fester hardisken og se om lyden fortsetter.

Lenke til kommentar

Prøv å flytte på kabinettet. Det er ett eller annet som går rundt som kommer inn i en slags vuggebevegelse som lager lyden. Selve lyden er nok ikke 0,2hz (da ville du ikke ha hørt den), men det er en annen lyd som kommer og går.

 

Prøv å koble fra en og en vidte / harddisk til du blir kvitt lyden. Siden du har prøvd forskjellige CPU-kjølere er det sannsynligvis ikke den.

Lenke til kommentar

Hertz trenger ikke ha noe med lyd å gjøre.

 

"The hertz (symbol: Hz) is the SI unit of frequency. Its base unit is s-1 (also called inverse seconds, or 1/s). In English, hertz is used as both singular and plural.

 

One hertz simply means "one cycle per second"; 100 Hz means "one hundred cycles per second", and so on. The unit may be applied to any periodic event – for example, a clock might be said to tick at 1 Hz, or a human heart might be said to beat at 1.2 Hz. "

 

fra wikipedia.org

 

edit: litt treg

Endret av expose2k
Lenke til kommentar
er ikke skjermen din som er på tur til å gå heden da? de bruker å lage en irriterende lyd når de begynner å bli meget velbrukt..En meget høy og godt hørbar pipe/hylelyd.

 

Dette om du da evt har en CRT skjerm vel å merke..

7492506[/snapback]

 

nei det kommer fra kabinettet :-) crt skjermen er (desverre) long gone

Lenke til kommentar
To lydkilder som genererer lydbølger med nesten samme frekvens vil kunne forårsake dette fenomenet du beskriver. Hvis du har noen ting i maskinen din som går på omtrent samme hastighet (for eksempel de to like papst viftene dine) er det sannsynlig at det er disse som forårsaker lyden.

 

For en forklaring på fenomenet, se her: interferens

7492502[/snapback]

 

har vært inne på tanken. skal rekvirere en viftekontroll og senke hastigheten litt på den ene..

Lenke til kommentar
er ikke skjermen din som er på tur til å gå heden da? de bruker å lage en irriterende lyd når de begynner å bli meget velbrukt..En meget høy og godt hørbar pipe/hylelyd.

 

Dette om du da evt har en CRT skjerm vel å merke..

7492506[/snapback]

Det samme skjedde med min gamle CRT skjerm. Når jeg kjørte spill i høy oppløsning kom det en meget fæl og høyfrekvent lyd etter et par minutter. Men den ble borte med en gang jeg avsluttet spillet.

Jeg mener pappa sa det kunne være en spole som var defekt...

 

Det kan hende det er hovedkortet ditt også? Prøv å start opp pc'en uten harddisk...

Lenke til kommentar
Hertz  trenger ikke ha noe med lyd å gjøre.

 

"The hertz (symbol: Hz) is the SI unit of frequency. Its base unit is s-1 (also called inverse seconds, or 1/s). In English, hertz is used as both singular and plural.

 

One hertz simply means "one cycle per second"; 100 Hz means "one hundred cycles per second", and so on. The unit may be applied to any periodic event – for example, a clock might be said to tick at 1 Hz, or a human heart might be said to beat at 1.2 Hz. "

 

fra wikipedia.org

 

edit: litt treg

7492393[/snapback]

 

aldeles korrrekt.. :-)

Lenke til kommentar
er ikke skjermen din som er på tur til å gå heden da? de bruker å lage en irriterende lyd når de begynner å bli meget velbrukt..En meget høy og godt hørbar pipe/hylelyd.

 

Dette om du da evt har en CRT skjerm vel å merke..

7492506[/snapback]

Det samme skjedde med min gamle CRT skjerm. Når jeg kjørte spill i høy oppløsning kom det en meget fæl og høyfrekvent lyd etter et par minutter. Men den ble borte med en gang jeg avsluttet spillet.

Jeg mener pappa sa det kunne være en spole som var defekt...

 

Det kan hende det er hovedkortet ditt også? Prøv å start opp pc'en uten harddisk...

7492553[/snapback]

 

en løs drossel kan lage lyd. men det er en langt høyere frekvens. men forslaget er godt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...