Gå til innhold

Oppgradering av pc samt bygging av ny.AMD og Intel


Anbefalte innlegg

Ettersom min far ønsker seg ny pc har jeg tenkt til å plukke ut en del biter fra min nåværende og kjøpe en del nytt for så å lime / spikre dette sammen til to maskiner.

I den anledning trenger jeg hjelp til de nye komponentene som skal kjøpes.

 

- Komponentene skal helst kjøpes fra så få butikker som mulig grunnet frakt, leveringstidspunkt og klage muligheter. (Kjedelig å måtte dra rundt med balltre mer enn nødvendig.) Fra før har jeg ett defekt 2x1 GB minne sett fra amentio som skal refunderes / byttes i noe av det nye utstyret så varer fra amentio slipper noe av frakten.

- Periferiutstyr trengs ikke. (skjerm, tastatur o.l.)

- Overklokking kan bli aktuelt en gang i fremtiden men er ikke et avgjørende argument ved valg av komponenter.

- Prisområdet på komponentene ser dere grovt ut i fra de forslagene jeg har satt opp.

 

 

Min nåværende maskin ser slik ut:

 

Lian Li PC6070BSCAND Sort

Hiper Type-R 580W Sort

Gigabyte GA-K8NF-9

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz "Winchester"

1GB KIT (2X512 MB) 3200 DDR

Western Digital 200GB S-ATA 7200RPM Caviar Special E.

2 stk. HITACHI DESKSTAR T7K250 250GB SATA-II

POV 7800GT

NEC DVD-brenner ND-3520, 16x Double layer sort

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x sort

 

Delene merket med grønt har jeg tenkt at skal få lov til å bli med over til min nye PC, mens de merket rødt skal bli min fars.

 

I tillegg til dette har jeg et helt greit kabinett liggende samt noen optiske enheter som skal bli del av min fars nye pc.

 

Som dere ser mangler det diverse hardware for å få satt sammen dette til to maskiner.

 

Vi starter med min nye:

Bruk: Enkel videoredigering, spill, nedlastning, kontorarbeid.

Fra før har vi:

Lian Li PC6070BSCAND Sort

Hiper Type-R 580W Sort

Western Digital 200GB S-ATA 7200RPM Caviar Special E.

2 stk. HITACHI DESKSTAR T7K250 250GB SATA-II

POV 7800GT

NEC DVD-brenner ND-3520, 16x Double layer sort

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x sort

 

Da trengs det prosessor, hovedkort og minne.

 

Punkt 1 Prosessor: Her er jeg ganske sikker på at det er greit å gå for Intel Core 2 Duo E6600 da denne har god ytelse og vil passe mitt bruk bra.

i_168400.jpg

Andre forslag taes selvfølgelig imot.

 

Punkt 2 Hovedkort: Jeg har sett litt på Asus P5B og Asus P5B Deluxe men her er jeg svært usikker.

Jeg vil at det skal være vifteløst, men har ikke behov for SLI/Crossfire -støtte.

1295_l-300x200.jpg

 

Punkt 3 Minne: Her er planen å gå for et rimelig DDR2 minne av type 2x1 GB.

Ser at HW anbefaler GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB og det ser jo ut som et greit valg.

i_219846-300x200.jpg

 

Fars nye:

Bruk: Kontorarbeid, lagring av foto, normale internettjenester.

Fra før har vi:

Gigabyte GA-K8NF-9

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz "Winchester" Sokkel: 939

1GB KIT (2X512 MB) 3200 DDR

optiske enheter

kabinett med strømforsyning

 

Da trengs det: skjermkort, harddisk

 

Punkt 4 skjermkort: Ser for meg et vifteløst skjermkort til rundt 500 kr. Det hadde vært en fordel om kortet klarte å dra Vista på en tilfredsstillende måte.

Kanskje et Sapphire Radeon X1300 kunne gjort jobben?

 

Punkt 5 harddisk: En enkel og driftsikker disk er det vi er ute etter. Er litt usikker på om 250 eller 320 GB er det rette valget da jeg har lest at 250 GB versjonene er mer driftsikre enn de på 320GB uten at jeg vet noe mer om det.

Selv har jeg sansen for Hitachi deskstar og Samsung SpinPoint men ser at HW anbefaler Seagate Barracuda 320 GB i mellomklassen.

Anbefalinger settes pris på.

 

Håper noen kan hjelpe meg med gode tips til en eller flere av komponentene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med RAM'et, hovedkort og prosessoren du har valgt ut, er det uten tvil klart for litt overklokking :)

Selv har jeg Asus P5B DLX/WIFI-AP, E6600 og OCZ Platinum PC6400 (4-5-4-15) og er veldig godt fornøyd.

7482972[/snapback]

Det er jo greit å vite at jeg har muligheten til å klokke i vertfall.

Du har altså den samme prosessoren som jeg har tenkt til å kjøpe og Deluxe utgaven med wifi av kortet jeg har sett på. Er usikker på om 4 ekstra S-ATA, 1 ekstra PCI Express x16 og wifi er verd prisdifferansen på 500,-, men det er mulig.

Det er vel også et nyere kort noe som kan bety at det er noen oppgraderinger der som jeg ikke kan se med første øyekast.

Får tenke på saken hvis det ikke kommer opp noen bedre forslag.

 

Er det dette minnet du har? OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB)

Det er jo rimeligere enn det jeg hadde tenkt på. Noen spesiell grunn til at du valgte det?

Lenke til kommentar

Jepp, det er RAMet jeg har.

Jeg valgte det fordi jeg handlet hos Netshop Oslo, og det var blant de beste RAM-brikkene de hadde på lager :)

 

Edit: Når jeg kjøpte HK, var ikke P5B Deluxe kommet, da gikk det bare an å få WiFi-versjonen - jeg har ikke hatt bruk for WiFi, 4 S-ATA og det ekstra PCI-E-sporet, da jeg kun har en harddisk, bruker kabler og har kun ett skjermkort.

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...