Lampeskjermen Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Kunne ikke tenkt meg og gjøre /gquit, guilden er alt jeg spiller for, hvis guilden dispander venter jeg litt prøver meg kansje hos et guild for og prøve Naxxramas før tbc ( om vi ikke har kommet dertil da ). Også spiller jeg litt casual i tbc, vis guilden ikke dispander så powerlvler jeg det jeg kan i tbc og fortsetter med og sove på skolen pga du satt oppe hele kvelden og farmet / studerte tacts på bosser. Prøvde og slutte engang, bare spør Turboleif han fikk god utnytte av det, tok meg 1dag og aktivere accounten pga en irl venn av meg er med i samme guild og jeg allrede da savnet guilden... Jeg har 125% kontrol på hvor mye jeg spiller selv og velger selv og ikke få med meg mye på skolen pga
Heart Break Kid Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Gidd poste sånne poster i WoW forumet, tror de fleste som spiller wow vet dette.
genetex Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Jeg har 125% kontrol på hvor mye jeg spiller selv og velger selv og ikke få med meg mye på skolen pga Svekling. L2p.
Rubex Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 /gquit og selg kontoen din så fort som mulig
jlek Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Gidd poste sånne poster i WoW forumet, tror de fleste som spiller wow vet dette. 7480899[/snapback] Håpløs post, uten mening og totalt uberettiget. Gidd slike poster som dette, de er ikke konstruktive for fem flate øre. Selv har jeg hatt store avhengighetsproblemer når det kommer til WoW. For meg gikk det så langt at jeg hadde planlagt å slutte skole, for å prioritere WoW på fulltid. Kall meg gjerne svak, men så langt gikk det. Selv ser jeg på det som ett mirakel at jeg greide å dra meg inn, men det skjedde ikke uten tap. Pga. tiden brukt på WoW i første klasse vgs. ble jeg andre året nødt til å bytte valgfag på skole da jeg ikke hadde grunnkunskapene som var nødvendige. Å si at man ikke kan bli avhengig av dataspill, da spesielt spill i mmo-genren, er tull. At enkelt er mer mottagelig for å bli avhengig derimot, kan jeg si meg enig i. Jeg ser ofte at folk som ikke selv ha opplevd det å være avhengig av noe, det være spill, gambling, kjærlighet?, bagatelliserer avhengigheten mange WoW-spillere lider av. Selv om jeg forstår dette, er det frustrerende hvor mange som ikke greier å se lengre enn forbi sin egen nese. On-topic : Beste rådet er nok å søke profesjonell help, det være hos psykolog, helsestasjon eller noen som helst offentlig etat. Går du til politiet og sier at du er avhengig på ett nive der det truer tilværelsen din, er de forpliktet til å fortelle hva neste steg for å overkomme dette hinderet er, og å hjelpe deg med å ta dette steget. Å brenne CDene, slette accounten og andre slike drastiske ting er for mange en sunn, symbolsk måte å komme seg over avhengigheten på. Å slutte sirkelen på en slik måte vil nok også være å anbefale for mange. Det viktigste og også første skrittet, må den avhegihetsrammede personen ta selv. Det er også det absolutt vanskelige. Spilleren må erkjenne at han har ett problem, samtidig som han/hun må peile ut første steg for å komme seg vekk fra dette "kjøret" selv. Da dette er overstått, vil situasjonen bli betraktelig bedre, det gjorde ihvertfall for meg. Forslag til første steg - - Gjør familie/venner klar over hva du opplever og be om hjelp. - Søk hjelp utenfra, gjør problemet til din hoverprioritering og si til deg selv at dette skal du få bukt med. - Ikke slutt cold-turkey. Prat om problemet, men fokuser på din nye hverdag. Hva du skal gjøre videre, men ikke glem hvordan det var. Vel, en liten rant rundt avhengighet fra en som har opplevd det på kroppen, håper noe er av brukbart materiale, selv om det meste er sagt før. Edit - For øvrig så kan jeg legge til at å skrive om det på den måten her har en ytterst sterk terapeutisk virkning. :!: Endret 12. desember 2006 av jossda
DirtyBit Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) vel du er faen ikke god i hue hvis du trenger psykologisk hjelp for å slutte å spille et spill... da kan du søren i meg skylde deg selv... (du har et prima eksempel på han over etter min mening... Du skal slutte å spille et spill ikke slutte på stoff som han over virker skal gjøre..) å en annen ting... dere som poster her å skriver at dere har quita spillet... hvorfor i hel*** driver dere å troller rundt på wow forumet her å whiner da? skal dere ha en stående applaus før dere stikker eller? døra er den veien --> quite spill: 1. Ødlegg cdne dine 2. Slett alt som er av utstyr, equipt greys, og slett karakteren.. 3. for guds skyld slutt å troll på foruma til spillet.. Endret 12. desember 2006 av Darkey
Zethyr Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Aktiver "Parental Control" og la en venn få passordet. Etter hvert ber du ham ødelegge lappen det står på, og lar ham sette alle døgnets tider, hver dag, til no-game-time. Da har man ikke så mye valg.
JoeDohn Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 vel du er faen ikke god i hue hvis du trenger psykologisk hjelp for å slutte å spille et spill... da kan du søren i meg skylde deg selv...7481992[/snapback] Helt greit å sette det på spissen på et debattforum, men det er ikke noe vits i å ty til personangrep selv om du er uenig i noe. Som det har vært nevnt her flere ganger så er folk avhengige på forskjellige måter, og i forskjellige grader. Noen har i tillegg en personlighet som på egen hånd har liten viljestyrke (jeg veit akkurat hva jeg snakker om her), men som kan få til ting hvis andre hjelper til. Jeg tror det faktum at eksen min slutta å spille (hun slutta et par uker før meg og var antakelig like avhengig), hjalp meg å se at det er faktisk fullt mulig. En annen ting er jo det at for en god del så hjelper det faktisk å snakke ut om det å slutte, for da deler du det på en måte med omverdenen, og det du sier blir brått mer seriøst. Helt klart, man kan tenke sånn at "pfft, dette er et forum, ingen gir en god dag i hva jeg sier her", men det er jo bare en halv sannhet. Det blir på samme måte som å oppsøke psykolog for et hvilket som helst problem; det å snakke om noe som du egentlig ikke vil, fordi det plager deg sånn, det hjelper faktisk en god del for veldig mange. Så når trådstarter spør om tips til hvordan man slutter med et MMO (og da særlig WoW, hvis ~40% av spillerbase på 7 millioner mennesker er anslått til å være en grad av avhengige, noe som antakelig er et mildt anslag), så føler jeg det er naturlig å dele erfaring så lenge trådstarter setter pris på det. Hvis det gjør at jeg må stemples som "faen meg ikke god i hue" så får jeg vel heller bare være det da.
Phyx Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Det er mange som har problemer her med og slutte har jeg merket. Mange må være så pliktoppfyllende ovenfor guilden og seg selv + "venner" i guilden. For di som sitter og spiller mer en hva de egentlig har godt av burde skaffe seg en annen hobby som tennis, innebandy, fotball eller lignende. Da er det bare og si fra at nå er det jeg som må prioritere livet mitt litt annerledes. Syns din guild ikke det er greit så betyd du som person veldig lite for dem bare din tid online. Jeg er nok litt eldre en flesteparten av de som holder til her og har muligens litt enklere og få mer perspektiv på dette. Kan jo ikke si at jeg er avhengig etter nå og ha spillet ca 160 dager in game. Har nok ikke vært det heller. Men jeg har prioritert å spille foran og gjøre andre ting som jeg muligens ikke gidder og gjøre. Og sitte som en slave foran Tv-en passer meg ikke helt heller. Men jeg synes synd på de som er mellom 10-18 som spiller mye. I guilden som jeg nå har spillet i det siste 1,5 året så har vi hatt en aldersgrense på 18 år. Personlig syns jeg dette har vært veldig bra for jeg syns det er feil og ha spillere som er yngre og bruke så mye tid på ett spill. Det er i alderen under 18-20 som du skaper de fleste kontakter som du skal ta med deg videre i livet. Men er det sånn at du selv synes du har et avhengighets problem. NR1, skaff deg en annen hobby der du må treffe andre mennesker og gjerne er fysisk. Og husk, alle dine venner som du har spillet sammen med i 1-2år er borte når du skrur av PC'n. EDIT: Er veldig vanlig at personer som spiller mye blir aggresive, se på Darkey (sorry) som ofter er ute og hakker på andre ofte. Sikkert ikke sånn han egentlig er men spillet forandrer ofte personer litt for mye. Frustrasjon. Endret 12. desember 2006 av Phyx
Rata101 Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 WoW, hvis ~40% av spillerbase på 7 millioner mennesker er anslått til å være en grad av avhengige, noe som antakelig er et mildt anslag 7482629[/snapback] Anslått av hvem? Kildehenvisning plx. Javisst kan det være symptomatisk å gå i forsvar. Men det er vel akkurat på dette punktet at eventuelle kritikere bør trå litt varlig. Det er ikke særlig moro å bli ytterligere stigmatisert som WoW-spiller. Denne typen subjektiv tolkning er urettferdig fordi den ikke åpner for muligheten til å se på WoW som en legitim hobby. Tvert i mot, så underbygger den mange fordommer rundt WoW. Fordommer som det kanskje føles litt bra å støtte seg til hvis man prøver å opparbeide seg en viss distanse til spillet? Det er helt tydelig at i kjølvannet av WoW så følger det både fordeler og ulemper. Jeg tror at det er bedre å prøve å se objektivt på fenomenet, og åpne for debatt rundt spillets design enn å skape en sosial avgrunn mellom spillere og kritikere. Ryktespredning, fordomsfullhet og drittslenging er ingen tjent med.
JoeDohn Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Dr. Maressa Orzack, a clinical psychologist at McLean Hospital in Newton, Massachusetts, was interviewed August 8, 2006, stating that of the 6 million subscribers "I'd say that 40 percent of the players are addicted." Note that the 40 percent figure was not derived from a scientific study overseen by Dr. Orzack, but rather came from "a forum that Nick Yee runs". She added in an August 2006 interview that "even if the percentage is 5 to 10 percent which is standard for most addictive behaviors, it is a huge number of people who are out of control." Also, according to Dr. John Grohol, a colleague of Orzack's, "Dr. Orzack is not claiming that up to 40% of World of Warcraft gamers are addicted based upon any actual evidence or surveys of players. This is just her opinion, based upon her own experience and observation of the problem. KildeOriginal artikkel Jeg justerte det til 7 millioner (tviler på at andelen har gått ned, egentlig) i og med at det er de talla man opererer med når man beskriver brukermengden idag. Og som det også går frem av artiklene, dette er bare denne doktorens egne hypoteser, det er ikke noe fastslått resultat. Jeg ser derimot sammenheng i det hun sier, og selv om dette selvfølgelig er i statene og ting er mye verre der, så er det ikke uten kontekst her i Europa heller. Selvfølgelig er det ikke noe kult å bli stigmatisert som WoW-spiller, men igjen; hvorfor skulle man bli det? Det er en hobby som alle andre, og voksne mennesker burde ha nok vett til å respektere andre menneskers hobbyer. Det er når hobbyen/fritidssyslet kommer ut av kontroll at det blir å snakke om det som et problem. Og når jeg brukte så mye tid på det som jeg gjorde så syns jeg det var problematisk. Endret 12. desember 2006 av JayHeM
IntelAmdAti Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Jeg er litt skremt over utviklingen av dette. Om WoW er problemfylt stemmer helt sikkert, jeg setter det på lik linje med andre data- og tvspill. Det som skremmer meg er at WoW tar fokuset bort fra andre spill. En burde være forsiktig med alle data- og tvspill, ikke bare noen få, det kan gi et inntrykk av at ikke alle spill kan være med på å skape negative situasjoner. Så, vær forsiktig med alle dataspill.
Honey Badger Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Dr. Maressa Orzack, a clinical psychologist at McLean Hospital in Newton, Massachusetts, was interviewed August 8, 2006, stating that of the 6 million subscribers "I'd say that 40 percent of the players are addicted." Note that the 40 percent figure was not derived from a scientific study overseen by Dr. Orzack, but rather came from "a forum that Nick Yee runs". She added in an August 2006 interview that "even if the percentage is 5 to 10 percent which is standard for most addictive behaviors, it is a huge number of people who are out of control." Also, according to Dr. John Grohol, a colleague of Orzack's, "Dr. Orzack is not claiming that up to 40% of World of Warcraft gamers are addicted based upon any actual evidence or surveys of players. This is just her opinion, based upon her own experience and observation of the problem. KildeOriginal artikkel Jeg justerte det til 7 millioner (tviler på at andelen har gått ned, egentlig) i og med at det er de talla man opererer med når man beskriver brukermengden idag. Og som det også går frem av artiklene, dette er bare denne doktorens egne hypoteser, det er ikke noe fastslått resultat. Jeg ser derimot sammenheng i det hun sier, og selv om dette selvfølgelig er i statene og ting er mye verre der, så er det ikke uten kontekst her i Europa heller. Selvfølgelig er det ikke noe kult å bli stigmatisert som WoW-spiller, men igjen; hvorfor skulle man bli det? Det er en hobby som alle andre, og voksne mennesker burde ha nok vett til å respektere andre menneskers hobbyer. Det er når hobbyen/fritidssyslet kommer ut av kontroll at det blir å snakke om det som et problem. Og når jeg brukte så mye tid på det som jeg gjorde så syns jeg det var problematisk. 7483948[/snapback] Blizzard har nettopp offentligjort at de har over 7,5 millioner aktive spillere. Aktiv her vil si at du betaler den månedlige prisen for å spille.
electr0nique Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Jeg solgte kontoen min, og har ikke angret ett sekund etter det. Ble solgt etter en halvtime på QXL, så litt etterspørsel etter kontoer er det ihvertfall.
OscarWoHA Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Forstår ikke hvorfor folk skal slutte når man har det gøy. Når jeg merket at det gikk utover det sosiale trappet jeg rett og slett ned og sluttet med 40-mann raiding. Nå har jeg det gøy med battlegrounds, ganking, UBRS og sånne ting. Ellers elkser jeg å lvle nye characters, så det er også noe man kan gjøre. Edit: Altså aktiviteter i WoW som ikke krever at man møter opp. Endret 12. desember 2006 av Meldarion
Rata101 Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Hm. Hun dama sier at hun anslår at 40% av 6 millioner "eller, over 1 mill mennesker" (?) er avhengig av å spille WoW. Dette er ikke basert på noen som helst slags empiriske bevis. Hun sidestiller spillavhengighet med gambling og dop-avhengighet. Samtidig har hun interresser i et senter som tar seg av spillavhengige. Først og fremst vil jeg gjerne si at, ja - spillavhengighet eksisterer. MEN, denne dama slenger tall ut i lufta fra ingen steder. Hun har absolutt ikke noen grunnlag å basere antakelsene sine på, samtidig som hun har profesjonelle fordeler å hente ved å skape oppmerksomhet rundt seg selv og senteret hennes. Fant forresten kriteriene hennes på "computer addiction" på hjemmesida hennes: THE SYMPTOMS OF COMPUTER ADDICTION are quite specific: Psychological Symptoms Having a sense of well-being or euphoria while at the computer Inability to stop the activity Craving more and more time at the computer Neglect of family and friends Feeling empty, depressed, irritable when not at the computer Lying to employers and family about activities Problems with school or job Physical Symptoms Carpal tunnel syndrome Dry eyes Migraine headaches Back aches Eating irregularities, such as skipping meals Failure to attend to personal hygiene Sleep disturbances, change in sleep pattern * 40% av alle som spiller WoW har disse symptomene? Endret 12. desember 2006 av Rata101
thomasw Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Skrevet 12. desember 2006 Okei okei, her har jeg fått ganske god hjelp til å komme godt igang med det jeg skal skrive om nå. Til dere som roper ut "Slutt å post på wow-forum om du skal slutte!!11", hva med å lese hva jeg faktisk skriver? Det er (for tredje gang) IKKE JEG som skal slutte. Jeg jobber sammen med en kompis på en innlevering på skolen og vi/han skriver om avhengighet, hvordan onlinespill kan ødlegge liv o.l. Grunnen til at jeg valgte å da poste i WoW-forumet, er fordi at det er det mest spilte spillet online. Vil bare si takk til alle som har gitt fornuftige svar, det setter jeg pris på.
OscarWoHA Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Sånn, da får ikke jeg logger på WoW lenger. Skiftet passord til noe jeg ikke aner hva er. Kjøpte nytt WoW på Elkjøp til 150kr, og nå skal det KOSESPILLES slik det var da WoW kom i 2005. Jeg skal virkelig storkose meg i julen og kun spille for GØY. Det er fint å vite at jeg klarer å kontrollere meg. Jeg kan stolt si at jeg ikke er en av de "addicted". Har ikke spilt seriøst på lenge, og kan ikke si jeg savner det. Nå blir jeg ihvertfrall ikke fristet til å fortsette på en av mine gamle charaters. Guitar Hero og WoW <3 Endret 12. desember 2006 av Meldarion
DirtyBit Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Det jeg reagerer på er... er det BARE WoW som er sånn?? hva med de andre spilla? 1. Everquest 2. Everquest 2 3. Final Fantasy XI 4. StarWars Galaxy 5. Anarcy Online 6. Lineage 7. Lineage 2 er jo mange store spill som har hatt millioner av spillere.. lineage serien var jo nesten bannlyst i korea, de måtte sette inn spessielle middler for å få enkelte til å slutte... MMO er tidsfordriv som jeg har sagt sikkert 1000000 ganger her... men det jeg vil frem til... hvorfor i granskauen sitter dere som har quita her å whiner om ditt og datt om wow?? kan ikke dere bare holde kjeft å drive med det dere syns er mer morro å la oss andre som syns WoW er morro få lov til å være i fred!? folk som sier ."ja endelig ferdig med det satan spillet" enda så sitter de 6 mnder etter på å troller på WoW forumet å kommer opp med tall som skal få ting til å være ille.... Ekke alle som liker å fly på byn å drikke seg drita, ekke alle som er en fotball dust å liker å drive med det, ekke alle som flyr å trener eller whatever.. folk er forskjellige, så jeg syns dere skal bare pakke sekken å gå å whine et annet sted.. har dere så problemer med å snakke ut , lag en forbanna blogg.. vi driter i hva dere syns om wow, om dere sugde i spillet... surt for dere, det er andre her som liker spillet å syns det er forbanna iriterende å se folk ramse opp det ene og det andre... jeg har drevet med Data og gaming i 10år , jeg har enda ikke gått opp i vekt, synet mitt er tipp topp, jeg har mer enn nok venner.. jeg har en fast jobb, greide meg fint igjennom skolen med et gjennomsnitt på 4, SELV OM JEG SPILLTE 3 TIMER HVER DAG.. De teoriene deres er bare for dumt å trekke over huet på folk.. "hvis du starter med wow så blir du sikkelig feit , å får kviser å mister alle vennene dine" ... det syns jeg er bare bullshit.. Endret 13. desember 2006 av Darkey
thomasw Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Skrevet 12. desember 2006 Det jeg reagerer på er... er det BARE WoW som er sånn?? Nei. De teoriene deres er bare for dumt å trekke over huet på folk.. "hvis du starter med wow så blir du sikkelig feit , å får kviser å mister alle vennene dine" ... det syns jeg er bare bullshit.. Det er ikke snakk om at -om du begynner med wow eller annet onlinespill som er populært blabla- så blir du feit, kvisete, mister vennene og dropper skolen. Greia er den at om du blir altfor avhengig til slutt og ikke klarer å kontrollere hvor mye du spiller daglig etc. så *kan* det skje. KAN ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå