cozmo_ Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Det har dukket opp et problem som jeg aldri har vært borti før ; gitt et stykk hovedkort - DFI Infinity RS482 og et stykk harddisk - Western Digital Caviar SE16 500 GB. Ved BIOS post detekteres ikke denne disken. Hvis jeg så går inn i BIOS og trykker på den aktuelle kontrolleren, og så velger BIOS autodetect dukker disken opp med korrekt navn, men med feil størrelse rapportert i BIOS (136GB). Rebooter, og går inn i BIOS på nytt - og da står den der med korrekt størrelse. Velger så å lagre alle innstillingene, og reboote. Alt virker tilsynelatende bra. Problemet er at dersom maskinen skrues av, så detekteres ikke disken i ide detection sekvensen i post. Og ettersom OS'et er installert på denne disken klarer den da ikke å boote.... Har flashet inn siste bios - og sjekket om det er noen firmware oppgraderinger til Western disken - hvilket det i følge westerndigital.com ikke er. Må jeg bare leve med at denne disken og dette hovedkortet tydeligvis er inkompatible ? .... :-( cozmo
Caze Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Les den øverste linjen i sticky-innlegget i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 Endret 11. desember 2006 av Caze
cozmo_ Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 Les den øverste linjen i sticky-innlegget i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 7474765[/snapback] Har lest den posten. Grei nok den, men dekker ikke dette problemet. I mellomtiden tror jeg at jeg har googlet meg frem til et mulig svar : Disken er ikke ferdig spunnet opp når hovedkortet prøver å "snakke med den" i IDE auto-detect sekvensen. Ser at flere andre har slitt med det samme. Skal prøve å skru av quick-power-on. Standarden sier at SATA disker kan trenge så mye som 30 sekunder på å bli klar for interaksjon - men ingen hovedkort venter jo så lenge med queries mot disk..... :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå