Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen slår seg automatisk av + pipelyder ved boot

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Etter at jeg satt inn ny hd, en Seagate Barracuda 320GB SATA har pc'en begynt å slå seg av tilsynelatende tilfeldig. Halvparten av de gangene det skjer blinker powerled'en i front og det går ikke ann å skru på igjen pc'en uten å kutte strømmen. Skjer oftest mens jeg ikke holder på med noe spesielt. Kan utelukke at det er en temperaturfeil på noen av komponentene. Kan muligens også utelukke at psu er for liten/leverer for lite strøm/blir for varm. Hva kan det være? Disken benyttes kun som lagringsplass, ikke som systemdisk. Bør også nevnes at disken gir en veldig lav, men likevel smått irriterende kontinuerlig høyfrekvent pipelyd når pc'en er på.

2. Helt siden jeg bygget pc'en har jeg fått to kjappe pip etterhverandre ved bootup. Står ingenting om at det skal pipe eller hva pipingen kan bety i manualen, men jeg har lest her på forumet at sånne pip kan bety feil. Har et MSI K9N SLi Platinum-hovedkort.

Ellers har jeg AMD 64 X2 4200+, 2gb DDR2 minne, 7900gt grafikkkort og 500W Mist PSU. Grafikkkort og CPU har gode Zalmanvifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har funnet ut litt rundt spm. 2 selv:

2 short beeps

Memory parity error. A memory parity error has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad.

Har kjørt memtest86 i hele natt uten at den har funnet noe. Hva annet kan være feil?

Skrevet

Har ikke noe direkte svar, men et par innspill til "beep-codes". Det er jo ganske vanlig at hovedkortet gir fra seg et kort bip når maskinen slås på - for å indikere at den har startet. Det KAN jo være at det du hører egentlig ikke er beep-error-code, mener jeg. Så du burde ikke være 100% sikker på at det er RAM som gjør at maskinen slår seg av.

Skrevet
Har ikke noe direkte svar, men et par innspill til "beep-codes". Det er jo ganske vanlig at hovedkortet gir fra seg et kort bip når maskinen slås på - for å indikere at den har startet. Det KAN jo være at det du hører egentlig ikke er beep-error-code, mener jeg. Så du burde ikke være 100% sikker på at det er RAM som gjør at maskinen slår seg av.

7475702[/snapback]

Se post 2 i denne tråden, to korte pip for min AMI-bios (som jeg kanskje glemte å forklare at jeg hadde :blush: ) betyr hva jeg skrev i den. Tror heller ikke det er RAMen som får maskinen til å slå seg av, men den nye hd'en. (Dette vet jeg jo egentlig ikke noe om...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...