Gå til innhold

Videokameralader har ligget ute i regnet...


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei!

 

Mistet laderen til videokameraet mitt for en stund siden. Så ble den funnet igjen ute. I tiden den har vært borte har det regnet veldig mye. Det virker ikke som om den er våt innvendig nå da. Får ikke til å åpne den, så vet ikke for mye akkurat. Men bør jeg ta sjangsen på å bruke den igjen? Hva kan skje? Den har ligget på skrivebordet mitt under en lampe som avgir en del varme i tre dager nå, den bør vel være tørr om den var våt inni? Ser ikke noen steder det kan ha kommet så mye vann inn heller da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok.. har ingen måleverktøy eller noe.. får se om jeg ikke kan få lånt noe. Hva skal jeg måle, og hvordan vet jeg om det er kortsluttning?

7462034[/snapback]

 

i første omgang før du setter den i kontakten, kan du måle:

plus - > minus

minus -> plus

hvis den pipper, så er den kortsluttet.

 

du kan også måle:

plus -> plus

minus -> minus

da finner du ut om alt er i orden med kabel/trafo.

 

er resultatet OK, kobler du den i kontakten og måler om du får strøm ut. er alt OK, så anbefaler at trafo ligger flere dager og tørkes før du evt. prøver med kamera........

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ok.. har ingen måleverktøy eller noe.. får se om jeg ikke kan få lånt noe. Hva skal jeg måle, og hvordan vet jeg om det er kortsluttning?

7462034[/snapback]

 

i første omgang før du setter den i kontakten, kan du måle:

plus - > minus

minus -> plus

hvis den pipper, så er den kortsluttet.

 

du kan også måle:

plus -> plus

minus -> minus

da finner du ut om alt er i orden med kabel/trafo.

 

er resultatet OK, kobler du den i kontakten og måler om du får strøm ut. er alt OK, så anbefaler at trafo ligger flere dager og tørkes før du evt. prøver med kamera........

7462104[/snapback]

Okei, takk! Det er et multimeter jeg skal bruke sant? Hvilken måleenhet elns?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
du trenger ikke noen kraftig måle instrument til denne type måling..... mer enn nok med multimeter, kan også vare fra Biltema ;)

7462179[/snapback]

ja okei.. Men hva skal jeg stille det på når jeg skal måle? Greit å vite.. :)

Lenke til kommentar

Resistansmåling (laveste)/diodetester skal du bruke.

Det er ofte bilde av en diode på og ofte også et tegn som viser lyd. Står mest sannsynlig omegategnet der også.

 

EDIT: dersom det er noe tvil hvordan symbolet for diode er:

http://www.personeel.glr.nl/koster/elektro/diodes.JPG (nederste)

 

Du vil merke om du har valgt riktig funksjon dersom du tar pinnene mot hverandre, da skal du høre et pip.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Bare plugg den i. Det verste som kan skje er at det sier "poff" og at du blir en sikring fattigere.

7467442[/snapback]

Ikke en fremgangsmåte som jeg ville ha valgt. De fleste ladere har beskyttelse mot å levere for mye strøm - sånn i tilfelle man ved en feil kortslutter dem. Så ja, det hadde nok ikke skjedd noe katastrofalt om han valgte å gjøre noe sånt. Men hvis det har skjedd noe galt med laderen, kan den godt gi ut for høy spenning f.eks., og det kan grille kameraet.

 

Jeg vil anta at det nok ikke har skjedd noe galt med laderen. Elektronikk takler stort sett veldig bra å bli stappet i vann, så lenge det ikke er noe strøm som går i kretsene. Man må bare passe på at det er godt og tørt igjen før det settes strøm på.

Lenke til kommentar
Bare plugg den i. Det verste som kan skje er at det sier "poff" og at du blir en sikring fattigere.

7467442[/snapback]

tror ikke jeg skulle la deg reparere mine ting ;).....

 

vi snakker her om fin elektronikk, og selv om lader ikke sier "POFF" når du setter i kontakten, så kan si "POFF" ved belasting når du kobler kamera.....

 

anbefaler fortsatt å foreta målinger...... og som "Bassmus" skriver, var nøye at trafo er 100% tørt.....

Lenke til kommentar
Bare plugg den i. Det verste som kan skje er at det sier "poff" og at du blir en sikring fattigere.

7467442[/snapback]

Du kan neppe ha mye peiling på elektronikk, og derfor burde du ikke uttale deg om slike ting...

 

Plugger man inn en fuktig strømforsyning vil det ikke nødvendigvis si "poff". Ting kan fungere greit, men over tid vil den slutte å fungere ettersom kontakter og loddinger vil begynne å eire. Dette gir økt motstand og vil gi økt effektbruk, økt varme, og i verste fall kan det føre til brudd, eventuelt overslag og brann...

 

Jeg anbefaler å åpne strømforsyningen og tørke den i åpen tilstand, ettersom fukt lett kan holde seg inne i lukkede bokser over lengre tid, uavhengig av om det blir tilført varme eller ikke. Å tørke den i åpen tilstand burde ikke ta mer enn et par døgn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...