Gå til innhold

D80 vs D200 (v2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lest tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=+d200+++d80 men føler at jeg ikke har fått all informasjonen jeg trenger.

Jeg har nå D50, men min kjæreste har lyst på digitalt speilrefleks så jeg vurderer å selge kameraet til henne og oppdatere :whistle: Valget vil nok stå mellom D80 og D200. Jeg er en svært aktiv fotograf, jeg liker å utforske kameraet og prøver meg hele tiden på nye fototekniske utfordringer. Jeg behersker det tekniske godt (ingen falsk beskjedenhet her:P). D50 er et flott kamera men jeg føler meg moden for noe mer avansert. Det jeg spesielt savner er:

-Flere knapper så jeg slipper å gå inn i menyene

-Større og bedre LCD-skjerm

-Høyere oppløsning (ja, faktisk)

-Bedre autofokus

-Bedre søker

-Trådløs styring av blits

-ISO 100 og ISO3200

For tiden har jeg følgende utstyr: Nikon f1.8 50mm, Tokina f4 12-24mm, Sigma f2.8 105mm, S-800.

Slik jeg har forstått det er den største forskjellen mellom D200 og D80 hurtigheten på seriefunksjonen og selve kamerahuset (fysisk). Hastigheten er helt uvesentlig for meg, men byggekvalitet er absolutt positivt. Jeg har lest at D200 har bildebehandlingsystemet til D2X, hva vil dette si i praksis i forhold til bildekvaliteten (vs D80)? Hvordan er søkerne og lcd-displayet satt opp mot hverandre?

Har jeg forstått det rett når jeg tror at "alt" over D50 har trådløs styring av blits innebygget i kamera? Slik at jeg ikke trenger en S-800 på kamera for å styre andre blitser?

Det ble mange spørsmål, men hovedspørsmålet blir altså om differansen mellom D80 og D200 er "verdt" det med de preferansene og ønskene jeg har. Prisforskjellen for hus ligger nå på 8500,- vs 12750,-.

PS: Ikke svar at jeg må føle hvordan de "ligger i hånda":p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 1:

Var inne på flickern din for å se på bildene. Kudos til deg :)

Nr 2:

Jeg mener at du må invistere i en ekstern fjernkontroll til D200 for de virkelige gode nattbildene. (Holde utløserknappen nede), mens på D80 holder en billig ir kontroll.

Nr 3:

Med din interesse og gode optikk kan du like gjerne gå for et litt mer solid kamera, ergo D200. Det tåler rett og slett mer juling.

Nr 4:

Du må nesten føle hvordan de ligger i hånda :p

D200 er litt bedre seru :)

Skrevet

D200 føles helt annerledes i bruk enn D80. Du merker at kameraet henter mye fra Nikons proffserie.

Responsen er fantastisk, og huset er som nevnt mye bedre.

Gå i en fotobutikk og lek litt med begge så tror jeg fort du finner ut hva du vil ha.

Skrevet
D200 føles helt annerledes i bruk enn D80. Du merker at kameraet henter mye fra Nikons proffserie.

Responsen er fantastisk, og huset er som nevnt mye bedre.

Gå i en fotobutikk og lek litt med begge så tror jeg fort du finner ut hva du vil ha.

7458785[/snapback]

Takk, den trengte jeg!

Jeg har i lengre tid vurdert fram og tilbake disse to og har kommet til at jeg ikke trenger D200 men jeg vil ha det likevel!

Har lest "alle" tester og omtaler som finnes på nettet og kan ikke si annet enn at det er vanskelig å velge. Et av argumentene mine er at jeg har noen AI objektiver som jeg vil få lysmåling på med D200, men jeg er ikke så sikker på om de er av god nok kvalitet til å yte D200 rettferdighet. Men pytt, da er det bare å spare til bedre glass!

Dette blir mitt første dslr, men mitt tredje Nikon. Gleder meg som en unge på julaften!

Skrevet (endret)

Hvis du går i en fotobutikk og prøver de to mot hverandre får du vel akkurat de svarene du trenger. Selv gikk jeg fra D70 til D200 før D80 kom, og har aldri prøvd det nye tilskuddet til familien, men det som imponerte meg mest med overgangen annet enn søkeren, ergonomien, bildekvalitet og skjerm var følelsen av at kameraet alltid er klar til å ta et (nytt) bilde, selv når jeg kløner til i bildet før. Det kan vel tilskrives vel langt bedre autofokusmodul, kort mirror black out og rask seriebildefunksjon (5 fps gir meg ikke så mye, men 2 bilder med 0.2 sekunders mellomrom kan være gull verdt). Autofokusmodulen er vel den samme på D80 og D200, men jeg vet ikke hvordan resten oppleves.

Endret av CWalken
Skrevet

Skjerm, søker og bildekvalitet er stort sett identisk på D80 og D200, begge har trådløs blitzstyring.

Har du interesse og råd så kjøp D200 på grunn av at det er mye bedre tilpasset aktiv og langvarig bruk. Det gjelder både antall instillinger som kan gjøres med brytere og selve konstruksjonen. Det D200 er dårlig på er batterikapasitet, du må regne med ned mot 400 bilder på en lading, D80 er betydelig bedre på det punktet.

Skrevet

Jeg har D50, og hvis jeg skulle oppgradert så ville jeg gått for D200. Ikke noe galt med D80, men det er fristende med et litt mere solid og værbestandig kamera. Hurtigheten er jo også en fin bonus.

Det kommer nok ikke til å skje med det første da, litt for mye optikk jeg sikler på enda :p

Skrevet
Skjerm, søker og bildekvalitet er stort sett identisk på D80 og D200, begge har trådløs blitzstyring.

Har du interesse og råd så kjøp D200 på grunn av at det er mye bedre tilpasset aktiv og langvarig bruk. Det gjelder både antall instillinger som kan gjøres med brytere og selve konstruksjonen. Det D200 er dårlig på er batterikapasitet, du må regne med ned mot 400 bilder på en lading, D80 er betydelig bedre på det punktet.

7460428[/snapback]

Det ser ut til at batterikapasiteten varierer en del.

Jeg får stort sett 800+ bilder (har vært over 1000) på en ladning.

Jeg ser en god del på skjermen, men jeg bruker lite AF-S og har ingen VR objektiver, noe som jeg antar kan bidra til at jeg har lavere strømforbruk (hvis ikke har jeg ingen god forklaring på at batterikapasiteten varierer så mye som den gjør på D200).

Jeg tar en god del sportsbilder og setter pris på å ha 5 bilder i sekundet.

Det jeg setter mest pris på ved D200 er hvor gjennomtenkt ting er, etter en kort tid sitter kameraet i fingrene.

Håkon

Skrevet

Jeg fokuserer ofte 2-3 ganger før jeg tar et bilde og får rundt 500 bilder på en lading så kameraet bruker nok en god del strøm når det er aktivt selv om man ikke tar bilder.

I mine hender er ikke grepet på D200 bedre enn for eksempel D70 men alle kontrollene og menyene(stort sett likt D80) er milevis foran.

Skrevet

Har prøvd D50, D70(s), D80, D200.. av de foretrekker jeg helt klar D200, spesielt da grepet, kameraet satt som støpt... for ikke å snakke om at det er så W#¤&/#%¤%&"¤ intiutivt i bruk, etter 5-10min med D200 er det rart å gå tilbake til D70s.. det sier vel nok.

Du har jo god optikk også, så da er det litt feil å si "kjøp D80 og bruk de sparte penga på bedre optikk".. for det teller ikke her...

Bare vær obs på dårlig batteritid på D200... batterigrep anbefales sterkt.

Skrevet

Hei, takk for alle svar.

Jeg må inrømme at D200 frister, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Prisdifferansen er relativt stor, spesielt da jeg ikke har behov for den høye hastigheten til 200. Men dette kan jo forandre seg (mine behov). På den andre siden kommer det stadig nye kamerakropper, og for meg vil det kanskje være uhensiktsmessig å legge så mye i et kamera som jeg uansett vil oppgradere om et par år.

En ting som jeg glemte å nevne var muligheten for å åpne speilet før bildet blir tatt (ved macrofotografering med "medium" lukketid). På D80 er det kun en 1/3(?) sekund forsinkelse, mens på D200 kan dette styres manuelt. Hvor stor forskjell dette vil være i praksis har jeg ingen formening om, det er uansett bedre enn på D50. Noen tanker om dette?

Batterikapasiteten er også et viktig poeng i favør D80.

Jeg ser det er flere som har samme problemstillingen som meg, så jeg tipser om følgende sider:

D80 vs D200 (dpreview forum)

D80 review (dpreview)

D200 review (dpreview)

Compare D80 and D200 (dpreview)

Nikon Field Guide

Skrevet

Hvis det er fotograferingen som er det viktige så vil du komme bedre ut av det med D200 i 4 år enn med D80 i to år og D90 i to år.

Hvis det er nyfølelsen du er ute etter så er det veldig mange objektiver du heller burde kjøpe som du vil kunne bruke på mange kameragenerasjoner fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...