Gå til innhold

Sveits og nøytraliteten - en myte ?


[Protus]

Anbefalte innlegg

Alle vet at Sveits oppfattes som et nøytralt land. De har ofte holdt seg vekke fra det meste. Men dersom en undersøker nærmere så ser en at dette ikke stemmer helt, i hvert fall ikke i dag.

De har omsider kommet seg med i FN. De er ikke medlem i NATO, men de deltar i Partnerskap for Fred, slik som Sverige, Finland, Irland og div. land. Da har de i hvert fall en del med NATO å gjøre. EU-utenforskapet deres er velkjent, men sveitserne stemte ja til Schengen-deltakelse for en stund siden og om ikke lenge slipper vi passkontroll når vi besøker landet. Befolkningen har også stemt ja til arbeidsinnvandring fra nye EU-land. Ellers deltar Sveits i OSSE, OECD, WTO og siikkert mer jeg ikke kommer på.

En skal ikke undervurdere Sveits nøytralitetsholdning, men likevel, den kan vel ikke være så sterk som en skulle tro, i hvert fall ikke nå til dags ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FN er på ingen måte en nøytral organisasjon. Det er som å si at all politikk er nøytral.

:roll:

7455093[/snapback]

 

Jeg tror du har misforstått litt hva nøytralitet for et land vil si...

7458355[/snapback]

 

Hva vil nøytralitet for ett land si? Og du tar skammelig feil hvis du tror

at alle land, medlem av FN, er nøytral. Heller det motsatte.

Lenke til kommentar
FN er på ingen måte en nøytral organisasjon. Det er som å si at all politikk er nøytral.

:roll:

7455093[/snapback]

 

Jeg tror du har misforstått litt hva nøytralitet for et land vil si...

7458355[/snapback]

 

??

 

Så fordi jeg sier FN ikke er noen nøytral organisasjon, så har jeg misforstått hva nøytralitet for et land vil si?

 

Forstår du ikke at å godta FN er som å godta et kvasi-demokratisk system? Det er som å si at et valgresultat er nøytralt.. Eh?

Lenke til kommentar
Og du tar skammelig feil hvis du tror at alle land, medlem av FN, er nøytral. Heller det  motsatte.

7459078[/snapback]

Medlemslandene i FN trenger ikke å være nøytrale for at FN skal være det.

7461049[/snapback]

 

Men hva er FN? Medlemslandene...

 

Btw, synes du det var rett av FN å gå redde Sør-Korea under koreakrigen?

Lenke til kommentar
Alle vet at Sveits oppfattes som et nøytralt land. De har ofte holdt seg vekke fra det meste. Men dersom en undersøker nærmere så ser en at dette ikke stemmer helt, i hvert fall ikke i dag.

De har omsider kommet seg med i FN. De er ikke medlem i NATO, men de deltar i Partnerskap for Fred, slik som Sverige, Finland, Irland og div. land. Da har de i hvert fall en del med NATO å gjøre. EU-utenforskapet deres er velkjent, men sveitserne stemte ja til Schengen-deltakelse for en stund siden og om ikke lenge slipper vi passkontroll når vi besøker landet. Befolkningen har også stemt ja til arbeidsinnvandring fra nye EU-land. Ellers deltar Sveits i OSSE, OECD, WTO og siikkert mer jeg ikke kommer på.

En skal ikke undervurdere Sveits nøytralitetsholdning, men likevel, den kan vel ikke være så sterk som en skulle tro, i hvert fall ikke nå til dags ?

7452393[/snapback]

Er det bare jeg som feiler i å se hva noe som helst av dette har å gjøre med nøytralitet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra Wikipedia:

A neutral country takes no side in a war between other parties, and in return hopes to avoid being attacked by either of them.

 

Sveits engasjerer seg ikke i noen kriger. Det å være medlem i en verdensomspennende organisasjon er ikke synonymt med å velge side i en krig. Den eneste måten Sveits ikke er nøytrale på er gjennom handel. De har solgt ressurser og våpen til minst en side i de fleste kriger (blant annet WW2). Dessuten er Sveits poppis for spioner. Store deler av spionaktiviteten under WW2 og den kalde krigen hadde noe med Sveits å gjøre, nettopp på grunn av nøytraliteten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...