Gå til innhold

hvor mange mp3's har DU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:


LeD skrev (2002-12-01 16:21):


I en blindtest med 300 "audio-eksperter" og meget kostbart utstyr, klarte de å plukke ut over 90% av MP3-filene på 128 Kbit/s. MP3-filer på 256 Kbit/s var det derimot umulig å skille fra original CD.


Det er selvsagt mer enn bitrate som avgjør kvaliteten på en MP3-fil. Hvilket program som brukes til å lage dem, og med hvilke innstillinger, har mye å si. Gjøres det riktig skal altså 256 Kbit/s være umulig å skille fra CD.


LeD


Nåja nå er det på mitt system eg har testet på og da hører eg forskjellen. Bruker lame til å konnventere.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 22:08, skrev Kjetil Lura:

Nåja nå er det på mitt system eg har testet på og da hører eg forskjellen.


 

Men da vet du på forhånd hva som er MP3 og hva som er CD? Da er det jo ingen blindtest. :smile: Spiller du MP3 fra PC-en kan jo lydkort, kabler, osv. gjøre at kvaliteten blir annerledes.

 

Slik tester du:

 

-Lag en MP3 i 256 Kbit/s

-Konverter tilbake til WAV

-Brenn den som Audio-CD

-Få en kompis til å spille original og kopi (uten at du vet hvilken som kommer først.)

-Så skal du fortelle hvilken som var hva.

 

:smile:

 

Quote:


Bruker lame til å konnventere.


 

Det skal vel være et bra valg det.

 

LeD

Lenke til kommentar
Quote:


LeD skrev (2002-12-05 21:42):


Men da vet du på forhånd hva som er MP3 og hva som er CD? Da er det jo ingen blindtest. :smile: Spiller du MP3 fra PC-en kan jo lydkort, kabler, osv. gjøre at kvaliteten blir annerledes.


Slik tester du:


-Lag en MP3 i 256 Kbit/s

-Konverter tilbake til WAV

-Brenn den som Audio-CD

-Få en kompis til å spille original og kopi (uten at du vet hvilken som kommer først.)

-Så skal du fortelle hvilken som var hva.


:smile:




Har prøvd det og, Men eg må ærlig innrømme at eg hørte ikke noe forskjell. Hva min kompis sa aner eg ikke for han har et elkjøp stereo spille dåse. Det gjelder ikke. Har faktisk lest en test om dette og der sa de at det var nesten ikke hørbart forskjell, Men de målte det litt dårligere. Men det er da logisk at en orginal innspilling er bedre en kopien, Men ikke mye.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-05 21:55, skrev Kjetil Lura:

Men de målte det litt dårligere. Men det er da logisk at en orginal innspilling er bedre en kopien, Men ikke mye.


 

En digital kopi (uten komprimering) skal jo være 100% lik originalen. Men med MP3-komprimering mister man en del informasjon, uansett hvor høy bitrate man bruker. Så i teorien er en MP3-fil alltid "dårligere" enn originalen.

 

Nå har det jo seg slik at det menneskelige øret ikke er digitalt. :smile: Så man kan ta vekk en god del informasjon som er umulig å høre. Det er selvsagt svært individuelt hvor mye man hører; har man stått litt for nærmt en eksplosjon, skulle 128 Kbit/s holde. :smile: Det samme gjelder om man har dårlig avspillingsutstyr.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...