Gå til innhold

KJØPT Eltax AVR-900 Receiver er jeg lurt. LØST


Anbefalte innlegg

jeg kjøpte får 3 uker siden en Eltax AVR-900 Receiver og Genexxa Pro 10 Sort, 2X10

men det jeg lurer på er jeg blitt lurt er det bare 25 watt eller no :(

 

bør jeg returnere og får jeg no bedre får sammen prisen?

 

 

leste denne linken

 

:ermm:

 

 

og hvordan finner man syntomer på at høytalerne får får litte vatt eller (amper som det egentlig er)

 

rett meg vis jeg har feil :p

Endret av AMD89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten litt morsomt å lese, 210watt liksom, stemmer ikke i det hele tatt. Vet om en som har en electrokompaniet effektblokk på 250watt, og den er enorm og spiller bra.

Lurt er du vel ikke blitt akkurat, de oppgir bare som sagt "juksewatt" og den forsterkeren der er veldig svak i forhold til det de skal ha det til. Du har også kjøpt høyttalere med 2x10" i hver som krever sitt får å ikke sprenges når du spiller høyt. Bruker du eltaxen vil du ikke kunne spille noe høyt før bassen kommer ut av kontroll og vrenger og alt mulig, og i værste fall kan forsterkeren begynne å klippe å ødelegge høyttalerne.

 

hvis du er litt lur så ville jeg ha levert den igjen og satset på noe annet. Nad er veldig greit å starte med, de er kraftige og strømsterke samt låter helt greit, mye bedre enn eltaxen iallefall. Men det spørs hvor mye du vil legge i en ny forsterker da. Har selv nad og er fornøyd med den i henhold til effekt, jeg har den største på 150watt. Du ser det selv på "min hifi" i signaturen min. Men merker av og til at ikke naden strekker til på all musikk, så nok effekt er viktig. :)

 

symptomer på at høyttalerne får for lite strøm er vel at de begynner å klippe og ødelegger diskant og slikt. Bassen kommer fort ut av kontroll og "bunner" noe som også kan ødelegge bassene.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Nesten litt morsomt å lese, 210watt liksom, stemmer ikke i det hele tatt. Vet om en som har en electrokompaniet effektblokk på 250watt, og den er enorm og spiller bra.

Lurt er du vel ikke blitt akkurat, de oppgir bare som sagt "juksewatt" og den forsterkeren der er veldig svak i forhold til det de skal ha det til. Du har også kjøpt høyttalere med 2x10" i hver som krever sitt får å ikke sprenges når du spiller høyt. Bruker du eltaxen vil du ikke kunne spille noe høyt før bassen kommer ut av kontroll og vrenger og alt mulig, og i værste fall kan forsterkeren begynne å klippe å ødelegge høyttalerne.

 

hvis du er litt lur så ville jeg ha levert den igjen og satset på noe annet. Nad er veldig greit å starte med, de er kraftige og strømsterke samt låter helt greit, mye bedre enn eltaxen iallefall. Men det spørs hvor mye du vil legge i en ny forsterker da. Har selv nad og er fornøyd med den i henhold til effekt, jeg har den største på 150watt. Du ser det selv på "min hifi" i signaturen min. Men merker av og til at ikke naden strekker til på all musikk, så nok effekt er viktig. :)

 

symptomer på at høyttalerne får for lite strøm er vel at de begynner å klippe og ødelegger diskant og slikt. Bassen kommer fort ut av kontroll og "bunner" noe som også kan ødelegge bassene.

7450675[/snapback]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kan du gi meg en link til no da ??

og hvor mye watt trur du den leverer da ??

 

fikk veldig lyst på en H/K :p men da må jeg i såfall kjøpe den biligste på komplett :p

Endret av AMD89
Lenke til kommentar
kan du gi meg en link til no da ??

og hvor mye watt trur du den leverer da ??

7450826[/snapback]

 

at den yter 25watt høres ikke usannsynlig ut. ligger vel på rundt 20-25watt sikkert en plass. LINK her er en nad for eksempel, ikke la deg lure av at den er på 80watt. dette er ikke juksewatt. men likevel bør du få enda litt mer effekt i fremtiden. Og har du råd, bør du ggå for den største C372, den jeg har, den spiller sykt. regner med at du kommer til å spille mye høy musikk med mye bass og det krever mye av forsterkeren. Men har du lite penger å rutte med, bør du sjekke bruktmarkeder, de selger kansje enda bedre forsterkere til samme prisen. Sjekk hifisenralen.no for eksempel.

Lenke til kommentar

kan du si en makspris på forsterkeren du har tenkt å kjøpe da? og ser at du linker til recivere. Det du bør tenke over, er om du virkelig har bruk for en reciever, siden dette fører til at mindre penger blir brukt på selve forsterkeren og strømforsyninga. LINK denne skal drive dine ganske bra. Harman Kardon er kjent for å være meget strømsterke, litt dyrere enn de du linket til, men høyttalerne dine er såpass store og krever sitt. :)

 

edit: men hvis du skal velge mellom de 3 du linket til, så ville jeg ha tatt Pioneer reciever'n.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
kan du si en makspris på forsterkeren du har tenkt å kjøpe da? og ser at du linker til recivere. Det du bør tenke over, er om du virkelig har bruk for en reciever, siden dette fører til at mindre penger blir brukt på selve forsterkeren og strømforsyninga. LINK denne skal drive dine ganske bra. Harman Kardon er kjent for å være meget strømsterke, litt dyrere enn de du linket til, men høyttalerne dine er såpass store og krever sitt. :)

 

edit: men hvis du skal velge mellom de 3 du linket til, så ville jeg ha tatt Pioneer reciever'n.

7451199[/snapback]

 

 

men er ingen av de jeg linket til noe i det hele tatt tengte egentlig og kjøpe en bilig nå og en dyrere om 2 års tid. men hva med den sonyen :( er ikke den no

 

men det som er en tanke vekker er at den jeg har nå veier 15.4 kg og H/k veier 8 og sonyen 9 burde egentlig ikke det vere mere stoper og masse slikt i de og da vil jo de veie masse mer

Lenke til kommentar
men er ingen av de jeg linket til noe i det hele tatt tengte egentlig og kjøpe en bilig nå og en dyrere om 2 års tid. men hva med den sonyen :( er ikke den no

 

men det som er en tanke vekker er at den jeg har nå veier 15.4 kg og H/k veier 8 og sonyen 9 burde egentlig ikke det vere mere stoper og masse slikt i de og da vil jo de veie masse mer

7451308[/snapback]

 

hvilken forsterker er det du har da?

Sonyen er sikkert grei den og, men vil tro pioneer'n liger et bittelite hakk over. Men også disse forsterkerne driver med juksewatt, men er likevel litt kraftigere enn eltaxen tipper jeg. Skal du bare ha en slik som en midlertidlig løsing i to år, bør du være forsiktig, det er mitt råd. Ikke tyn anlegget mer enn nødvenig, siden du da kan ødelegge høyttalerne, eller få de til å spille dårlig/stygt pga. clipping og ender opp med å måtte bytte høyttalerne også. Men ikke bli skremt av dette nå :) , bare å ta det med ro å ikke være for ivrig med volumkontrollen, og følge med på høyttalerne og lyden om du opplever noe unormalt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

men står at pioneren trekker bare 280 watt fra nette da blir det delt på 5 kanaler

da blir det jo 56 vatt per kanal det er jo ingen ting og er jo tap i dette oxo så blir jo enda mindre ?

 

men eltaksen har et efekt fårbruk in på 500watt og det er 6 kanaler og da blir det jo 83 watt per kanal ??

 

men står ikke no på sonyen :p

Lenke til kommentar
men står at pioneren trekker bare 280 watt fra nette da blir det delt på 5 kanaler

da blir det jo 56 vatt per kanal det er jo ingen ting og er jo tap i dette oxo så blir jo enda mindre ?

 

men eltaksen har et efekt fårbruk in på 500watt og det er 6 kanaler og da blir det jo 83 watt per kanal ??

 

men står ikke no på sonyen :p

7451512[/snapback]

 

tviler sterkt på at eltaxen klarer 83 watt per kanal, det er like sannsynlig som at en snegle kryper fortere enn du går :D . dessuten går en del av effekten tapt i form av varme osv.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Du har ikke blitt lurt,du har fått akkurat det du har betalt for.

Du kan jo ikke forvente deg å få et "kraftverk" for bare 2300 kr. ;)

Reciveren er jo sikkert helt grei til prisen,men det er ingen tvil om at den er for liten til å drive så store høyttalere optimalt.

Hvorfor har du kjøpt en surroundreciver når du bare har 2 høyttalere?

 

men står at pioneren trekker bare 280 watt fra nette da blir det delt på 5 kanaler

da blir det jo 56 vatt per kanal det er jo ingen ting og er jo tap i dette oxo så blir jo enda mindre ?

 

men eltaksen har et efekt fårbruk in på 500watt og det er 6 kanaler og da blir det jo 83 watt per kanal ??

Det der stemmer jo ikke. Les artikkelen hos Patos en gang til.

For at en forsterker skal kunne gi f.eks 2x100watt (til samen 200watt) må den i det minste ha en strømforsyning som kan trekke 330watt fra lysnettet, regnet med 60% virkningsgrad, der 130 watt går med til varme i forsterkeren.(60%x330watt=200watt til lyd og 40%x330watt=130watt til varme)

 

Sonyen er sikkert grei den og, men vil tro pioneer'n liger et bittelite hakk over. Men også disse forsterkerne driver med juksewatt, men er likevel litt kraftigere enn eltaxen tipper jeg.

Der tar du feil Brian_N. Eltaxen er helt klart den kraftigste av de 3.

Det ser du jo i spesifikasjonene. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

så hva burde jeg gjøre burde jeg beholde denne forsterkeren eller burde jeg kjøpe en av disse??

 

hva med denne ?? Sony STR-DG500S receiver, 6x100W

 

 

eller denne ?? Pioneer VSX-416-K Receiver 5X100 Watt

 

 

eller denne ?? Proson Receiver RV-2600 6x125 Watt

 

 

 

grunnen til at jeg skal ha 6 kanaler da er at jeg har to 10 tommer kasser til og 2 8tommer og en aktiv 12 tommer bass. :cry:

Lenke til kommentar
Er det pre-out på den Eltaxen? Hvis det er det kan du kjøpe deg en effektforsterker (for eksempel en Nad C272) til å drive frontene. Hvis det ikke er pre-out,så bytt ut Eltaxen.

Jeg hadde valgt Pioneer av de 3 du har sett på. Hvis du har råd,så gå opp til VSX-916.

7453461[/snapback]

 

 

har du noen steder jeg kan få tak i naden da til en bra pris ?

 

 

hva med Yamaha da kan det vere no?

 

 

 

og får du målt amperen og volten på ut gangene med et vanlig mulitmeter?

Endret av AMD89
Lenke til kommentar

Hvis det eneste alternativet er en ny receiver i 2000-kronersklassen ville jeg nok ha beholdt receiveren du har til du får råd til en receiver som virkelig vil være en oppgradering. Når det har gått tre uker har du ikke rett til å levere tilbake produktet, med mindre produsenten tilbyr bytterett utover angrefristloven.

Lenke til kommentar
Hvis det eneste alternativet er en ny receiver i 2000-kronersklassen ville jeg nok ha beholdt receiveren du har til du får råd til en receiver som virkelig vil være en oppgradering. Når det har gått tre uker har du ikke rett til å levere tilbake produktet, med mindre produsenten tilbyr bytterett utover angrefristloven.

7454013[/snapback]

 

 

 

får jeg koblett denne til eltaksen får og bruke på front høytalerne ??

 

NAD 216THX Forforsterker? veit ikke no veit det er no preaot greier som kansje må til og det veit jeg ikke om jeg har ??:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...