Gå til innhold

nybegynner og innebilder


Anbefalte innlegg

Hei å hå, og snart er det jul! (hjelp)

 

Gikk for kort tid siden til innkjøp av Nikon D80KIT med 18-135mm objektiv, samt et 50mm 1,4 Nikkor objektiv.

 

Som nybegynner er jeg veldig ute etter å lære, og ganske fort er jeg redd... Jula nærmer seg, med mørke innebilder med minimal belysning (derav anbefalt 50mm) og da kommer spørsmåler!: hvilke instillinger bør jeg kjøre på på kameraet, lukekhastighet ol. for å få bra innebilder. sliter pr i dag med for treg lukkehastighet at jeg må bruke stativ, noe jeg nødig vil drasse emd meg i juleselskap...

 

noe som har erfarionger og vil dele?:-D

 

gEnEsis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blenderprioritet som nevnt, og kanskje med auto ISO på med en eller annen cap. i øvre ende på 800? Se i manualen din for hvordan du stiller inn dette.

 

Såfremt dere ikke befinner dere i et fryktelig mørkt miljø skulle iallefall dette hjelpe på. Noe som derimot er værre er hva du egentlig får med deg med den brenvidden og cropfaktor? Du skal ikke se bort fra at du bør ha kitobjektivet i nærheten og kjøre på med full auto og la blitzen gjøre jobben om du skal ha med hele familien ved middagsbordet ;)

 

Ellers er det jo også lov å bruke stativ.

Lenke til kommentar
hehe, takker. men ønsker ikke å dra på stativ, for da må jeg kjøpe og ta det med på flyet:p har en liten mini-pod som jeg bruker om aller nødvendigst...

Ellers er det jo den klassiske risposen da... Ta med en liten tøybag fylt med f.eks. ris, som du kan legge kameraet på. Den gjør at kameraet kan ligge støtt, og hvis du prøver deg frem litt hjemme på forhånd, kan du legge kameraet vinklet, slik at du får med det du ønsker i søkeren... Krever som alltid litt teknikk for å få til perfekt. Kan være en idé med fjernutløser, eller i hvert fall selvfutløser...

 

Ellers vet jeg ikke om det finnes sånne små bordstativer som er kraftige nok til å holde en D80? Men er jo supre nettopp til det formålet, hvis du finner noe som er kompakt nok og solid nok...

 

Du kan jo også som andre har nevnt bruke blitz... Kan være en idé å prøve seg frem med en liten bit matpapir som man bøyer rundt blitzen, for å softe lyset. Å bruke aluminumsfolie for å sende lyset i taket i stedet for direkte på motivene er også nyttig. Dette er selvfølgelig ting du bør prøve ut i stille og rolige omgivelser før du drar, ellers mister du trolig en del bilder :o)

 

Ang. innstillinger: du må ha så stor blender som mulig (f/1.4 på 50mm din) for å få mest mulig lys på brikken. Dette gir dog liten dybdeskarphet, det funker best på portrettfoto (hvor det til gjengjeld er supert!). Som andre har nevnt, sett kameraet ditt på A (blenderprioritet) og still inn blenderen. Da kan kameraet ta hånd om resten på egenhånd. Som Svein Gunnar Kjøde nevnte, er det også lurt å sette max-ISO på kameraet til f.eks. 800. På den annen side gir dette kameraet tilfredsstillende resultater også på ISO1600, så det er ikke så veldig viktig med mindre du er veldig kresen på støy...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...