Gå til innhold

Roadtrip i California - råd og tips?


smetho

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg og en kompis skal på tur til USA i mai, nærmere bestemt California. Vi fly til og fra San Francisco, og skal være der i 2 uker. Blir nok et par-tre dager der først før vi kjører sørover langs kysten på Highway 1. Planen (vel, mer en skisse av en plan, detaljene får vi ta mer som det kommer) er å fortsette ned til Los Angles (med noen stopp i de koselige småbyene på veien selvsagt). Den byen er jo svær og har enormt med ting og se/oppleve. Allikevel, vi blir der nok ikke altfor lenge. Det er vel verdt en egen tur på et senere tidspunkt.

 

Videre så reiser vi nok opp til Las Vegas, Nevada. Lite annet å si enn at harryfaktoren er stor, og vi kommer til å oppfylle vår kvote. Så blir det sørover igjen (hadde tenkt nordover, så over fjellene og ned mot San Francisco igjen, men passet vi må over da er 3000m+ og trolig stengt pga snø på den tiden). Vi setter så trolig nesen nordover igjen oppover dalen mot Bakerfield og Fresno. Detaljene her er jeg litt usikker på, men vi tar det meste som det kommer. Ender så tilbake i San Francisco.

 

Vel, nå over til spørsmålene :)

 

Har dere noen tips om steder å besøke, ting å se, ting å oppleve? Jeg vet det ikke er noe problem å finne på noe der!, men det kan være fint med råd. I tillegg så kommer jeg trolig ikke på de mest sannsynlige tingene ;) Vi kommer nok ikke til å binde oss til noe spesielt, tar det mer som det kommer. Allikevel er det fint å planlegge litt slik at turen ikke går bort i tull og vas (mer enn det vi skaper selv :D ). Vi er vel ikke typiske turister, så guida turer er ikke noe vi kommer til å gjøre for mye. Men vi har jo lyst til å se og oppleve kjente steder vi vil kjenne igjen fra tv/film f.eks.

 

Eventuelle andre tips mottas også med takk :)

 

Ps. Vil gjerne ta en del bilder der borte så fine motiver er ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-66d37

Høres ut som en kongetur, hadde en helt lik i sommer!

Vi tok fly til Los Angeles, bil derfra til Vegas og kjøre så til san fran. Til slutt tilbake til LA. Fra Vegas til san fran kjørte vi Bakersfield - Fresno. Også en opplevelse i seg selv.

 

Dere burde prøve å få en tur innom Hollywood. Universal studios er verdt et besøk. Six flags magic mountain er også noe dere burde vurdere.

Kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din, vi er heller ikke den typen som er med på guidete turer. Men i Hollywood burde dere ta en guidet tur for å se kjendisenes hjem. Ikke noe vits å sløse tid i downtown LA, ettersom det ikke er mye å se/gjøre der, financial district.

 

I Nevada kan dere besøke Hoover dam og Death Valley.

 

Ellers kan jeg anbefale Lonely planet sin California bok.

 

Har du flere spørsmål, ikke nøl med å spørre. Enten her eller på PM.

Se også det jeg skrev om Las Vegas i tråden om Las Vegas på forumet her.

:)

Lenke til kommentar

Vel, først å fremst vil jeg anbefale å bo på Dakota Hotel om dere ikke allerede har bestilt noe. Hotellet er et gammelt hotell med San Fransiscos eldste heis som fortsatt er i bruk. Personlig liker jeg å ligge på hoteller med litt særpreg framfor noe nytt og moderne. Hotellet ligger veldig sentralt (i 606 Post Street for å være nøyaktig), og har en vennlig pris. Få med dere en tur på bryggene, der finner du mye av SF's sjel. Sykkelutleier er populært der og er en fin måte å oppleve byen om du ikke har skakk-kjørte balansenerver i trafikken. Husk at Alcatraz ligger utenfor SF også, verdt en tur. Jeg kan jo selvfølgelig anbefale Golden Gate som et fotomotiv, og brua ser du fra byen. Dessverre er brua ofte omgitt i tåke.

 

Har dere leiebil er mulighetene for å kjøre inn i landet i CA mulig. Death Valley i Mojave-ørkenen, som du kan lese mye om på nettet var utrolig. Antakeligvis det tørreste stedet jeg har vært. Her brøt forresten leiebilen vår sammen, og vi stod igjen med 3 flasker vann i 48 varmegrader(høyeste målte temperatur er vel rundt 57 grader på dette stedet tror jeg) Dette ligger riktignok et stykke inn i landet i forhold til Bakersfield og Fresno , nærmere bestemt helt på grensa til Nevada.

 

Lake Tahoe er jo kjent, var ikke der selv men fikk tips om å dra dit fra de lokale.

post-97251-1165443762_thumb.jpg

 

Et bilde jeg tok i SF

Under følger bilde fra Death Valley

post-97251-1165443814_thumb.jpg

 

 

Har du flere spørsmål får du ta kontakt så skal jeg prøve å være behjelpelig, men jeg er enig med deg i å "ta ting på sparket", slike ferier blir nemlig best! :D

Gleder meg til å høre hvordan turen ble!

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
Hei godtfolk.

 

Jeg og en kompis skal på tur til USA i mai, nærmere bestemt California. Vi fly til og fra San Francisco, og skal være der i 2 uker. Blir nok et par-tre dager der først før vi kjører sørover langs kysten på Highway 1. Planen (vel, mer en skisse av en plan, detaljene får vi ta mer som det kommer) er å fortsette ned til Los Angles (med noen stopp i de koselige småbyene på veien selvsagt). Den byen er jo svær og har enormt med ting og se/oppleve. Allikevel, vi blir der nok ikke altfor lenge. Det er vel verdt en egen tur på et senere tidspunkt.

 

Videre så reiser vi nok opp til Las Vegas, Nevada. Lite annet å si enn at harryfaktoren er stor, og vi kommer til å oppfylle vår kvote. Så blir det sørover igjen (hadde tenkt nordover, så over fjellene og ned mot San Francisco igjen, men passet vi må over da er 3000m+ og trolig stengt pga snø på den tiden). Vi setter så trolig nesen nordover igjen oppover dalen mot Bakerfield og Fresno. Detaljene her er jeg litt usikker på, men vi tar det meste som det kommer. Ender så tilbake i San Francisco.

 

Vel, nå over til spørsmålene :)

 

Har dere noen tips om steder å besøke, ting å se, ting å oppleve? Jeg vet det ikke er noe problem å finne på noe der!, men det kan være fint med råd. I tillegg så kommer jeg trolig ikke på de mest sannsynlige tingene ;) Vi kommer nok ikke til å binde oss til noe spesielt, tar det mer som det kommer. Allikevel er det fint å planlegge litt slik at turen ikke går bort i tull og vas (mer enn det vi skaper selv  :D ). Vi er vel ikke typiske turister, så guida turer er ikke noe vi kommer til å gjøre for mye. Men vi har jo lyst til å se og oppleve kjente steder vi vil kjenne igjen fra tv/film f.eks.

 

Eventuelle andre tips mottas også med takk :)

 

Ps. Vil gjerne ta en del bilder der borte så fine motiver er ikke å forakte.

7424169[/snapback]

 

Vel, først å fremst vil jeg anbefale å bo på Dakota Hotel om dere ikke allerede har bestilt noe. Hotellet er et gammelt hotell med San Fransiscos eldste heis som fortsatt er i bruk. Personlig liker jeg å ligge på hoteller med litt særpreg framfor noe nytt og moderne. Hotellet ligger veldig sentralt (i 606 Post Street for å være nøyaktig), og har en vennlig pris. Få med dere en tur på bryggene, der finner du mye av SF's sjel. Sykkelutleier er populært der og er en fin måte å oppleve byen om du ikke har skakk-kjørte balansenerver i trafikken. Husk at Alcatraz ligger utenfor SF også, verdt en tur. Jeg kan jo selvfølgelig anbefale Golden Gate som et fotomotiv, og brua ser du fra byen. Dessverre er brua ofte omgitt i tåke.

 

Har dere leiebil er mulighetene for å kjøre inn i landet i CA mulig. Death Valley i Mojave-ørkenen, som du kan lese mye om på nettet var utrolig. Antakeligvis det tørreste stedet jeg har vært. Her brøt forresten leiebilen vår sammen, og vi stod igjen med 3 flasker vann i 48 varmegrader(høyeste målte temperatur er vel rundt 57 grader på dette stedet tror jeg) Dette ligger riktignok et stykke inn i landet i forhold til Bakersfield og Fresno , nærmere bestemt helt på grensa til Nevada.

 

Lake Tahoe er jo kjent, var ikke der selv men fikk tips om å dra dit fra de lokale.

 

 

 

Et bilde jeg tok i SF

Lenke til kommentar

Tusen takk for to gode svar! Gleder meg noe helt utrolig nå. allon, hva er det å se i Bakersfield - Fresno-området? Det er det stedet jeg kjenner minst til selv, og som pr nå står som den delen av turen vi har minst "planer" med.

 

Ellers så blir det nok en del kjøring, så får rett og slett se hva vi får tid til. Er jo fint å bli litt lengre noen steder og få muligheten til å bli litt kjent. Og må jo få tid til en fest i ny og ne, uten å måtte kjøre dagen derpå ;)

 

Andre tips? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når dere er i SF så må dere ta en tur med trikken (cabelcar?)! Ikke minst det med å henge utenpå triken - pass på møtende trikk !

Dere bør se noe amerikansk sport live i løpet av turen ! I mai spilles det iallefall baseball (www.mlb.com) og det er flere gode lag i California.

Er dere først i LA er det ikke langt ned til grensen til Mexico - der er det jo mange fristelser.....

God tur

Lenke til kommentar

Burde absolutt få med dere byene Monterey og Carmel mellom San Fran og LA.

Carmel er jo der surfing ble oppfunnet, så du finner mye som er preget av dette. Monterey er hjemstedet til ett av landets fineste akvariumer. De har også en tur du kjører selv med bilen som heter 17 Mile Drive.

 

Nede i LA så burde dere få med dere kjøpesentrene/handlestedene Ontario Mills og Victoria Gardens. Inne i Palm Springs MÅ man få med seg Cabazoon. Et stort område for butikker osv. Ligger en del andre butikker der også som hører til et annet handleområde. Hehe, er mye av det der. Men Cabazoon er de som har butikker som CK, Ralph Lauren, Gant, Sunglass Hut.. you catch my drift..? :)

 

Dere må ikke gå glipp av Las Vegas. Absolutt et must på en tur til California. Kan nesten ikke begynne å forklare hvor mye gøy du kan finne på der. Kan i grunn ikke anbefale andre hoteller enn de jeg selv har vært på. Men disse er blant MGM, The Mirage osv. Så der kan du trygt sove og få en god opplevelse. Prøv å få med dere et show i Vegas. Egentlig hva som helst. De kan underholdning! :) Få også med dere vannshowet på utsiden av Bellagio.

 

Av fornøyelsesparker så er Knotts Berry Farm, Disneyland, Universal Studios, Sea World og Magic Mountain et must.

 

Sjekker du ut siden som jeg naturligvis har glemt URL'en til.. (tror det var tvtickets.com eller noe sånn) så kan du få gratis billetter til mange store kjente tvshows. Har selv vært på blant annet innspillingen av King of Queens og møtt skuespillerne. En opplevelse du ikke vil være foruten. :) Kan også se mange nye "pilots" hvis noen virker interessante.

 

Skal føye til mer her når jeg kommer mer. Er litt for tidlig til å skrive en bra post nå. Hehe.

 

Kan forsåvidt nevne at jeg skal over igjen selv i mai og juni. Gleder meg som en unge selv om dette blir min tur nummer.. uhm.. har glemt hvor mange. =P

 

God tur :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

dere burde få med dere hearst castle midt mellom sf og la! det er et luksuskompleks som ble bygget av aviskongen w.r. hearst i løpet av første halvdel av nittenhundretallet, der han bodde og festet med stjernene. jeg tror du bare du kan komme opp dit med guide, men hvis du synes det er greit å tusle rundt med en større gruppe vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ta turen innom. det var noe av det mest overdådige og pompøse jeg har sett noen gang...

 

wiki that

Lenke til kommentar

Om du liker slikt, så bør du få med deg Redwood skogene utenfor San Fransisco. Siden dere har bil er det ikke så vanskelig å komme dere dit, og på veien vil dere kjøre gjennom de rikeste strøkene i SF. Husene der er sykt kule!

Da vi var i SF leide vi en limousin som vi brukte til litt sightsing, det var en litt spesiell opplevelde, og det koster ikke så mye heller. Sjåførene viser deg stedene som du ikke hadde kommet over uten videre, og om du ender turen på en fancy nattklubb, så er det jo litt stas :p

Lenke til kommentar

Apropos leiebil; jeg kan anbefale Suncars.no hvis dere vil ha orden på leiebil før dere drar. Disse kobler dere opp til det billigste alternativet i utlandet. Vi fikk bil gjennom suncars og fikk kjempegrei bil fra Alamo National eller noe i den duren. Disse er rimelig store i USA å da leiebilen vår brøt sammen fikk vi en ny en på flekken! Kjempebra :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å bo på Dakota Hotel i SF. Hotellet er et gammelt hotell med San Fransiscos eldste heis som fortsatt er i bruk. Personlig liker jeg å ligge på hoteller med litt særpreg framfor noe nytt og moderne uten særpreg i det hele tatt. Hotellet ligger veldig sentralt (i 606 Post Street for å være nøyaktig), og har en vennlig pris.

 

Edit: Litt copy paste fra min tidligere post i tråden ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fantastisk tråd! Skal selv til California i sommer, og disse tipsene var toppers!

 

Lurer bare på en ting.. Hvor har dere bestilt flybilletter? Hvilken flyplass reiser dere til/fra? Hvor mye har dere betalt?

 

Hmm.. blei vist tre ting det... :p

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Fantastisk tråd! Skal selv til California i sommer, og disse tipsene var toppers!

 

Lurer bare på en ting.. Hvor har dere bestilt flybilletter? Hvilken flyplass reiser dere til/fra? Hvor mye har dere betalt?

 

Hmm.. blei vist tre ting det...  :p

 

På forhånd takk!

8417531[/snapback]

Vi bestilte billetter direkte hos flyselskapene vi benyttet via internett. Vår reise med fly i løpet av ferien i USA ble noe sånt som:

 

Gardermoen - New Ark (SAS) -> New Ark - Denver (United Airlines) -> Rundtur med bil gjennom 10 stater i løpet av 4 uker -> Denver - Frankfurt (Lufthansa) -> Frankfurt - København (SAS) -> København -> Gardermoen (SAS)

 

Grunnen til at det ble så mange flighter hjem fra USA var rett og slett at vårt egentlige fly fra United Airlines ble innstilt fra Denver å vi måtte derfor fly med Lufthansa til Frankfurt. Selvfølgelig dekket United Airlines de ekstra kostnadene + et døgn på hotell i København.

 

Hvor mye vi spytta inn i ferien har jeg ikke snøring på, men det er kanskje ikke så relevant siden vi fløy litt annerledes enn de som kun skal til California.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...