Gå til innhold

Skal handle kamera. hva gir mest for pengene?


Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for å handle nytt kamera. har kun hatt kompaktkamera før, som ikke har inspirert til så mye fotografering.

 

Det lille jeg kan om speilrefleks kamera er det lille jeg har lest på nett siste par ukene. ( har lest den 'gaiden for nybegynnere' her på forumet)

 

De kit'ene jeg vurderer er:

 

-Canon EOS350D kit som koster 4995,- (lefdal elektromarked)

 

-Pentax K100D kit som koster 5990,-

 

-Nikon D40 kit som koster 5995,-

 

-Olympus E-330 kit til 6990,- (FotoVideo)

-Olympus E-330 dobbeltkit med 14-45 og 40-150 til ca 8500,-

 

-Sony Alpha 100 kit til 6800,- (mpx)

 

Min hovedinteresse er bil, så det vil naturligvis bli mye bilbilder, men også mye naturbilder, by-motiv osv...

 

Det jeg vektlegger mest er at kameraet er brukervennlig for en nybegynner, at det er forholdsvis lite og lett, og at det er bra tilgang på ikke alt for dyrt utstyr som objektiver, blitz osv..

Vil også ha mulighet for å kunne ta bilder under litt lyssvake forhold.

 

Heller mest mot EOS 350D pga pris og at det virker som et bra kamera, men sikler også litt på Olympus E-330 pga skjermen som søker.

 

Noen som har formeninger om hva som er det beste tilbudet å hoppe på for en nybegynner? Evt andre tilbud.

Og er dette utstyr som bruker å komme på tilbud/salg i julen og på nyttåret?

 

Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk akam-testen av Nikon D40. Det skal være et knallbra nybegynnerkamera.

Hvis du ønsker å ta bilder i svak belysning så er Canon og Nikon gode valg, ettersom de har relativt lite støy på høye ISO-verdier. Tror Canon er litt foran Nikon her.

Kan også nevne det som har blitt sagt tusen ganger før; ta en tur i butikken og klå litt på kameraene. Velg det som ligger best i hånda.

Lenke til kommentar
Det jeg vektlegger mest er at kameraet er brukervennlig for en nybegynner, at det er forholdsvis lite og lett, og at det er bra tilgang på ikke alt for dyrt utstyr som objektiver, blitz osv..

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde valget stått mellom Pentax K100D, Samsung GX1L (dobbeltkit, Trumf selger det til 5495, Expert har det til 5990) og Nikon D50 (ville heller hatt dét fremfor D40, så lenge det fremdeles er å få tak i). 350D ville vært forkastet pga. ergonomi, og det bør til syvende og sist få det avgjørende ordet. Bildekvaliteten er i praksis så lik at det knapt gir mening å sette det ene foran det andre.

 

Dobbeltkitet til Samsung ville stått veldig sterkt, nettopp pga at det er et dobbeltkit (18-55 og en 50-200) til en veldig sterk pris, og at det er tilnærmet identisk med Pentax *istDL2. Trolig noe signalbehandling- og firmwareforskjeller, men ikke noe av betydning. Det er i alle fall trolig dette som gir mest for pengene - selv om du verken får bildestabilisator eller sensorrens på kjøpet.

 

Men som sagt - både tidligere i dette innlegget og utallige ganger tidligere i andre innlegg - kjenn på kameraene før du kjøper og kjøp det som du liker best å holde i hånden. Dét er avgjørende for hvor mye det blir brukt, og dermed hvor mange bra bilder du får...

Lenke til kommentar

Rop i skogen , og du vil få svar.

Å spørre om dette vil si at du får anbefalinger om alle, og jeg kan bare ikke forstå at en som er ny innen speilrefleks har nytte av disse anbefalinger, det er vel mer til forvirring.

Derfor er det mer nyttig å gå i butikken å prøv å holde/teste de.

Endret av Lazaruz50
Lenke til kommentar

Med tanke på hva som gir mest for pengene virker 350D som et godt valg. Ikke lenger det nyeste kameraet på markedet, men et veldig godt kamera til prisen.

 

D40 er nok også et godt alternativ. Har ikke prøvd det selv, men det har fått mye god omtale.

 

Uansett hva du velger blir det nok et kjempesteg opp fra kompaktverdenen, men som nevnt er ofte det beste å leke litt med kameraene selv for å se hva som føles mest riktig.

Lenke til kommentar
...og Nikon D50 (ville heller hatt dét fremfor D40, så lenge det fremdeles er å få tak i)...

 

Hvorfor det?

 

D40 har fått 2.5" TFT med 230k, mot D50 2" 130k.

D40 kan skyte minnekortet fullt med jpegs i 2.5 fps, d50 stopper etter 12.

 

Prisen på D40 er da ingenting å si på?

 

Ellers så tror jeg nok 350D er et svært godt kjøp til rundt 5k. Ergonomien blir straks bedre med et batterigrep (BG-E3), og et slikt koster vel ikke mange lappene?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
...og Nikon D50 (ville heller hatt dét fremfor D40, så lenge det fremdeles er å få tak i)...

7417592[/snapback]

Hvorfor D50 fremfor D40? Jeg kikker og leser og holder i hånda, men sliter litt med å finne de helt store forskjellene

Først og fremst fordi du har mulighet til å bruke mange flere objektiver. D40 støtter bare AF-S-objektiver, og utelukker dermed et enormt bruktmarked. Foreløpig er det heller ikke mange fast-objektiver med AF-S, og de som er koster mye...

 

I tillegg ser jeg på D40 som en nedgradering av D50, selv om D40 har noen egenskaper som er bedre. Bl.a. er justering av innstillinger lettere på D50, og du har flere AF-punkter. Det siste er kanskje ikke det viktigste, men det kommer uansett godt med...

Lenke til kommentar
...og Nikon D50 (ville heller hatt dét fremfor D40, så lenge det fremdeles er å få tak i)...

 

Hvorfor det?

 

D40 har fått 2.5" TFT med 230k, mot D50 2" 130k.

D40 kan skyte minnekortet fullt med jpegs i 2.5 fps, d50 stopper etter 12.

 

Prisen på D40 er da ingenting å si på?

Som sagt - mangelen på rimelige fastobjektiver er grunn nok alene... Deretter kommer tilgangen på brukt optikk, selv om det begynner å komme seg. Det er bl.a. ikke noe alternativ med AF-S, verken fra Nikon selv eller 3. partsleverandører, til en 70-300, før 70-300VRII til over 5500 kr, altså like mye som hele kamera-kitet koster. Liker heller ikke at de har tatt vekk info-displayet på toppen...

 

Skjermen betyr ikke så mye for meg, når man ikke kan bruke den som søker...

Lenke til kommentar
Dersom du bor i Oslo så er det et Sony Alpha som ligger på foto.no til 5000,- riktignok uten kit objektiv, men det bør være mulig å få dette eller bedre objektiv billig.

 

Greit å få testet kameraet før kjøp. Uansett dette er en veldig bra pris.

7421159[/snapback]

Ja, til den prisen kan du vel få et A100 og et Sigma 18-50DC til under 6500kr!

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter valuta for pengene så vil jeg anbefalle deg å ta en titt på Nikon D70s. Selv om arvtagerene til dette kameraet for lengst er på banen, så er dette (i mine øyne) det kameraet som gir mest og best valuta for pengene i dag.

 

Det er skrevet masse sammenligninger av dette kameraet mot andre her på forumet, samt at det er også skrevet mye om fordeler med kameraet generellt. Les litt på dette. Dette er et meget godt kamera, som gir en god kvalitetsfølelse.

 

Du får kit'et med 18-70 linsen nå til ca 7500,- flere steder. Bestill deg en blits fra ebay, eller få noen til å kjøpe med fra USA (dollaren snart i 6 kr) så har du en kjempepakke du vil ha glede av i mange mange mange år.

 

Mitt innspill...

 

ChristopherH

Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter valuta for pengene så vil jeg anbefalle deg å ta en titt på Nikon D70s. Selv om arvtagerene til dette kameraet for lengst er på banen, så er dette (i mine øyne) det kameraet som gir mest og best valuta for pengene i dag.

Jeg synes faktisk at Samsung sin GX-1L med 18-55 og 50-200 gir mer for pengene. Joda, objektivene er litt dårligere, men når du får dette dobbeltkitet for 5500-6000 kr alt etter hvor du handler, er det en ganske uslåelig pris. Pentax/Samsung 18-55 er regnet for å være bedre enn 18-55 kit-objektivet til Canon og Nikon (selv om det ikke skal så mye til), og 50-200 er også regnet som et veldig bra objektiv, særlig prisen tatt i betraktning (det koster rundt 1500 kr alene)...

 

Men Nikon D70s er også et veldig bra kamera, og kit-objektivet er nærmest uslåelig. Det kunne knapt vært bedre, skulle det vært mer lyssterkt måtte man nok gått ned på brennviddeomfanget, som nå er ganske ideelt for mange brukere. I tillegg virker det som kvalitetskontrollen til Nikon er veldig god på det objektivet, for det er tilsynelatende ingen produktvariasjon heller; har til gode å ha hørt om noen som har fått en dårlig Nikon 18-70...

 

Så det beste tipset jeg kan gi trådstarter, er egentlig: kjenn på kameraene du vurderer å kjøpe, og kjøp det som ligger best i hånden din. Alle sammen tar veldig gode bilder. Når du står mellom to som er like gode å holde i, kan du heller se på spesifikasjoner eller spørre oss. Til syvende og sist er det ergonomi som er det viktigste momentet ved et DSLR, med mindre man har en mengde kvalitetsoptikk liggende...

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

 

Har vert en runde i forskjellige butikker og sett/kjennt på noen kameraer nå:

 

Canon EOS 400D

Pentax K110D

Sony Alpha 100

Nikon D40 og D70s

Samsung GX-1L

 

Synest alle virket greie, men D70s'en var litt for stor og tung i forhold til de andre.

 

Med tanke på pris så er det Samsung GX-1L dobbelkit (18-55 og 50-200) som er mest aktuell (5990,-)

Lenke til kommentar
Synest alle virket greie, men D70s'en var litt for stor og tung i forhold til de andre.

 

Med tanke på pris så er det Samsung GX-1L dobbelkit (18-55 og 50-200) som er mest aktuell (5990,-)

At D70s er større og tyngre er ikke nødvendigvis dumt, det gir også bedre balanse. Relativt stort blir det uansett når du har DSLR... Jeg personlig synes grepet på D70s er utrolig mye bedre enn på 400D og A100, Samsung og Pentax har jeg ikke hatt mulighet til å prøve ennå. Men det er og blir en smakssak.

 

Ellers finner du en test av Samsungen her som endte opp med 80% etter DIWA-systemet... Canon EOS 400D og Sony A100 er også testet der, de fikk til sammenlikning hhv. 82% og 79%, men tallene er et gjennomsnitt, så det kan være egenskaper som er mer eller mindre vesentlige.

 

Samsungen finner du forøvrig også på Trumf.no til 5495 (for dobbelt-kit). Særlig billigere DSLR-system får du ikke akkurat nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...