Gå til innhold

Hva er bredformat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Har nylig gått til innkjøp av en 16:9 LCD TV og er meget fornøyd med den, men det er noe som skuffer meg. Usikker på hvordan jeg skal forklare det, så jeg velger å illustrere det med et par enkle blider istedenfor.

Slik sendes en vanlig sending, på hvilken som helst TV-kanal.

post-20869-1165170226_thumb.jpg

Dette strekker TV'n min ut slik. Greit nok, finnes ikke mange andre måter å gjøre det på.

post-20869-1165170305_thumb.jpg

Filmer og diverse andre ting derimot, sendes ofte i "16:9", en 16:9 film i 4:3 format, med tekst, slik.

post-20869-1165170503_thumb.jpg

Dette er sikkert utrolig morsomt for de med 4:3 TV'er, men når min 16:9 TV strekker det blir det litt merkelig.

post-20869-1165170581_thumb.jpg

Som man ser, så blir halvparten av tekstene borte, noe som er utrolig irriterende. Har jeg missforstått TV'er helt, er det dens oppgave å rendre tekster, eller har TV-stasjonene tenkt litt kort?

- Jonas

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selve signalet fra TV-stasjonene som blir feil for 16:9-TV-er. De sender i 4:3-format, og med på lasset med widescreen-filmer kommer da de svarte stripene over og under slik du illustrerer med bilde #3.

Det da mange TV-stasjoner gjør feil, er å benytte de svarte stripene til å ha tekst på... :(

Angående bilde #2: Du kan jo bare kjøre sendinga i 4:3-format og ha svart på venstre og høyre side? Det foretrekker jeg i alle fall, kan ikke fordra brede mennesker. :p

Skrevet
Angående bilde #2: Du kan jo bare kjøre sendinga i 4:3-format og ha svart på venstre og høyre side? Det foretrekker jeg i alle fall, kan ikke fordra brede mennesker. :p

7416241[/snapback]

Jeg også - hater når folk konsekvent strekker bilder for å fylle hele skjermen når signalet ikke er tilpasset det. Jeg ser alltid 4:3 med sorte kanter på høyre og venstre side.

Fotballer skal være runde, og folk ikke bredere enn det de er!

Skrevet

Jes, jeg kan kjøre i 4:3, men da er jo halve poenget med bredformat-tv borte. :(

Uansett, kjøpte den for å se på nedlastede filmer, har litt flere valgmuligheter rundt dette da.

Skrevet

Hva slags signalkilde har du? På digital kabel-tv og parabol sendes det en del materiale i 16:9 og det blir helt korrekt på en 16:9 TV. Hvis du har enten digital kabel-tv eller parabol og har problemene du nevner her så gå i menyen på dekoderen/tuneren din og sørg for at den er satt opp for 16:9 TV.

Skrevet (endret)

Jeg har vanlig kabel-tv, fungerer også bra enkelte ganger. Men som sagt, egentlig ikke så viktig - ser ikke så mye på TV.

Endret av Jonas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...