Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding etter sletting av Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I går vel tenkte jeg at jeg skulle prøve Linux litt, da en kompis av meg var veldig fornøyd med det. Lastet ned Ubuntu, la over på DVD og satte i gang. Installerte ved en feiltagelse, jeg skulle egentlig bare teste det litt uten å installere.

Slettet det i dag via GNOME Partition Editor og ante fred og ingen fare, men så skjedde det noe da jeg rebootet, denne feilmeldingen kom opp:

GRUB Loading stage1.5
B loading, please wait
or 17

Vet ikke hva det skal stå foran B og or, da jeg ikke får opp alt på skjermen. Antar at det skal stå GRUB på den første, aner ikke på den andre.

Jeg kommer forresten ikke videre, den reagerer ikke når jeg trykker på hvilken som helst knapp, og jeg har ventet i over 10 min. uten at noe som helst skjer.

 

Vet noen hva som kan være galt? Angrer veldig på at jeg la inn Linux nå :no:

 

På forhånd takk for svar.

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert MBRen som står igjen fra Ubuntu. Det kan fikses ved å starte opp fra en Windows CD, trykk R i setup menyen. Velg Windows installasjonen fra listen som dukker opp og skriv inn adminpassordet. Når du har gjort dette skriver du FIXMBR i consolen for så å bekrefte det ved å trykke Y. Trykk exit når det er ferdig for å restarte. Da burde maskinen starte vanlig.

 

Bare å spørre hvis du trenger mer hjelp!

Lenke til kommentar

Har gjort dette, men det fungerer fortsatt ikke, PC'en bare rebooter.

Kommer opp en melding når jeg kommer forbi Loading Windows XP-vinduet, som lyder slik:

Installasjonsprogrammet startes på nytt...

Har prøvd å la den gå, men den kommer ikke videre, blir bare enda en reboot.

Lenke til kommentar
Har gjort dette, men det fungerer fortsatt ikke, PC'en bare rebooter.

Kommer opp en melding når jeg kommer forbi Loading Windows XP-vinduet, som lyder slik:

Installasjonsprogrammet startes på nytt...

Har prøvd å la den gå, men den kommer ikke videre, blir bare enda en reboot.

7413282[/snapback]

 

Brukte du FIXMBR kommandoen?

 

hvis du har problemer med å bruke reperasjons modus med winxp cd'n så kunne du prøve "hiren's boot cd" eller en oppstartsdiskett med dos på

 

Hirens boot cd inneholder plenty med verktøy for slike problemer, og den er gratis

 

Hiren's boot cd

Lenke til kommentar

Gå inn i bios og sjekk at cdrom er første boot alternativ . Deretter booter du opp med WinXP cd'n. Velg at du skal reparere Windows . Når du får et valg om hvilken instalasjon du skal reparere velger du denne . I de fleste tilfeller er dette nr 1 . Trykk 1 og enter .

Hvis du ikke har adminpassord i bruk trykker du bare enter en gang til . Skriv fixmbr og trykk enter igjen . For å være sikker skriver du fixboot og trykker enter igjen . Da skal alt være tilbake slik du er vant til . Disse kommandoene gjør at windows overskriver og lager en ny bootsector .

 

EDIT: Skriveleif var innom :whistle:

Endret av erikoi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...