Gå til innhold

Backup og sikker lagring av media.


Anbefalte innlegg

Jeg har endel jeg vil ta backup av, og jeg vil være sikker på at filene er mulig å hente tilbake senere.

I den sammenheng har det dukket opp endel vurderinger, med tanke på sikkerhet, format og ikke minst levetid til media.

 

Etter å ha tenkt frem og tilbake sitter jeg igjen med noen spørsmål som jeg gjerne vil høre noen synspunkter på.

 

1. Hvilket media er tryggest, har lengst levetid? Utenom papir da :wink: CD-R, DVD-R eller tape/DAT? Evt. hvilke produsenter har best kvalitet på sine media.

 

2. Hvordan bør disse oppbevares etter at man har tatt backup? Er det like trygt å oppbevare CD-R plater i papirlommer som i vanlige cover dersom man ser bort i fra at man enklere kan knekke platen?

 

3. Bør filene pakkes før de brennes til CD'en? Jeg har opplevd at CD'er har vært umulig å lese i etterkant dersom jeg har lagret 15.000+ filer pluss på de.

 

4. Kan man stole på verifiseringen av brenningen i Nero?

 

Jeg vurderte å lagre alt på en harddisk som jeg lot ligge innelåst, men jeg har opplevd at harddisker også har feilet.

 

Er det noen som har noen synspunkter? Eller linker til artikler om problemet?

 

Takknemlig for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tape media har en degradering av dataene som gjør den lite egnet for langtidslagring. CD-R har en forventet teknisk levetid på 10-20 år. Såkalte akselrerte aldringstester har vist at CD-R media kan ha en levetid på opptil 100 år. Enkelte leverandører av CD-R media har livstidsgaranti, men den er mer eller mindre verdiløs. Finnes neppe mulighet til å lese av CD-R media om så mange år. På samme måte som 5,25" disketter er historie og 3,5" disketter er på samme vei, så vil CD-R også bli foreldet.

 

2. Anbefalt lagring av CD-R media er tørt (20-50 % luftfuktighet), kjølig (10-15 grader C) og mørkt. Media bør oppbevares slik at ingenting berører flatene på media. I praksis betyr dette cover. Hvis du er opptatt av plass, så finnes det slimcover og covere der du kan lagre 3 plater per "normal"-tykke covere.

 

3. Har ikke hørt at det er noen maksimalgrense for antall filer på en CD. Du kan imidertid få problemer med å lese platene på enkelte typer operativsystemer hvis du legger mer enn 512 filer på root. Har også sett at enkelte anbefaler maks 1000 filer per katalog. Tror dette har mer med praktiske hensyn enn tekniske begrensninger.

 

4. Vet ikke, har ikke brukt den. Den kan imidlertid ikke skade som et supplement til en manuell kontroll av mediet etter brenning. En manuell kontroll kan være å kopiere dataene tilbake til disk.

 

Har inntrykk av dataene er viktige. Siden ingen kan garantere et CD-R media, så vil det være sikrere å brenne doble eller triple kopier. Gjerne lagret på forskjellig fysiske lokasjoner i tilfelle brann o.l. Du må også være forberedt på å omlagre dataene til et aktuelt media senest om ca. 10 år, siden CD-R vil sannsynligvis være teknisk foreldet når den tiden kommer.

 

Det kan også være en ide å ta en titt på skrivbar DVD, siden dette nå er på full fart inn på markedet. Du får jo mye mer plass på mediene med denne teknologien, og kan spare lagringsplass. De nye 4x-DVD'ene som nå kommer har også akseptabel skrivehastighet.

 

Her er en link om CD-R media kvalitet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 00:54, skrev Danny:

hmm jeg tror tape har lengre levetid,og cd holder neppe i 100år.


 

Basert på synsing? Gjør hjemmeleksen din og studer emnet før du kommer med denne type uttalelser.

 

Du kan jo lese her og her. Kan få flere linker hvis du vil. Når vi snakker om 100 år, så forutsetter dette kvalitetsmedia og riktig lagring. Ikke media som er i daglig bruk. Hvis du er interessert, så finner du mye mer info om CD-R kvalitet her. Library of Congress har satt opp disse retningslinjene for lagring av media.

 

For magnetiske media, så kan du se et eksempel på estimert levetiden på en VHS-kasett av høy kvalitet, lagret under forskjellig miljøbetingelser, på denne linken. For generell informasjon om lagring av magnetiske media, se denne linken. Her er en artikkel om erfaring med nedbrytning av magnetiske media etter 20 år. Man KAN oppnå ganske god langtidslagring på tape, men det forutsetter ofte en mer aktiv pleie av media. Dette er en prosess om kalles oppfriskning/retentioning. Det er ofte anbefalt å gjøre dette hvert 3-5 år. Her er et eksempel på rutiner for tape oppbevaring. Magnetiske media er også sårbar for magnetiske felt, noe som ikke påvirker optiske media som CD-R.

 

100 år er neppe et mål for Ghostrider, men hevder fortsatt at CD-R eller lignende media er tryggere enn magnetiske media.

 

Uansett, read and learn.

Lenke til kommentar

Heisann, og takker for utfyllende svar sofTest, jeg skal ta en titt på linkene nå :smile:

 

Har brent dataene om igjen, som en test tidligere, og oppdaget at den nye kopien faktisk hadde feil på enkelte partier, og at enkelte filer var ulesbare. Jeg har ikke funnet ut hvorfor, men har ikke hatt samme problemene dersom master-disken ble brent på lavere hastighet, så jeg brenner konsekvent ikke back-up raskere enn 20x, uansett hva CD-R platene er sertifisert for.

 

Tror nok at det blir en DVD-brenner på meg snart ja.

MEN - et lite apropos - går en DVD-plate ad dundas, har man tapt _enorme_ mengder data, så CD-R har jo en liten "fordel" der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...