Gå til innhold

Redd Fjordbyen Oslo - Stopp Bjørvikamuren!


Hva synes du om "Bjørvikamuren"?  

100 stemmer

  1. 1. Hva synes du om "Bjørvikamuren"?

    • Jeg synes den er idiotisk
      29
    • Jeg synes den har sine fordeler og ulemper og forholder meg omtrent nøytral
      22
    • Jeg tror den blir en flott del av utsiken i Oslo
      18
    • Jeg ønsker den velkommen i skadefryd ovenfor Oslo-innbygerne
      14
    • Jeg bryr meg ikke
      17


Anbefalte innlegg

klilleng: Jeg har noen forslag som kan hjelpe godt på:

1) Bygge i høyden på eksisterende boligsteder der det ikke sperrer utsikten for alle de som ligger bak.

2) Bygge mer over veier slik at veier blir 1. etasje av flere bygg.

3) Bygge ut og forbedre kollektivtransporten slik at området "30 minutter unna sentrum" utvider seg.

1) Ja, bygg gjerne i høyden på eksisterende tomter. Dessverre er det ingen ledige tomter i Oslo lengre (var nylig i media: Sterk nedgang i byggesaker), så da må man eventuelt rive eksisterende bygg.

 

2) Ja, enig der. Et lite problem er at den "eneste store" veien (E18) går langs sjøen, og da blir det jo eventuelt en ny "mur". :)

Mange veier er allerede overbygget.

 

3) Nja.. Det er nok dessverre naivt å tro at det vil hjelpe noe særlig. Litt, utvilsomt, men det vil ikke ha vesentlig betydning på presset i sentrum. Tror jeg, ihvertfall. Folk vil bo sentralt, selv med kollektivtransport.

 

Bare for å ta tak i et par byer jeg kjenner godt til:

- Trondheim: Der har vi en diger silo på Ila som er så høy at den er til visuell plage for en hel bydel. Tenk deg om Trondheim Kommune hadde stemt for å bygge ytterligere 10 siloer mellom sentrum og Trondheimsfjorden (noe de forsåvidt har sneket seg litt i gang med langs munningen av Nidelva. Nedre elvehavn er ikke akkurat lav med sine 8-9 etasjer, rett foran et stort boligområde, Møllenberg, med mye bebyggelse på 2-3 etasjer.)

7544903[/snapback]

Trondheim kjenner jeg godt selv. Og siloen på Ila, vel, direkte vakkert er det nok ikke. Hehe..

 

Nedre Elvehavn synes jeg derimot er temmelig vellykket. En smule steril feeling, men ellers ganske greit. Ellers er jo Trondheim ganske ribbet for høye bygg, og folk går jo bananas bare man snakker om det (ref de siste års bybrann(er)).

 

Så lenge vi har befolkningsøkning i Norge (stort sett innvandring, forsåvidt..), vil presset på Oslo sentrum øke. Å bygge i høyden vil tvinge seg frem.. Men, man må være litt aktsom i prosessen, det skal jeg være enig i.

 

Edit: Det er ikke det at jeg er en på-knærne-tilhenger av høyhus. Jeg innser bare realitetene i situasjonen. ;)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...