Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal ha switch.

7406189[/snapback]

 

Switch = æsj.

 

Forskjellen mellom switch og router er utseende ditt utav på internett når det gjelder ip-adresser.

 

En switch (4 ports f.eks) gir deg 4 forskjellige ip-adresser til 4 ulike maskiner, som regel når du restarter pcen får du også en helt ny ip. Dette er jo forholdsvis greit, problemet er at det blir fler konflikter når ikke ISP får levert fler ip-adresser.

 

En router derimot, gir deg 1 ip-adresse utad. Alle ip-adressene dine tilkoblet pcer får, blir jo da internt.

 

Håper dette gav deg noe å :hmm::whistle:

Lenke til kommentar

Jeg leste innlegget som om han har en router men vil kjøpe noe som blir satt innenfor i hans LAN , mulig jeg tenkte feil.

 

Det som jeg har er chello..

får tildelt 4 ip adresser hvis jeg bruker switch , hvis jeg går utover dette må jeg bruke en av de 4 ipadressene og henge på en router sånn at jeg får et LAN i bakgrunn av routeren.

 

Har du router : en switch .

Har du ikke router og får tildelt 1 ipadresse : router med switch (4 porter er vanlig).

Lenke til kommentar
Switch = æsj.

Nei, en switch er meget hendig og krever intet oppsett. Det er den letteste måten å knytte sammen et nettverk på.

En switch (4 ports f.eks) gir deg 4 forskjellige ip-adresser til 4 ulike maskiner, som regel når du restarter pcen får du også en helt ny ip. Dette er jo forholdsvis greit, problemet er at det blir fler konflikter når ikke ISP får levert fler ip-adresser.

En switch gir ikke ut IP-adresser. Men hvis man kobler internet-forbindelsen direkte til en switch vil ISP'en gi ut ip-adresser til alle maskiner som er koblet til switchen.

En router derimot, gir deg 1 ip-adresse utad. Alle ip-adressene dine tilkoblet pcer får, blir jo da internt.

En router som er satt opp til å bruke NAT (Network Address Translation) vil gi en IP-adresse utad. Det er også viktig at routeren også kan fungere som en DHCP-server, det vil si at routeren automatisk deler ut interne IP-adresser til maskinene på lokalnettverket. Men hvis routeren ikke støtter NAT, får man samme problem som når man kobler en direkte linje til ISP'en rett på en switch med flere maskiner. Eller hvis routeren ikke kan opptre som en DHCP-server må man selv spesifisere IP-adresser på hver maskin. Hvis man får en router fra ISP som støtter NAT og DHCP, kan man uten problemer koble til en switch bak denne.

Lenke til kommentar
Switch = æsj.

Nei, en switch er meget hendig og krever intet oppsett. Det er den letteste måten å knytte sammen et nettverk på.

 

Jepp, der er igrunn derfor jeg ikke liker det, uoversiktlig :ermm:

 

En switch (4 ports f.eks) gir deg 4 forskjellige ip-adresser til 4 ulike maskiner, som regel når du restarter pcen får du også en helt ny ip. Dette er jo forholdsvis greit, problemet er at det blir fler konflikter når ikke ISP får levert fler ip-adresser.

En switch gir ikke ut IP-adresser. Men hvis man kobler internet-forbindelsen direkte til en switch vil ISP'en gi ut ip-adresser til alle maskiner som er koblet til switchen.

 

Var også det jeg tenkte at han gjorde.

 

En router derimot, gir deg 1 ip-adresse utad. Alle ip-adressene dine tilkoblet pcer får, blir jo da internt.

En router som er satt opp til å bruke NAT (Network Address Translation) vil gi en IP-adresse utad. Det er også viktig at routeren også kan fungere som en DHCP-server, det vil si at routeren automatisk deler ut interne IP-adresser til maskinene på lokalnettverket. Men hvis routeren ikke støtter NAT, får man samme problem som når man kobler en direkte linje til ISP'en rett på en switch med flere maskiner. Eller hvis routeren ikke kan opptre som en DHCP-server må man selv spesifisere IP-adresser på hver maskin. Hvis man får en router fra ISP som støtter NAT og DHCP, kan man uten problemer koble til en switch bak denne.

7406295[/snapback]

 

De fleste routere nå tildags tror jeg støtter NAT uansett. Med mindre du har eldre versjoner av routeren.

Lenke til kommentar

Huff.. Her var det mye dritt.

 

Tror noen her skal gå og lese hva en router er, og hva en switch er, samt også hva en "bredbåndsrouter" er. En bredbåndsrouter er ikke egentlig en router i praksis, men mer en transparent proxy (teknologien som benyttes er bl.a routing, så det ER en router, selv om den i praksis oppfører seg som en proxy).

 

Switch: Kobler sammen flere maskiner og enheter til et lokalt nettverk.

Router: Kobler isammen to eller flere nettverk slik at de kan snakke med hverandre via denne routeren.

"Bredbåndsrouter": Alt-i-ett: Router, switch, DHCP-server, proxy, firewall, osv. Altså det man kan kalle "Internettilkoblingsdeling".

 

Man kan ikke lage et nettverk med en router, man MÅ ha en switch. Det er derfor bredbåndsroutere har switch innebygd.

 

I dette tilfellet går jeg ut i fra at personen allerede har en bredbåndsrouter, og bare trenger flere porter på denne. Det man gjør da er at man kobler en switch på en av switch-portene på bredbåndsrouteren. Da utvider man antall porter med antall-porter på switch - 2. Så fremst det er mulig kobler man alle maskiner på den eksterne switchen for høyest ytelse.

Lenke til kommentar
Du kan få switch som er "managed" hvis det plager deg at vanlige switcher er for enkle.

7406437[/snapback]

 

Ja, så har du jo prisen på disse iforhold til en enkel og brukbar router :tease:

7406473[/snapback]

Joda, de er dyre. Men siden du klagde på de enkle og greie switchene, så...

Dessuten, bredbåndsroutere er ubrukelige hvis hastigheten på internet-forbindelsen er på 10 Mbps eller mer. Selv har jeg en linje på 100 Mbps full duplex, og da duger det ikke med en billig bredbåndsrouter. Da må det nok mer til.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har kun et ADSL-modem nå.

 

Trenger router/switch hovedsaklig for å knytte sammen xboxen med pc'en (og den må ha fast ip, troor jeg), men er ofte folk med bærbare på besøk, som også trenger internett, og man skal ikke se bort fra at det blir en neste generasjons spillkonsoll på meg, som også vil ha internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...