Gå til innhold

Elektronikk eksamen 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kom dere til den rekkefølgen som dere har oppgitt siden 0 er øverst på listen og 9 er nederst?

7393142[/snapback]

 

 

På U1:A så er inngang S høy, ikke sant ?

Det er en OG port så C1 må også være høy for at du skal få en høy utgang.

Da må bryter nummer 2 aktiveres.

 

Samme med U1:A. Der må bryter 7 aktiveres for at den skal få to høye innganger.

Dermed åpnes utgangen på u1:b så den leder til neste OG port.

 

Bryter 6 på U2:A.

 

Bryer 0 på U2:b.

 

Koden er derfor 2760.

 

Reset knapper er 1 3 4 5 8 9

Lenke til kommentar
Hvordan kom dere til den rekkefølgen som dere har oppgitt siden 0 er øverst på listen og 9 er nederst?

7393142[/snapback]

 

 

På U1:A så er inngang S høy, ikke sant ?

Det er en OG port så C1 må også være høy for at du skal få en høy utgang.

Da må bryter nummer 2 aktiveres.

 

Samme med U1:A. Der må bryter 7 aktiveres for at den skal få to høye innganger.

Dermed åpnes utgangen på u1:b så den leder til neste OG port.

 

Bryter 6 på U2:A.

 

Bryer 0 på U2:b.

 

Koden er derfor 2760.

 

Reset knapper er 1 3 4 5 8 9

7393178[/snapback]

 

fant akkurat ut en annen metode å finne frem til svaret, du ser de resistorene helt nederst,

 

R1 går til 2 og stopper der, R2 går til 7 og stopper der R3 går til 6 og stopper der, R4 går til 0 og stopper der. R5 er 9 som er en resetknapp?

Endret av Danielz2
Lenke til kommentar

fant akkurat ut en annen metode å finne frem til svaret, du ser de resistorene helt nederst,

 

R1 går til 2 og stopper der, R2 går til 7 og stopper der R3 går til 6 og stopper der, R4 går til 0 og stopper der. R5 er 9 som er en resetknapp?

7393239[/snapback]

 

Men hvis du også ser på tegningen så er den motstanden koblet til alle reset bryterene =). Så 9 er også en reset.

Lenke til kommentar

hmm skal vi se..

 

Strømmen går likerettern og går nedover til C1 også går igjennom den og fortsetter nedover og splitter vei, den vil gå til høyre og venstre, venstre også vende tilbake til likeretteren som da vil føre strømmen samme vei.

 

Fra likeretteren til Q1 og som da vil gå til D2 også videre.

Fra likeretteren til R1 og vil avgi x strøm som vil passe til strøm kapasiteten til D1 som da går ned til U1 og så går til R3 også ut til minus.

 

Som jeg kan se så kan strømmen bare komme tilbake fra minus også igjennom R3 (0R33) som da vil redusere strømmen til minimalt enn det den var før, også gå om igjen og om igjen.

 

Det er sikkert noe som jeg sier som er feil, siden jeg er så glemsk av meg :) men det jeg sier er bare teori.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha samme imårra. Sliter litt med de to siste, men den først går greit tror jeg. Kan si det slik at dersom batteriet skulle bli korsluttet, eller få en veldig lav motstand, så vil transistoren begrense spenningen til veldig lav, eller stenge av helt, og tyristoren vil tenne. Da vil strøveien vere slik: R1, D1, U1 og tilbake til likeretteren.

 

C1 er kun en glattekondensator, og D2 er der for at batteriet ikke skal kunne lade seg ut i kretsen. Er slik jeg har skjønt det hvertfall, og noe slikt læreren vår forklarte det.

 

Sliter som sagt med de to andre, så en god forklaring her vil bli satt pris på. På nesten stå også på denne, da jeg strøyk elektronikk ifjor :p

Endret av julianhaaheim
Lenke til kommentar

Hm. Tror forsterkninga går R -> Basis -> Emitter hele veien, eller no slikt. Ingen som driver med slikt på hobbybasis som kan utdype mikrofonforsterkeren og låsen ?

 

Det jeg sliter med på låsen, er hvordan vippene "konverserer". Etter hva jeg har skjønt, er koden 2760, siden det er de som går til clockpulse (C1), men hvordan blir det ut ?

 

Er det forresten noen som vet om koden blir bestemt av S(Set) eller CP(Clockpulse) ?

 

Mener forresten å huske at S overskriver CP, uansett var CP sier. Dersom det blir sendt puls på S, så blir det 1 ut, uansett om CP sier no annet.

Endret av julianhaaheim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...