Gå til innhold

NITH og forkurs...


allyse

Anbefalte innlegg

Jeg surfet innom NITH sine sider idag og så på

Bachelor Ingeniør Datateknikk

http://www.nith.no/info.php?v=1&t=1&s=stud...bid/bid_om.html

 

som et spennede studium...

 

Dette krever for min utdanning jeg tar forkurset først...

 

Noen som har noe erfaring fra dette studiet og hvordan forkurset er?

 

Hvordan er jobbmulighetene innen dette?

 

Jeg har en del studier i hodet, men prøver å luker ut de beste :smile:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-16 19:44, skrev allyse:

Jeg surfet innom NITH sine sider idag og så på

Bachelor Ingeniør Datateknikk


 

Nøyaktig samme Ingeniør/Bachelor-studium får du også på Norges mange offentlige høgskoler.

 

Forskjellen er at 3 år på NITH koster kr 120.000,-, mens 3 år på offentlig høgskole koster sånn ca. en tusenlapp...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:29, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-16 19:44, skrev allyse:

Jeg surfet innom NITH sine sider idag og så på

Bachelor Ingeniør Datateknikk


 

Nøyaktig samme Ingeniør/Bachelor-studium får du også på Norges mange offentlige høgskoler.

 

Forskjellen er at 3 år på NITH koster kr 120.000,-, mens 3 år på offentlig høgskole koster sånn ca. en tusenlapp...

 

LeD

 

Hva utgjør forskjellene i praksis?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:30, skrev LasseAndreK:


Hva utgjør forskjellene i praksis?


 

119.000,- kroner?

 

NITH'erne vil sikkert påstå at skolen deres har bedre utstyr og bedre lærere. De har kanskje rett til en viss grad. Offentlige skoler har ikke så mange 3Ghz-maskiner, men lærere finnes det både gode og dårlige av over alt. Tar man prisforskjellen med i betraktningen burde valget være enkelt...

 

Hovedproduktet til NITH er vel "diplom"-studiet deres. Som er fritt for matematikk og sånne vanskelige ting. Ingeniørstudiet deres er vel helst for folk i Bærum (de har visst egen skole der) med fryktelig mye penger som de vil bli kvitt...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:48, skrev allyse:


Kjapt:


IT-akademiet eller NITH?


 

?

 

Nå var det vel Ingeniørstudiet til NITH vi diskuterte? NITH tilbyr også et "lettere" diplomstudium, og IT-akademiet tilbyr en rekke kurs.

 

Det vanskelig å få jobb i IT-markedet i dag, og jo kortere utdannelse du har, jo vanskeligere blir det.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:52, skrev LeD:


?


Nå var det vel Ingeniørstudiet til NITH vi diskuterte? NITH tilbyr også et "lettere" diplomstudium, og IT-akademiet tilbyr en rekke kurs.


Det vanskelig å få jobb i IT-markedet i dag, og jo kortere utdannelse du har, jo vanskeligere blir det.


LeD


 

Joa, men jeg startet den fordi jeg syntes IT-akademiet er noe squip (går det i år) og lurer på NITH isteden de neste årene i mitt lille liv...

 

Mvh

A. LYse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:55, skrev allyse:


Joa, men jeg startet den fordi jeg syntes IT-akademiet er noe squip (går det i år) og lurer på NITH isteden de neste årene i mitt lille liv...


 

Forkurs og deretter Ingeniørutdannelse er nok ikke et dumt valg. Og du kan gjerne betale 20.000,- pr semester på NITH for dette.

 

Men har du noen spesiell grunn til å ikke takke ja til den samme utdannelsen gratis fra en av våre offentlige høgskoler?

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:05, skrev allyse:


Har ikke generell studie kompetanse


 

Det må du selvsagt ha for NITH's Ingeniørstudium også. Et forkurs (på ett år) gir studiekompetanse både for NITH og offentlige høgskoler. (Dersom du tidligere har fullført en yrkesfaglig videregående utdannelse.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:18, skrev LeD:


Det må du selvsagt ha for NITH's Ingeniørstudium også. Et forkurs (på ett år) gir studiekompetanse både for NITH og offentlige høgskoler. (Dersom du tidligere har fullført en yrkesfaglig videregående utdannelse.)

LeD


 

Nei. Jeg har ikke noe vgs. Jeg har tatt en del vgs, men det var plutselig en smart ide som sa jeg ikke gadd mer. Go figure. Holdte på med 2MX og 2FY med ingen problemer. Uansett.

 

Da jeg så på forkurset til NITH's så jeg du ikke trengete noen form for vgs skole for å begynne der - mens jeg har på følesen du trenger mer på andre skoler?

 

Hva innebærer egentlig forkurs? Hvordan er det med forkurs ved inntak el (stiller du med karakterene du får i forkurset eller?) ?

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:18, skrev LeD:


Det må du selvsagt ha for NITH's Ingeniørstudium også. Et forkurs (på ett år) gir studiekompetanse både for NITH og offentlige høgskoler. (Dersom du tidligere har fullført en yrkesfaglig videregående utdannelse.)

LeD


 

Nei. Jeg har ikke noe vgs. Jeg har tatt en del vgs, men det var plutselig en smart ide som sa jeg ikke gadd mer. Go figure. Holdte på med 2MX og 2FY med ingen problemer. Uansett.

 

Da jeg så på forkurset til NITH's så jeg du ikke trengete noen form for vgs skole for å begynne der - mens jeg har på følesen du trenger mer på andre skoler?

 

Hva innebærer egentlig forkurs? Hvordan er det med forkurs ved inntak el (stiller du med karakterene du får i forkurset eller?) ?

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:22, skrev allyse:


Da jeg så på forkurset til NITH's så jeg du ikke trengete noen form for vgs skole for å begynne der - mens jeg har på følesen du trenger mer på andre skoler?


 

Hm.. Høres mystisk ut. Jeg trodde NITH krevde studiekompetanse både for diplomstudiet og ingeniørstudiet.

Quote:


Hva innebærer egentlig forkurs? Hvordan er det med forkurs ved inntak el (stiller du med karakterene du får i forkurset eller?) ?


 

Forkurs er stort sett det samme som allmennfaglig "påbygging" for de som har en yrkesrettet videregående utdannelse. Forskjellen er at du i et forkurs får både 2MX, 3MX og 2FY (som Ingeniørutdannelse krever) på ett år.

 

På NITH kommer alle som betaler inn. :smile: På offentlige høgskoler tror jeg det er en egen kvote for de som har forkurs.

 

LeD

Lenke til kommentar

Hm.. På websidene til NITH står det faktisk at opptakskravet til forkurs er "Bestått grunnskole og fylt 18 år innen 31.12.2003".

 

Sjekket websidene til noen offentlige høgskoler, hvor det stod at forkurs krever "Fullført videregående kurs I fra andre studieretninger enn studieretning for allmenne fag" eller "Grunnskole + minst 5 års arbeidspraksis".

 

Så da har du nok rett.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:43, skrev LeD:

Hm.. På websidene til NITH står det faktisk at opptakskravet til forkurs er "Bestått grunnskole og fylt 18 år innen 31.12.2003".


Sjekket websidene til noen offentlige høgskoler, hvor det stod at forkurs krever "Fullført videregående kurs I fra andre studieretninger enn studieretning for allmenne fag" eller "Grunnskole + minst 5 års arbeidspraksis".


Så da har du nok rett.


LeD


 

Hm. Ja. det var det jeg syntes å mene ja :smile: Da er bare spørsmålet om jeg skal ta:

 

Forkurs + NITH

 

eller

 

3 år på NOROFF (multimedia og game design)

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hmm, sliter selv med noroff vs. nith.

Håper det blir posta mer i denne tråden.

Ellers har jeg ikke noe fornuftig å komme med, måtte bare skrive noe for å kunne bruke "Notify me when a reply is posted". (har tidligere påpekt at det bør være mulig å få info om updates i tråder uten å poste der, menmen... ingenting gjort..)

Lenke til kommentar

Tok selv forkurset i fjor, og går første året bachelor i datateknikk på Høgskolen i Narvik nå. Forkurset er kjent som et av de vanskeligste (tyngste) årene , fordi det er så sabla mye å gjøre, men hvis man bare står litt på og gjør det man må så burde det ikke være noe problem. Jeg er ikke akkurat noe skolelys og jeg kom meg gjennom året med gjennomsnittlige karakterer uten å ha jobbet så altfor mye.

På forkurset får du følgende fag:

 

-Matte (2mx/3mx)

-Fysikk (2fy)

-Kjemi (semi-2kj)

-Engelsk (teknisk, mye fagstoff)

-Nyere historie+samfunnsfag

(industrielle revolusjon og utover + litt politikk-lære)

-Bokmål og Nynorsk (tekstanalyser, møte-teknikk, brevskriving osv)

 

Etter dette kan du søke på hvilket som helst studium som krever spesiell studiekompetanse (3mx/2fy). OBS! Man får IKKE generell studiekompetanse av å gå forkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...