Gå til innhold

Hjelp! Dell 9400 eller HP 9060 eller andre?


Snabelkese

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny bærbar. Budsjettet ligger på 10-12000, noe de to maskinene som jeg synes ser fine ut indikerer.

 

Maskina skal IKKE brukes til spill, men vanlig kontor, surfing, sikkert litt film, bilderedigering, eventuelt litt videoredigering. Monster harddisk er ikke så viktig, men 120GB er greit. Batterikapasiteten synes jeg er ganske viktig, så jeg har oppgradert den på Dellen. Videre har jeg valgt 17" skjermer, da jeg har sett litt på noen med 15" widescreen, og jeg synes de er veldig lave spesielt til internettbrowsing og wordskriving, spesielt når jeg er vant til vanlig 4:3 19" LCD fra min stasjonære. Drar 17" veldig mye mer strøm enn de mindre? Hva skjedde forresten med 4:3 på bærbare? Kommer alt mulig i mer og mer 16:9 format? God skjerm med høy oppløsning er uansett viktig.

 

Vekten er jo litt viktig, og Dellen overstiger 4kg, mens HP'n er 3,65kg. Er ikke vant til å bære en bærbar rundt, er det stor forskjell fra en som er under 3? Men for å komme under 3kg må jeg vel gå ned en skjermstørrelse. Forresten går 17" i en vanlig sekk, eller må jeg ha et drog?

 

Mine Dell specs:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Komponenter

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5600 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Ekte Windows® XP Media Center Edition 2005 (inkl. CD for reinstallering av operativsystem)

Hente og bringe tilbake, bare 1 års service

17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

1024 MB 533 MHz tokanals-DDR2 SDRAM (2x512)

120GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive

8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

Primært 9-celle 80 WHr batteri

Tilbehør

Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors

Ingen bæreveske

Ingen diskettstasjoner

Tjenester og Programvare

Norton™ Internet Security™ 2006 15-måneders abonnement

Microsoft® Works 8.5 ¿ norsk

Ingen programvare for foto-organisering & -deling/ingen programvare for fotoredigering

 

Får med Vista i Engelsk versjon visstnok om man kjøper med MCE.

Noen som vet hvordan Dells tv-tunere er? Så at jeg får med en for 1286,- så jeg lurer på om jeg skal ta med den. Hvordan fungerer film og evt tv siden skjermen ikke har kontraslag?

-Rart tastatur, lurer på om det er stort nok for mine fingre. Kan man prøve en dell noe sted? Noen som har erfaringer med det kan godt poste.

+Rått batteri!

- Ikke HDMI utgang.

- Ikke det feteste designet, uten at jeg legger det så veldig til grunn. Men de hvite kantene kunne de spart seg.

 

 

HP Pavilion 9060

-Batteriet ser ikke noe særlig ut i frohold til Dellen. Kan det oppgraderes? Har ennå ikke funnet et batteri til denne på nettet.

+160 GB harddisk selv om jeg ikke helt ser bruksformålet om jeg ikke tar helt av på videoredigering.

- Litt svakere prosessor enn Dell'en. Er dette merkbart?

Er litt nysgjerrig på hvordan den Expansion porten til HP fungerer. Noen som veit? Bare til andre HP PC'er?

- Høyfrekvent Pipelyd skrev dinside.no i test. Da blir det uaktuelt, noen som har erfaringer?

Med kontrastbelegg, vet ikke om den kommer til å bli brukt så mye ute, blir det gjenskinn fra (elektriske) lys inne?

- Ser ut som det er en klønete plassering av høytalerutgangen foran, denne blir vel røska og dytta i etterhvert, burde vært på siden.

 

På forhånd takk til alle som poster kommentarer. Er selvfølgelig åpen for andre forslag, jeg foreslo disse fordi jeg syntes de matcher mine krav ganske bra?

Endret av cdguru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville droppet X1400-skjermkortet om du ikke skal spille. Da får du en lavere pris og enda bedre batterilevetid. Med X1400-kortet greier den over 6 timer på batteri med 9-celleren! Med GMA950 greier den sikkert en time lenger ;) Ellers er det ei flott maskin, stillegående, god byggekvalitet og god ytelse.

 

HP 9060 greier vell rundt 2,5-3 timer på batteri og siden du allikevel ikke skal spille så ville ejg nok gått for dellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...