Gå til innhold

web10.nu opplyser ikke om svært begrenset PHP

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste selvfølgelig brukerbetingelsene deres godt før jeg bestilte webhotell, og syns det hele så bra ut. Ikke før senere oppdager jeg at php memory limit er satt til 8M, som medfører at det er umulig å ha noe slags form for automatisert galleriscript kjørende på serveren deres. Bare det å laste opp bilder i wordpress kan få det til å gå i stå.

For å få en nogenlunde grei grense må jeg ut med 400kr ekstra i året, og da har jeg ikke mer enn 38M heller. 100kr i året for 8M ekstra altså. Det er mer enn 100% mer enn det jeg betalte for domene og webhotell.

Jeg siterer dem:

Bruk av script/programmer er tillatt så lenge bruken ikke medfører et urimelig stort ressursforbruk på maskinene, og at scriptene / programmene på ingen måte benyttes til å tilegne seg tilgang til andre filer eller informasjoner på maskinene enn kundens egne. Kunden bør vise hensyn til at alle systemressurser deles med øvrige kunder.

Å bruke mer enn 8M php memory er IKKE urimelig. Det er VANLIG. En grense nærmere 40-50M er mer passelig i dette tilfellet.

Noen som har prøvd å ta opp dette med web10, hvordan tror dere jeg står om jeg prøver meg med å få økt limiten gratis / klage / få tilbake penger og bytte host?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du føler deg snytt/lurt kan du sikkert banke i bordet med noen forbruker-rettigheter. Men hvis de opplyste om at limiten var satt til 8MB så er det du gjorde feil da du registrerte deg. Opplyser de ikke om dette, og web10 har en annen oppfatning av "urimelig stort ressursforbruk" så kan du nok klage litt. Hvor lenge siden er det du kjøpte webhotell-plass? Og kan man heve slike sjøp ubegrunnet i løpet av 14 dager som ved alt annet man bestiller over nett?

Skrevet (endret)

Er vel en måned siden. Det eneste jeg måtte godta ved registrering er brukerbetingelsene som jeg siterte den aktuelle delen av over. Ikke før senere leser jeg igjennom hele FAQ seksjonen deres etter en løsning på problemet. (Som forøvrig ikke har noe med betingelsene å gjøre)

Der finner jeg følgende:

http://www.web10.nu/footer.php?area=faq&id=827

8 - PHP - memory_limit

Ønsker du større memory_limit kan du kjøpe det ved å kontakte supporten. Du kan oppgradere til 16mb eller 24 mb.

Det koster 9 kr/mnd pr ekstra 8 mb (108 kr/året)

Er det lov?

EDIT: Kan ikke ha bare vås å komme med om jeg skal kontakte de. Noen som vet om noen steder der det står generelle definisjoner på bruk av PHP og hva brukere gjerne har behov for i minnesammenheng? Kan ikke bare si "jeg har hørt at", og "de på forumet mener at".

Endret av -Teddy-
Skrevet

Du foretrekker altså heller et servercrash pga. lite minne? 40MB på f.eks 10 samtidige kjørende scripts gir.. 400MB forbruk.

Skrevet

Det er forskjell på å bruke 40MB i noen sekunder på et galleriscript enn å bruke det kontinuerlig. Dette er noe man burde opplyst om, det er jo en meget lav maksgrense. Dessuten håper jeg inderlig at serveren har mer enn 400MB til rådighet.

Skrevet

Begrensninger må settes basert på kontinuerlig bruk. Det er alltid noen som må kverke disse grensene ganske grundig, og man må sørge for at dette ikke kan knekke serveren. Alternativet er å sette begrensninger på antall samtidige tilkoblinger, noe man somoftest har, men skal man øke maksgrensen for minne må man senke denne grensen. Å utstyre en server med flere GB med minne er noe man selfølgelig vil unngå, i.o.m at det koster mer, og prisene må dermed økes.

Enkelt og greit: Det koster mer å øke disse grensene, og man må derfor regne med å måtte betale mer også dersom man skal ha disse grensene økt.

8MB er forresten PHP sin standard-verdi.

Skrevet (endret)

Allikevel er 8MB svært lite, og man burde bli opplyst om dette ved bestilling. 100kr for 8MB er vel også en drøy pris, minne er ikke så dyrt. 1GB minne koster ikke bortimot 13 000kr i drift per år! Skjønner at de skal ha noe profitt, men dette er rått.

Noen som vet hva one.com har? De er tilnærmet lik web10, og der er det iallefall ikke så begrenset at man ikke kan kjøre mindre galleriscript. Andre omtrent like hosts jeg kan sammenligne med?

EDIT: Snakket med one.com, de har 16M standard. Dette er tydeligvis nok til at enklere galleriscript fungerer bedre. fUzZy^ fra dette forumet har webhotell hos de og han har ikke problemer med overskridelse av max php memory med samme galleriscript som meg.

16M holder altså til en "vanlig" bruk. Det medfører dog en dobling i årsavgiften min på webhotellet. Det er ikke pengene det står om, men prinsippet at de faktisk tar seg grovt betalt (i forhold til deres utgifter) for noe man burde fått med på kjøpet eller burde blitt opplyst om før man kjøper.

Endret av -Teddy-
Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke billig for 1GB ECC-minne i store moduler som det er plass til i en server. Det er liksom ikke bare å putte inn 100 DDR PC3200 128MB-moduler. Servere skal ha ECC-minne, og har gjerne bare 6 eller 8 slotter.

Det er tross alt ikke snakk om èn kunde heller. Jeg kan ikke se at 8MB er lite. 8MB er faktisk veldig mye for en sidevisning. Har man store oppgaver deler man dette inn i flere spørringer. Setter man opp 16MB som standard, så er det noen som setter opp en webside som tar 16MB pr. spørring, og har man en del spørringer mot denne siden, så blir det noen MB brukt minne også.

Forresten, memory_limit er PHP_INI_ALL, noe som betyr at det skal være mulig å sette denne verdien i både scripts og .htaccess. Dette kan, og er nok, deaktivert, men det er kanskje verdt å prøve likevel.

Følgende i .htaccess:

php_value memory_limit 16M

Eller følgende i script:

ini_set('memory_limit', '16M');

Endret av jonepet
Skrevet

Vil tippe at det er ulovlig å endre slikt når de tar seg betalt for å øke verdien. Enten er det ulovlig, ellers er det umulig. Lar være å prøve jeg. ;) - Takk for tipset allikevel.

De definerer PHP-script som skal kjøres på serveren deres som "formmails og andre ting man ofte ønsker å ha på websiden". En formmail tar neppe mye minne, men "andre ting" inkluderer ofte noe enkel bildebehandling, som i et galleri. Dårlig definisjon på slikt i brukerbetingelsene til web10. Det blir veldig mange definisjonsspørsmål i betingelsene deres, ingen eksakte verdier er oppgitt noe sted.

Kjøper nok 16M oppgraderingen dette året, men neste år blir det one.com for min del. Betaler 100kr for å unngå masse styr, kall det gjerne feigt, men det er den letteste løsningen for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...