Gå til innhold

Kamera med harddisk eller DV-bånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe videokamera og har bestemt meg for å gå for et kamera med HDV. Spørsmålet er lagringsmedium. Jeg ser at kamera med harddisk lagrer med formatet AVCHD. Jeg har blitt møtt med påstand om at AVCHD er sterk komprimert og derfor ikke har samme kvalitet som opptak DV-bånd. Er det noen som har peiling på dette?

- Er det noen forskjell på overføring fra videokamera til PC når det gjelder bånd - harddisk?

- Kreves det mye av PC for kun overføring av data fra kamera til PC og trengs det spesiell programvare til dette?

Dersom noen har erfaringer fra kameraene Sony HDR-SR1E - Sony HDR-HC3E hadde jeg satt stor pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har blitt møtt med påstand om at AVCHD er sterk komprimert og derfor ikke har samme kvalitet som opptak DV-bånd. Er det noen som har peiling på dette?
Komprimeringa er mykje sterkare, men meir effektiv. Kor stor forskjellen er veit eg ikkje, men du finn testar av nokre kamera som bruker AVCHD på Camcorderinfo.com.
- Er det noen forskjell på overføring fra videokamera til PC når det gjelder bånd - harddisk?
Ja. HDD bruker USB, band bruker som oftast firewire (kan i nokre tilfelle bruke USB). Overføringsfarta er for band sanntid (tek 30min å overføre 30min), for HDD veit eg ikkje, men kan vere det er raskare enn sanntid.
- Kreves det mye av PC for kun overføring av data fra kamera til PC
Ikkje noko spesielt mykje nei.
og trengs det spesiell programvare til dette?
Eit kva som helst redigeringsprogram.
Dersom noen har erfaringer fra kameraene Sony HDR-SR1E - Sony HDR-HC3E hadde jeg satt stor pris på det.
Leit litt i forumet, eller søk med Google (søkefunksjonen i forumet takler ikkje søkeord med tre teikn) slik, so finn du noko info og meningar iallfall.

(Og forresten (dette er berre litt pirk), kamera som tek opp HD-video på harddisk er strengt tatt ikkje HDV-kamera, då HDV-standarden gjeld for MPEG2-opptak på DV-kassettar.)

Skrevet

Dette er ikke riktig. Redigeringsprogrammet må støtte AVCHD formatet og pr. idag er det vel nesten ingen av redigeringsprogrammene som gjør det.

Skrevet

Dette er ikke riktig. Redigeringsprogrammet må støtte AVCHD formatet og pr. idag er det vel nesten ingen av redigeringsprogrammene som gjør det.

7382611[/snapback]

Skal ikke uttale meg om akkurat det når jeg bruker enten avid express eller liquid så får klippet det meste, men det jeg kan garantere er at du trenger en relativt heftig pc om du skal klippe AVCHD og forsåvidt også HDV.

DV kjører jeg fint både 2 og 5 videospor av på laptop som ett går gammel, det kan du stort sett glemme med AVCHD eller HDV i native former. Og en del av problemet er komprimeringen.

Skrevet
Skal ikke uttale meg om akkurat det når jeg bruker enten avid express eller liquid så får klippet det meste, men det jeg kan garantere er at du trenger en relativt heftig pc om du skal klippe AVCHD og forsåvidt også HDV.

Har du forsøkt å jobbe med AVCHD formatet?

Skrevet (endret)

Spørsmålet galdt overføring, ikkje redigering. Kan vere eg tek feil, men eg reknar nesten med at HDD-kamera flest dukker opp som ein ekstra harddisk når ein kopler dei til, og då treng ein med andre ord ikkje noko ekstra programvare i det heile...

Skal vere einig i at eg burde nemnt det du nemner: at ingen redigeringsprogram per dato støtter AVCHD. Litt sløvt av meg det.

Redigert: Andre enn det Sony sender med kamera.

Endret av incanus
Skrevet

Så lenge avchd er mpeg4 basert så får man fint redigert det, men ikke native. Så ja har redigert ymse former for mpeg4 materiale, men da blir det konvertert til avid sitt eget format.

Tipper du minst trenger specs ala dem for å redigere hdv, om ikke en del mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...