Gå til innhold

CPU Temperatur og kjøling


Anbefalte innlegg

Jeg har nå trålet raskt igjennom forumet her, men finner ingen direkte temaer om dette: Cpu Temperaturer:

 

Gi meg en link hvis jeg tar feil. (Beklager da dette innlegget i så tilfelle)

 

Noen som kan noe om dette, har hørt noe snakk om at hvis cpu blir over 75 grader varm vil den bli 3/4 så "rask" (eller "sprek", eller slik en 3ghz p4 blir like dårlig som en 2,3 ghz ca)

 

Hvor går de kritiske punktene? Og når brenner cpu opp?

 

Jeg holder på med en stue pc om dagen (P4 prescott 3,0ghz), og sist test kjørte jeg en hd-film i en halvtime for det er det som her høyeste kravet mitt til pc'n (kravet er mer enn en halvtime da, men for å illustrere). Og den lå jevnt på 55-60% load, men tempraturen ble ganske kjapt veldig høy, 78 - 80 grader. Men stabilt. Ikke noe problemer med pc'n bortsett ifra at den ble veldig varm. Sjekka med SpeedFan, Everest Home edition, og asus eget program (for MB). Ikke feil temp måling.

 

Etter litt mer testing idag, tok frem kabinettet fra tv-benken, justerte opp kabinett viftene til medium fart. Nå ligger den på 68 grader og ved 100% load.

 

(Ps: Forrige kabinettet jeg hadde krøp temp. opp mot 90grader celeron 3,2ghz, den likte seg ikke da, men nå er den frisk i et annet kabinett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen som kan noe om dette, har hørt noe snakk om at hvis cpu blir over 75 grader varm vil den bli 3/4 så "rask"

 

7379358[/snapback]

 

Dette er bare vås. En prosessor vil ikke bli "raskere" selv om temperaturen øker. Ikke om den synker heller, for den saks skyld. At temperaturen stiger, er en NEGATIV bieffekt av for dårlig kjøling. Hvor mye en prosessor tåler av temperatur, er det MANGE tema om her på forumet. Kort oppsummert; når temperaturen går over 65 grader er det på tide på bli bekymret. Det første som vil skje når en prosessor når "hysterisis"-temp er at den begynner å feilkalkulere. De fleste hovedkort har standard shutdown-temperaturer definert i BIOS, slik at du skal unngå skade på prosessor. Hvis dette er overstyrt og temperaturen blir for høy (opp mot 100 grader, f.eks.) vil prosessoren etterhvert ta kvelden for godt.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan noe om dette, har hørt noe snakk om at hvis cpu blir over 75 grader varm vil den bli 3/4 så "rask"

 

7379358[/snapback]

 

Dette er bare vås. En prosessor vil ikke bli "raskere" selv om temperaturen øker. Ikke om den synker heller, for den saks skyld. At temperaturen stiger, er en NEGATIV bieffekt av for dårlig kjøling. Hvor mye en prosessor tåler av temperatur, er det MANGE tema om her på forumet. Kort oppsummert; når temperaturen går over 65 grader er det på tide på bli bekymret. Det første som vil skje når en prosessor når "hysterisis"-temp er at den begynner å feilkalkulere. De fleste hovedkort har standard shutdown-temperaturer definert i BIOS, slik at du skal unngå skade på prosessor. Hvis dette er overstyrt og temperaturen blir for høy (opp mot 100 grader, f.eks.) vil prosessoren etterhvert ta kvelden for godt.

7390863[/snapback]

 

Oki. Takk for info. Men 3/4 så rask betyr tregere, og da er jo det i tråd med det du sier at cpu når "hysterisis"-temp, at den begynner å feilkalkulere. Dermed blir den jo dårligere. Hvis den bommer på 1/4 feks, da kan den sammenliknes med en prossessor som normalt kalkulerer 3/4 del av den du har.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan noe om dette, har hørt noe snakk om at hvis cpu blir over 75 grader varm vil den bli 3/4 så "rask"

 

7379358[/snapback]

 

Dette er bare vås. En prosessor vil ikke bli "raskere" selv om temperaturen øker. Ikke om den synker heller, for den saks skyld. At temperaturen stiger, er en NEGATIV bieffekt av for dårlig kjøling. Hvor mye en prosessor tåler av temperatur, er det MANGE tema om her på forumet. Kort oppsummert; når temperaturen går over 65 grader er det på tide på bli bekymret. Det første som vil skje når en prosessor når "hysterisis"-temp er at den begynner å feilkalkulere. De fleste hovedkort har standard shutdown-temperaturer definert i BIOS, slik at du skal unngå skade på prosessor. Hvis dette er overstyrt og temperaturen blir for høy (opp mot 100 grader, f.eks.) vil prosessoren etterhvert ta kvelden for godt.

7390863[/snapback]

 

Oki. Takk for info. Men 3/4 så rask betyr tregere, og da er jo det i tråd med det du sier at cpu når "hysterisis"-temp, at den begynner å feilkalkulere. Dermed blir den jo dårligere. Hvis den bommer på 1/4 feks, da kan den sammenliknes med en prossessor som normalt kalkulerer 3/4 del av den du har.

7393118[/snapback]

 

Det blir feil å si at en prosessor vil fungere 3/4 av optimalt når den blir for varm. Altså: den vil ikke bli TREGERE. Den vil delvis slutte å fungere. Maskinen vil henge, resette seg og ellers oppføre seg som en defekt maskin. Den vil f.eks. påstå at 1.0+1.0=2.000001.

Lenke til kommentar
Dette er bare vås. En prosessor vil ikke bli "raskere" selv om temperaturen øker. Ikke om den synker heller, for den saks skyld.

 

Jo, den blir tregere ved høyere temperaturer, men kansje ikke så mye som 3/4 så rask.

 

Dette kommer av at tiden det tar for et signal å gå gjennom gatene i prosessoren(propagation delay) avhenger av temperaturen (og spenningen). Det er derfor folk kan få til veldig høy klokkehastighet ved bruk av f. eks. flytende nitrogen.

 

For en tilfeldig karakteristikk av speed vs temp for en tilfeldig prosess, se Prosess karakteristikk

Lenke til kommentar
Dette er bare vås. En prosessor vil ikke bli "raskere" selv om temperaturen øker. Ikke om den synker heller, for den saks skyld.

 

Jo, den blir tregere ved høyere temperaturer, men kansje ikke så mye som 3/4 så rask.

 

Dette kommer av at tiden det tar for et signal å gå gjennom gatene i prosessoren(propagation delay) avhenger av temperaturen (og spenningen). Det er derfor folk kan få til veldig høy klokkehastighet ved bruk av f. eks. flytende nitrogen.

 

For en tilfeldig karakteristikk av speed vs temp for en tilfeldig prosess, se Prosess karakteristikk

7400313[/snapback]

 

Jeg snakker om MERKBARE forskjeller her. Om CPU'en min har en coretemp på 20 grader er den ikke merkbart raskere enn om den hadde vært på 50 grader.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Det ble invistert i ny cpu kjøler. Type Thermaltake Big Typhoon VX 120.

 

Kabinettet var jo selvsagt litt for lite så jeg måtte kappe hull i toppen på det. Men det blir jo egentlig ideelt siden den trekker friskluft rett fra utsiden.

(på prisguiden står det at denne er 103mm høy, det er ikke tilfelle, med justeringskruen er den 150mm),

 

Med skikkelig rens og ny pasta gikk den ned til 40grader på 100% load før jeg putta kabinettet inn i stereo-benken (det er 50% ned i temp. :D ). Da gikk den opp til rett under 60 grader ved 100% load. Dette var på litt over minimums speed på vifta (1450rpm) Idle lå på 28grader, frem til jeg putta kabinettet inn i benken, deretter lå den på 35-38 ca.

 

Ps. Gamle kjøleren var denne: SILVERSTONE Nitrogon med 2x Papst 612 NGL. Her var cpu-kjøler monterings opplegget problemet hvor jeg ikke fikk noen av skruene til å passe ordentlig så måtte mikse med studs og diverse. Sikkert derfor jeg ikke fikk den til å kjøle noe særlig.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...