Gå til innhold

Ducal Channel Minne

Xar0n

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har hørt at det er bedre å bruke dual channel enn vanelig ram kombinasjon, så jeg tenkte at jeg ville prøve det. Da jeg så i manualen til HK mitt, så sto det en liste over anbefalte minne kombinasjon og denne listen forstod jeg ikke noe av.

Her er bilde:post-95812-1164492279_thumb.jpg

-S står for Singel side og -D står for double Side på bilde

Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre?

Endret av Xar0n
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er det du skal ha da? 2 eller 4 brikker? Denne skissen illustrerer plasseringa av brikkene dimm1, osv. og hvilken hastighet de vil få i de ulike kombinasjonene.

Skrevet
hva er det du skal ha da? 2 eller 4 brikker? Denne skissen illustrerer plasseringa av brikkene dimm1, osv. og hvilken hastighet de vil få i de ulike kombinasjonene.

7358885[/snapback]

Jeg skal ha 2 brikker, nå har jeg satt hver av dem i grønn dimm på hovedkortet, men åssen vet jeg at det er satt i dual channel?

Skrevet (endret)
Jeg skal ha 2 brikker, nå har jeg satt hver av dem i grønn dimm på hovedkortet, men åssen vet jeg at det er satt i dual channel?

7358925[/snapback]

edit: så feil, du kjører dual channel nå. :) for å finne ut om det stemmer går du i bios og finner minneinnstillinger og sjekker etter at minnet står på 200mhz ddr 400 eller noe sånt.

Endret av Brian_N
Skrevet

7358925[/snapback]

edit: så feil, du kjører dual channel nå. :)

7358954[/snapback]

Ok, er det sånn at det bare er noen få % forskjell i ytelse på spill og oppgaver på pcen?

Skrevet
sånn at det bare er noen få % forskjell i ytelse på spill og oppgaver på pcen?

7358968[/snapback]

akkurat hvor mye forskjell det er vet jeg ikke, men dual channel skal være kjappere.

Skrevet
Hvor mye du tjener på det i form av ytelse kan variere. Alt fra 4%-50% er vanlig. Noen ganger kan det overgå dette.

7358995[/snapback]

Det er umulig å oppnå 50% økt totalytelse på maskinen!

Båndbredden kan bortimot dobles (øke med 100%), og dette er gjerne disse 50 prosentene du mener (f.eks bandwidth benchmark i SiSoft Sandra eller ScienceMark). Men du må huske på at maskinen ikke vil yte 50% bedre selv om båndbredden blir 50% (eller 100%) bedre. På AMD64 så vi en stor økning i båndbredden fra single- til dual-channel, men totalytelsen i systemet (i f.eks SuperPI, 3DMark osv) ble aldri mer enn 4% bedre.

Skrevet (endret)

Oi, det viste seg at det var ikke grønne dim som var riktig dual channel, jeg sjekket på CPUID på everest og der stor det at jeg kjørte i single channe så jeg flyttet den ene rammbrikken til lilla og nå står det at jeg kjører i dual channel, tenkte bare dere skulle vite det :)

Endret av Xar0n
Skrevet
Hvor mye du tjener på det i form av ytelse kan variere. Alt fra 4%-50% er vanlig. Noen ganger kan det overgå dette.

7358995[/snapback]

Det er umulig å oppnå 50% økt totalytelse på maskinen!

Båndbredden kan bortimot dobles (øke med 100%), og dette er gjerne disse 50 prosentene du mener (f.eks bandwidth benchmark i SiSoft Sandra eller ScienceMark). Men du må huske på at maskinen ikke vil yte 50% bedre selv om båndbredden blir 50% (eller 100%) bedre. På AMD64 så vi en stor økning i båndbredden fra single- til dual-channel, men totalytelsen i systemet (i f.eks SuperPI, 3DMark osv) ble aldri mer enn 4% bedre.

7359187[/snapback]

Noe slikt stemmer. Sånn blir tall blandet sammen når det ligger lagret oppi hodet i lengre tid uten å bli brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...