Gå til innhold

Første vannkjøling - har jeg fått med meg alt?


Anbefalte innlegg

Hei.. sitter og irriterer meg over viftestøy fra pcen (høres kjendt ut?), og tenkte derfor å investere i et aldri så lite vannkjølings system...

Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd vannkjøling før, og jeg til nå har stilt meg ganske skeptisk til kombinasjonen Vann/Elektronikk, men nå har altså støyen vunnet en lang og hard overtalelses kamp ;) (har allerede svidd et A8N SLI kort på å bytte ut chipsettvifta med en passiv ribbe.. dumme sommervarme!)..

 

Hardware oppsettet mitt er som følger:

 

AMD x2 3800+ sokel 939

ASUS A8N SLI Deluxe

ASUS 7800 GT

 

På kjøle siden tenkte jeg:

 

MIST vanntank m/pumpe --- 395,00

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" --- 295,00

AC vannblokk, twinplex, 6800/7800 --- 395,00

AC vannblokk, "twinplex pro", Intel/nVidia --- 299,00

Slangenippel,f.messing, 1/8"BSPx3/8"ID --- 29,00 (6 stykker)

AC radiator, "airplex EVO 120", m/nipler --- 445,00

Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD --- 22,00 (3 m får vel holde)

Swiftech påfyllings- og tømme sett --- 99,00

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" --- 47,00

 

Samlet pris 2 215,00 (hos microplex.no så klart)

 

Har 120 mm mist vifter liggende fra før av.

 

 

Så spørsmålsdelen:

 

1. Er dette oppsettet tilstrekkelig for å kjøle pcen min (nei, jeg overklokker ikke)..

 

2. Har jeg alt jeg trenger? føler liksom at jeg har glemt noe..

 

3. Er denne vanntanken med pumpe dugende, eller burde jeg gå for separat pumpe/tank (evetuell annen tank/pumpe i ett)

 

4. Leste i den ene stickyen i sta at Radiatoren var en av de viktigste koponentene. Er radiatoren jeg har valgt ut bra eller bør jeg velge en annen?

 

5. Er det noen som vet om Chipsett blokka faktisk passer på A8N SLI Deluxe HK?

 

 

Har som sakt ikke noe særlig peiling på vannkjøling, så jeg er i deres hender for å si det sånn...

Jeg har heller ikke noe veldig klart deffinert budsjett på det hele, men med tanke på at dette egentlig er støyregulerende tiltak så vil jeg si at billig er bra (i hverfall til en viss grad)!

Endret av Winnetou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen med vannkjøling når du bare skal ha 1*120mm drittradiator og low-end blokker? Det der blir ikke et støyregulerende tiltak, da du må kjøre den ene 120mm-vifta ganske høyt for å få tilstrekkelig kjøling. Cooltek-, mist- og hwlabs-radiatorene er alle sammen bedre. Kjøp en 2*120mm av annen type enn den der.

De slangene der er også ikke helt topp. Primoflex er mye mer behagelig å bruke. Du trenger heller ikke noe "swiftech påfyllings- og tømmesett" da du har en tank.

Lenke til kommentar

Du har rett i det meste der! Men den airplex radiatoren klarer faktisk gpu og cpu helt fint. Men med chipset vannkjølt også er det stor sjangs for at du støtter på noen ufine temepraturer, vertfall ved spilling! Hadde en slik i mitt oldies oppsett! Primoflex er digg, helt enkelt.

Endret av Duality
Lenke til kommentar

takker for respons..

 

så en Cooltek radiator, 2x120, u/nipler

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...120&mcat=14s265

 

eller til og med en

 

Cooltek radiator, 3x120, u/nipler

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...120&mcat=14s265

 

radiator er å foretrekke eller?

 

og så en par meter med PrimoFlex, slange 3/8"ID - 5/8"OD, UV Grønn??

 

og trenger jeg Slangeklemmer?

Lenke til kommentar

vel.. lan ja.. joda.. drar i hvertfall på lan i påsken (dere vet hvor), og også noen ganger på lan til kompiser, så jeg er nok på utkikk etter en løsning som jeg kan ha i kabinettet..

 

vil det være noe effekt av å både ha UV-reaktive slanger og vann, eller bør man gå bare for bare tilsettning i vannet?

 

jeg har også studert chipsett blokka litt nøyere, og ser at denne høyst sannsynelig ikke passer..

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=D...S38&mcat=14s278 derimot burde passe utmerket, men duger den noe særlig?

 

Og hva med radiatorene jeg nevnte i forige post?

 

ps. takk for svar så langt

Endret av Winnetou
Lenke til kommentar

Fint.. da går vi over lista en gang til og ser om alt er der...

 

MIST vanntank m/pumpe --- 395,00

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" --- 349,00

AC vannblokk, twinplex, 6800/7800 --- 395,00

Danger Den vannblokk, chipset, ASUS A8N --- 395,00

Slangenippel,f.messing, 1/8"BSPx3/8"ID --- 29,00 (2 stykker)

Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID --- 33,00 (2 stykker)

Cooltek radiator, 2x120, u/nipler --- 395,00

PrimoFlex, slange 3/8"ID - 5/8"OD, UV Grønn ---49,00 (3 m får vel holde)

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" --- 47,00

Slangeklemme, Ø5.6-Ø16 --- 10,00 (trenger 10 stykker om jeg ikke tar helt feil)

Borrelås, sort --- 19,00 (2 stykk)

 

Samlet pris ca 2000 kr om jeg ikke har regna feil...

 

ser det finnes masse forskjellige dimensjoner på nipler.. har jeg de riktige?

 

og burde jeg gå for Røde ikke UV-reaktive slanger + UV tilsettning i vannet, eller Grønne UV-reaktive slanger med / uten UV tilsettning i vannet (ja jeg har UV katoder)?

Endret av Winnetou
Lenke til kommentar

Hallo!

 

Eg har Cooltek dual rad som eg er meget fornøgd med. Pumpa veit ikkje eg heilt, men eg bruka Hydor L30 og T-kopling.

 

Idag fekk eg Cooltek sin grøn uv farge og gjett om det er tøft. Ser ned på maskina ein gong i minuttet nesten :yes: Men eg har aldri prøvd uv-reaktive slangar...

 

Av blokk bruka eg apogee på CPU og MCW60 på GPU.

 

MVH

Tharshan

Lenke til kommentar
ser bra ut detta veit du  :thumbup:

 

men pass opp for noe dumt jeg gjorde, jeg kjøpte et veldig billig sett som skulle funke så bra med da det starta å jeg kikka inn i pcen kunne det like godt ha vært et akvarium der  :!:  så ikke kjøp det billigeste du kommer over selv om du ikke skal ha så stort opplegg  :thumbup:

7359279[/snapback]

 

Hehe, valde sjølv å kjøpe skikkeleg mens eg var igong, og det angra eg ikkje på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...