Gå til innhold

Bruk av Antistatisk lenke under montering!


Anbefalte innlegg

Du kan aldri være sikker på om det er ESD eller annet som har tatt knekken.

Spørsmålet mitt er bare - hvorfor ta sjansen?

 

Det er forøvrig bevist at statisk elektrisitet knekker transistorene som er inne i IC-kretser. Samme som utsagnet mitt om at en svært liten strøm kan gjøre en stor skade. Og du behøver ikke merke skaden i det hele tatt - eller det kan ta tid.

7346902[/snapback]

 

Personlig har jeg aldri opplevd noe tull med statisk elektrisitet, og har ikke helt så mye tiltro til at komponenter sakte dør av det heller. Så jeg tviler på at problemet er særlig stort i praksis, men som du sier, det er billig, og relativt enkelt å bruke en lenke, kan jo like gjerne bruke det, så er man sikker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor er pollen?

 

aldri brukt lenke. har hvert noen timer inni kabinettet ja men aldri drept noe. det tar jo litt tid med skrubbing for å bygge opp litt statisk elektrisitet og man er jo hele tide nborti kabinettet. Aldr fått støt heller forresten...

 

Hmm når jeg tenker meg om så har jeg gjort mye! butta masse komponenter testet på bordet, fiklet inni maskinen mens den er påskrudd osv osv. Men har Aldri drept en ting!

Jo forresten, 1 yate loon vifte jeg uheldigvis puttet fingeren i...

7347138[/snapback]

Var det fingen eller viften du drepte da?

Lenke til kommentar

Har jobbet med lab arbeide med alt mulig av elektronikk i mange år, vet positivt jeg har knekket _en_ (skriver og sier 1) krets, kjente det nappet i fingerspissen, og kortet som nettopp virket var dødt. :(

 

 

For spesielt intresserte:

 

Det som er skummelt med ESD (statisk utladning) er at det ofte ikke er instantant ødeleggende, energien i den høye spenningen følger banene innover fra pinnene, på veien skal signalet gå innom dioder som kan avlede energien til power systemet, men er spenningen høy nok kommer litt igjennom helt inn til transistorene.

Inngangene på transistorene består av et tynt isolerende lag (er isolasjonsevnen i dette laget som gjerne bestemmer maks spenning for kretsen) i en 0.09um IC prosess tåler slike isolasjons lag typisk mindre en 2V, vi vil IKKE ha 2kV pulser inn dit, ikke 3V engang!!. Hvis spenningen blir høyere en isolasjonen kan holde slår det gjennom og energien avsettes i isolatoren, det kan brenne helt igjennom (kortslutning) eller sette seg defekter i isolatoren. Defekter i isolasjonen kan utvikle seg over tid og de flytter gjerne arbeidspunktet til transistoren slik at den til slutt ikke kan styres, blir stuck på eller av.

 

Skjulte defekter som med stor sikkerhet ødelegger utstyret over tid (noen år) er noe av det verste produsenter vet, er veldig dyrt å trekke tilbake produkter. Produksjons bedrifter er derfor ganske paranoide på alt med armlenker osv, samme med service folk og lab arbeide som gjøres på salgsvarer.

For en enkelt hobbymekker er det jo synd og dyrt å ødelegge med ESD men tapet er gjerne overkommelig, om man har en systematisk feil som knekker alle de 1000 PC man lager i løpet av en måned stiller saken seg _litt_ anderledes. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt noe slikt og har heller ikke ødelagt noe på den måten ennå, jeg ruller jo selvfølgelig ikke rundt på div. ulltepper før jeg begynner da.

Satisk elektrisitet har aldri vært et problem for meg.

 

hifiking: har noe gammelt surr liggende som jeg gjerne kunne testa litt på men orker ikke og grave opp noen gamle hovedkort og skru sakene sammen nå, men kunne vært litt artig å prøvd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Det virker som et snev av paranoia, for min del. Noen burde gnikke ballonger som F og overføre statisk til en komponent de er 100% sikker på virker før den får støt. Blir den ødelagt da skal jeg heller revurdere standpunktet mitt :p

7346927[/snapback]

 

 

Leser du ikke hva jeg skriver?

 

Det kan ta _tid_ å oppdage problemene.

Og problemene behøver ikke merkes i det hele tatt.

 

Når en IC har millioner av transistorer, og noen hundre kreperer - så får du nok en dårligere ytelse. Men nada mulighet å teste disse på.

 

Se for deg LCD skjermer - de har mucho defekte transistorer - ref. døde pixler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Alle som ikke har peiling på data bruker antistatisk armelenke.

7347293[/snapback]

 

 

Helt riktig.

Eh.

 

Ville du tatt imot en tekniker for å montere fiberkanaler i bladsenteret ditt - bare for å oppdage at han ikke "tror" på statisk elektrisitet?

 

Siemenstekniker prøvde dette.

På hue og revolveren ut av rommet mitt.

 

Ingen rører prodmiljøet mitt med 60 blader uten lenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...