Gå til innhold

Trekassa mi - Arbeidslogg - Vannkjøling it is!


Anbefalte innlegg

Festing av hovedkort

 

Nå er det endelig ferie, og det betyr fremgang! :w00t:

 

I går fikk jeg unnagjort en av de større tilpasningsutfordringene: festet til hovedkortet.

Hovedkortet har ni skruefester. Ettersom jeg brukte skruer som passet akkurat til hullene, så det ikke var særlig mye å gå på, sier det seg selv at dette tar sin tid å tilpasse. Dessuten skal det også passe med hullet til I/O-dekselet, og kortfestene.

 

Et annet problem, var at fem av ni hull er plassert under kanten på kabinettet, så jeg kommer ikke til med drillen (hvorfor var jeg så dum og lime det sammen? :hrm: )

 

Men, for å sitere signaturen min: Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid. Så jeg gikk igang med å bore for hånd.

 

P2160020_small.JPG

 

I starten høres jo dette ut som en umulig og alt for tidkrevende jobb, men det gikk faktisk forbausende greit, ettersom furuplatene er relativt myke.

 

Planen er å bruke skruefester som skal bankes inn i treet, og feste skruer (gjengestål) i det. Skrur på en mutter under HK-et for å holde det opp, og deretter en mutter på oversiden.

 

P2160030_small.JPG

 

Prøvde først å legge HK-et på plass, og lage merker med en syl. Fant etterhvert ut at det ble litt for unøyaktig. Beste metoden å gjøre dette på, var å bruke et trebor som var akkurat samme størrelse som hullene, og stikke merker med det. Da ville merkene bli akkurat på midten av hullet.

 

Boret så hull til festene, banket dem inn, og testet med HK-et etter hvert hull. Måtte noen ganger flytte litt på festene etterpå, hvis de ikke ble helt bra på første forsøk.

 

Det endte opp med at jeg dropper å bruke de to festene nærmest I/O-utgangene. Dette fordi det blir veldig vanskelig å lirke dekselet på plass når man samtidig skal lirke på plass skruene.

 

P2170033_small.JPG

 

Så var det powerknappen neste. Følg med!

 

Nå har dessuten worklogen passert en side! Det kan vel kalles et slags jubileum... :fun:

 

Det skal også nevnes at dette er skrevet på et Saitek Eclipse tastatur, som ble bestilt fra Komplett.no forrige tirsdag, og kom i posten på torsdagen. Ros til Komplett for rask levering! :thumbup:

 

Også var det kommentartråden, da. ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powerknappen!

 

Da var den ferdig! Her har dere resultatet av dagens og gårdsdagens arbeid:

 

Har tidligere vist bilde av selve bryteren jeg bruker. Noe av utfordringen var å finne en brukbar måte å feste denne på. Også var det viktig at den stod med riktig avstand til veggen, så det blir riktig i forhold til knotten.

 

Skrudde bryteren til en trekloss, som igjen er skrudd i en trekloss, som er skrudd i veggen.

 

P2180030_small.JPG

 

Som dere ser, gjorde jeg et forsøk på støydemping i form av en tetningslist av samme typen som på PSU-festet. Dette fordi den bryteren lager en høy klikkelyd som gav gjenklang i hele kabinettet...

Den lager litt lyd fortsatt, men det gjør ikke noe. Er jo bare kos med litt klikkelyd når man dytter på den. :p

 

Resetknappen, derimot.

 

Den lager jeg av bryteren jeg fant i den gamle PC-en. Knappen skal lages av en treplugg som går gjennom et passe stort hull, og kommer ut rett ved powerknappen.

 

Her er festet til selve bryteren.

P2190039_small.JPG

 

Limte en liten flis på tvers bakpå trepluggen, så den ikke detter ut. Den ligger så an mot resetbryteren.

 

Feste av powerknapp-treknotten ble gjort ved å lime på to treplugger, som så glir i et spor på knappen. Beskrev dette tidligere:

 

Så over til powerknappen.

 

Har funnet en potensielt lur måte å feste den på. Gjenstår bare å se hvordan det fungerer i praksis...

 

Lagde et avlangt hull på hver side av knappen. Skal da lime en treplugg på hver side av hullet som knappen kan gli på. De vil da hindre den i å sprette ut og i å snurre. Håper det virker.

7895678[/snapback]

(Gå tilbake til innlegget for bilder og detaljer.)

 

Trepluggene filet jeg ned på den ene siden, så de fikk en flate til å ligge an mot veggen med. Satt inn knappen, og limte dem på.

 

Dette er da de to bryterne på innsiden.

P2190048_small.JPG

 

Skulle som sagt dekorere den med svipenn. Sånn ble det:

 

P2180032_small.JPG

 

Må si jeg er utrolig fornøyd. Å trykke på dem fungerer også helt fint, fjæra i bryterne er sterke nok til å dytte dem ut, og de glir pent inn og ut. Jeg stod lenge og bare trykket på dem, fordi det var så festlig. :p

 

--------------------------------

 

Så har jeg et lite dilemma. Hadde først tenkt å skrive "reset" i små bokstaver med svipenn over knappen, men ble litt i tvil. Det er jo egentlig ikke så nødvendig, og jeg vet ikke hva jeg synes tar seg best ut. Hva synes dere?

 

Så var det LEDs, et spørsmål som har vært oppe en del ganger både her og i kommentartråden.

Jeg har noen "vanlige", runde LEDs, i gult, grønt og rødt. En mulighet er å bore hull og sette de et sted. (f.eks. over hverandre ved siden av powerknappen?) Hvis ingen har noen andre forslag?

PowerLED i grønt, og HDD-LED i gult. Eller rødt? :hmm:

 

Har også de fra den gamle PC-en, men de er bitte små, og jeg kunne tenke meg noe større.

 

Jeg lurer også på hva jeg skal gjøre som det neste. Alternativene er:

- Sette på hjulene

- Montere plexidøra

- Montere LEDs

- Begynne å montere vifter og hardware

 

Hva tror dere? :hmm:

 

--------------------------------

 

Og hvor skal så kommentarene? Det kan dere finne ut av selv.

Men de skal i alle fall ikke her.

 

 

 

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Montering av LEDs

 

Fant ut at jeg skulle fortsette med å montere powerLED og HD-LED.

 

Fant fram de ledningene fra den gamle PC-en som jeg tok fra hverandre, og så var det fram med loddebolten.

 

P2280007_small.JPG

 

Var en ledning for mye ut fra power-LED-pluggen, men den passer for det. Riktignkok bare den ene veien, så da er det 50% sjanse for at det er koblet riktig, ettersom dioder som kjent bare leder strøm den ene veien. :roll:

 

P2280010_small.JPG

 

Her er de puttet på plass. Ledningen til powerknappen er også koblet til.

 

Bestemte meg for å sette lysene inni plata og la dem lyse ut. Beskrev dette i kommentartråden tidligere.

 

Må dessverre vente til alt er på plass med å få se dem lyse. ;)

 

Vel møtt i kommentartråden! :thumbup:

 

Edit: Endret overskriften.

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vifter og harddiskfeste

 

Dessverre en stund siden sist update nå, men nå kommer den endelig, større, bedre, nyere, mer gjennombrytende og mer revolusjonerende enn noen gang! :w00t:

 

Vel, det var vel en sterk overdrivelse. Men nå er den her i alle fall.

 

Har i det siste jobbet med harddiskfeste, og det er så godt som ferdig nå. Har også montert viftene.

 

P3050001_small.JPG P3050005_small.JPG

 

Her ser dere de tre viftene; den i fronten, med den i bunnen i bakgrunnen (med filter), og den i toppen. Festet dem med lange treskruer.

 

Det eneste som er litt kjipt, er at hullene gjerne kunne vært litt mindre. Men det er levbart...

 

-----------------------------

 

Harddiskfestet var en større utfordring. Bruker spikerbeslag til å feste den, ettersom det har hull med akkurat passe avstand.

 

Først planla jeg å bruke noen gummigjennomføringer ved skruefestene til hver harddisk til støydemping, men da ble standard harddiskskruer for korte, og det viste seg å være vanskelig å få tak i nye skruer. Fant dermed ut at jeg skulle gjøre det på en annen måte, og fikk etterhvert litt ideer til hvordan det skulle gjøres:

 

Første skritt gikk ut på å lime en gummilist til en trekloss. Greit nok.

 

P3180055_small.JPG

 

Deretter ble gummilisten limt på en annen trekloss med hull.

 

P3180061_small.JPG

 

Så limes det hele på en ny trekloss.

 

P3180068_small.JPG

 

Denne tilpasses og skrus til kabinettgulvet.

 

P3180080_small.JPG

 

Dermed har vi et støydempet harddiskfeste.

 

P3180077_small.JPG

 

Skal tre gjengestål gjennom de nederste hullene og den øverste klossen, og feste med en mutter på hver side.

 

Det skal festes i toppen ved å klemme den inn mellom gummilister som er limt til klosser, som igjen er limt til undersiden av midtgulvet:

 

P3180062_small.JPG

 

Denne anordningen skal det gå å feste fire disker i. Det burde holde for en stund.

 

Dro også over spikerbeslagene med 120-sandpapir, det gav en børstet stål-effekt, som så mye bedre ut. (Synes best når man klikker på bildet.)

 

Snakkes i kommentartråden! :thumbup:

 

Edit: Skriveleif.

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Døra og hjulene

- Kabinettet så godt som ferdig! :w00t:

 

Nå har jeg montert døra og hjulene, og det betyr at det begynner å bli ferdig. :D

 

Den største utfordringen var døra.

Problemet her var at noen av gjengene jeg lagde tidligere ble litt dårlige, derfor gikk det ikke så bra å skru fast alle skruene. Fant derfor ut at jeg skulle lime dem i tillegg.

 

Brukte Epoxy tokomponent-lim, tok litt på tuppen av hver skrue, og skrudde dem fast. Får håpe det sitter... :ermm:

 

P3210011_small.JPG

Her er hengslene limt/skrudd på.

 

Så til en liten episode jeg hadde da jeg boret hullene...

Da jeg boret det ene hullet, var jeg så dum at jeg stoppet drillen midt inni hullet. Ettersom plasten rundt boret var delvis smeltet på grunn av varmen fra boringa, førte det til at boret satt dønn fast da det stivnet. Rakk aldri å finne ut om det var mulig å få det løs før det knakk inni hullet under forsøket. Etter det ble det i hvert fall umulig.

 

Ugunstig! :thumbdown:

 

P3210018_small.JPG

 

Men men, det skal vel gå å feste hengselet med bare en skrue også. Er jo tross alt tre hengsler.

 

P3210004_small.JPG

 

Da var den i alle fall på plass. Får håpe det varer.

 

Men så trenger vi noe å åpne den med!

Fant en trekloss til den jobben. Saget ut en passende form, og pusset litt på den. Boret hull i plexien (denne gangen uten å sette fast boret), og skrudde den fast.

 

P3240010_small.JPG

 

Laget tilsvarende til luka i toppen, bare limt fast i stedet.

 

Satte også på to magneter til å holde døra på plass.

 

P3240037_small.JPG

 

Disse er kjøpt på Clas Ohlson. Den ene delen er skrudd fast med mutter på baksiden, den andre limte jeg til plexiplata med klar silikon.

 

Lagde det samme til luka i toppen, men her måtte jeg lime på en liten trebit som den kunne festes i.

 

P3240044_small.JPG

 

------------------------------------------------------------------------

 

Så var det hjul. Hjul må vi ha, så tung som denne kommer til å bli!

 

Disse er også kjøpt på Clas Ohlson, kjøpte der isteden for de jeg linket til på Microplex i starten.

 

De er festet både med lange treskruer og gjennomgående skruer. Treskruer ytterst der de kan skrus opp inni veggen, gjennomgående der man kan ha mutter på baksiden.

 

P3240028_small.JPG P3240023_small.JPG

 

To av hjulene kan låses.

 

------------------------------------------------------------------------

 

Målløs? Hvis ikke, kommenter her! ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Montering av deler

 

Da var det omsider tid for å putte inn litt hardware. :D

 

Tok med kabinettet til litt renere omgivelser, i form av rommet mitt. Samlet sammen hardware som lå strødd litt rundt omkring i huset. (PSU-en nede i kjelleren sammen med kabinettet; hovedkortet og harddisken et annet sted i kjelleren; mus, tastatur og skjerm på arbeidsrommet ved den gamle PC-en, og resten i skapet på rommet mitt.)

 

Så var det bare å sette igang. :dremel:

 

 

Først var det viktig å blåse hovedkortet rent for støv, sagflis og andre eventuelle fremmedlegemer, ettersom det hadde vært på samme rom som jeg drev med kabinettpussing i.

Det gjorde jeg ved hjelp av en boks med trykkluft.

 

P3260011_small.JPG

 

Kabler:

P3260016_small.JPG

Hullet i plata var akkurat passe stort. :w00t:

 

Tredde ledningene til knappne foran ned under plata, så synes de ikke så godt.

 

P3270020_small.JPG

Her er prosessoren montert. Satt inn minnet også, før jeg monterte hovedkortet i kassa.

 

Hovedkortet, ja. Det var lettere sagt enn gjort. For det første var det ikke lett å få det lirket inn gjennom åpningen, dessuten måtte vifta i toppen tas av for å få det ned på skruene, mutterne på undersiden av kortet måtte være sånn ca. passe langt ut, det måtte lirkes ned på skruene, og under hele denne prosessen måtte I/O-dekselet holdes på plass.

Men det gikk da til slutt!

 

Prosessorkjøleren var også litt tuklete, var litt vanskelig å vite om den satt ordentlig. Men nå sitter den forhåpentlig fast.

 

Et annet problem viste seg å være DVD-brenneren, som var litt for lang. For å få den på plass måtte minnet fjernes, av alle ting. :thumbdown:

 

Harddisken og PSU-en gikk rimelig greit. P4-kabelen kunne gjerne vært litt lenger, den måtte ta en snarvei gjennom hullet...

 

Hadde dessuten flaks med vifta i toppen, den gikk helt fint klar av prosessorkjøleren. Hadde bare tatt dette på øyemål, så var litt spent...

 

P4090075_small.JPG

 

Fant dessverre ut i siste liten at jeg trengte PCI-e-strømkabel til grafikkortet, så da ble den bestilt fra Microplex sammen med SATA-strømkabelen som de var utsolgt for forrige gang. Dette førte til at jeg måtte vente i spenning helt til etter påske med å teste ut det hele.

 

Så gjenstår det bare å se om det virker...

 

P4090080_small.JPG P4090077_small.JPG

 

Kommentarer her. ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Så gjenstår det bare å se om det virker...

Og det gjorde det! :w00t:

 

P4090084_small.JPG

 

Erfaringer, installasjon, hardware, software osv:

 

Alt av hardware fungerer utmerket, både XP, Vista og nødvendige drivere gled rett inn. :)

Prosessoren ligger på rundt 32 grader idle, chipsettet mellom 35 og 40 grader. Litt i varmeste laget på chipsettet, så kan tyde på at det er en idé å bytte kjølepastaen på chipsett-kjøleren, som nevnt av flere andre rundt omkring. Mulig det kan være lurt på CPU-kjøleren også.

 

Har også gjort en interessant erfaring angående kjølinga, nemlig at det har mer å si på både prosessor- og chipset-temperaturen å sette opp hastigheten på kabinettviftene enn ved å gjøre det på prosessorkjøleren. Tydelig at gjennomtrekken har mye å si. Å åpne døra gjør det faktisk merkbart varmere.

 

At den Papst-vifta bråker, kan jeg definitivt bekrefte. Men så snurrer den jo fort rundt også da, og lager skikkelig gjennomtrekk!

Resten av systemet lager nesten ikke en lyd, så der er det ikke noe å klage på.

Får vel skaffe meg viftestyring, ja. Bare å komme med anbefalinger i kommentartråden. ;)

 

Noe som bekymret meg litt i starten, var at Windows hevdet at det bare var ca. 130 GB tilgjengelig på harddisken! Heldigvis løste det seg ved å installere driverne til hovedkortet.

 

Kjører nå dual-boot med Vista (beta) og XP Home. Vista går faktisk litt kjappere enn XP på en del områder, og fungerer aldeles nydelig!

I Vista slapp jeg å installere drivere til både skjermkortet og hovedkortet, i motsetning til i XP.

 

Er fornøyd det meste av de medfølgende driverne, men er en del av programvaren som fulgte med som kunne vært bedre, for eksempel det medfølgende programmet til å overvåke temperatur og vifter, PC Probe II. Det er ganske ustabilt, tar unødvendig lang til å starte opp, og henger seg opp av og til. :hrm:

Har riktignok ikke testet ut alt av programvare som fulgte med.

 

Har ikke fått fikset kabelnett ennå, så driver og tester ut trådløs-adapteren i hovedkortet. Den fungerer helt fint, ingenting å si på stabiliteten der i gården. (Riktignok står routeren i rommet ved siden av...)

 

Power-LED-en var selvfølgelig koblet feil vei... :roll:

 

Har forresten funnet ut at silikon fungerte dårlig til å lime på magnetene i døra. De falt av, så jeg limte dem på nytt med Epoxy-lim. De sitter der ennå, så det lover jo godt.

 

--------------------------------------------------------------

Så noen bilder av herligheten:

 

Lekte meg litt med kameraet og tok diverse bilder... (Bildene er fortsatt klikkbare)

 

P4110048_small.JPG P4110055_small.JPG

 

P4110037_small.JPG P4110072_small.JPG

P4110059_small.JPG P4110066_small.JPG

 

P4110101_small.JPG P4110134_small.JPG

 

P4110125_small.JPG

 

:love:

Brukte fjernkontrollen som fulgte med hovedkortet til å støtte opp lokket i toppen, som forøvrig er en morsom liten sak som fungerer utmerket. (Fjernkontrollen, altså. Lokket også for så vidt... )

 

--------------------------------------------------------------

Så da kan vel denne delen av prosjektet herved erklæres fullført! :w00t:

 

Det blir nok mer mekking på denne PC-en i framtiden, så worklogen vil nok leve videre en stund.

 

Mulige oppfølgere:

- Montering av viftestyring

- Montering av lys

- Montering av 12 volt-uttak :p

- Koppholder

- Bytte av kjølepasta

- Vannkjøling

- Beising

- Eller eventuelle andre ting som måtte dukke opp.

 

Skal heller ikke se bort ifra eventuelle overklokkingsresultater og lignende.

 

Og husk: Kommentarer her! :w00t:

 

Så hvis det er noe dere lurer på, noe dere synes er bra/dårlig, noe som kunne vært bedre med worklogen, tips til flere morsomme ting jeg kan gjøre, eller noe annet, post i vei! :dremel:

 

Da gjenstår det bare å si takk til alle dere som har kommet med nyttige (og unyttige) kommentarer og tips underveis! Glad i dere alle! :p

 

--------------------------------------------------------------

Til slutt et lite historisk tilbakeblikk på gangen i prosjektet: (Se også den nye, totalrenoverte førsteposten for oversikt.)

 

PC160001_small.JPG P1040025_small.JPG P3260002_small.JPG P4090082_small.JPG P4110147_small.JPG

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Benchmark-resultater

 

Hei igjen alle sammen! :D

 

Nå er det absolutt på tide med en ny oppdatering på denne fronten, og i den anledning slenger jeg ut resultatene fra PCMark 05 og 3DMark 06.

 

Disse testene er da kjørt med standardoppsettet som det er, har ikke overklokket eller endret på noe (enda).

 

PCMark 05: 6805

 

http://service.futuremark.com/compare?pcm05=1031244

 

post-78619-1187043159_thumb.png

 

post-78619-1187043169_thumb.png

 

 

 

 

Edit:

Kom opp i kommentartråden at det hadde vært lurt å oppdatere driverne. Her er resultatet med nye drivere på grafikkortet:

(Burde jeg oppdatere noen andre drivere tro? :hmm: )

 

3DMark 06: 5114

 

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2797937

 

post-78619-1187615789_thumb.png

 

Det hjalp visst det ja. :thumbup:

 

Kan også hinte om en kommende oppdatering angående montering av viftestyring. ;)

 

Og, som før: Kommentarer her. :thumbup:

 

Edit: Småfiksing av BB-code.

Edit2: Fikset ødelagt spoiler. Jeg liker ikke forumoppdateringer.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Viftestyring

 

Kan også hinte om en kommende oppdatering angående montering av viftestyring. ;)

Nå begynte dere sikkert å tro at dette var bare tull. Men det var det altså ikke. Her kommer den. ;)

 

Fikk meg viftestyring forleden, og den er nå montert. Det bød vel egentlig ikke på noen større utfordringer, bortsett fra det at den må dele strømkabel med DVD-brenneren. Problemet var at det var for liten avstand mellom de to pluggene på kabelen, ettersom DVD-brenneren stikker mye dypere enn viftestyringa. Det ble løst etter en kjapp runde med loddebolten på noen molex-kabler som jeg røska ut av den gamle PC-en som har fått gjennomgå tidligere.

 

P8120022_small.JPG

 

Ikke den mest perfekte kabelskjøtingen jeg har sett, men det får gå. Dytter den opp i en krok i alle fall.

 

Så fra utsiden:

P8120010_small.JPG

 

Og her regner jeg med at det er mange av dere hardbarka casemoddere som får frysninger. Jada, jeg har tenkt å få fronten på den til å stå i stil med resten. Skal lage en treplate som skal byttes med den blå plasten. Så vet dere det. Det kommer. Men ikke enda.

 

Gadd ikke å koble på prosessorkjøleren, så den styrer bare de tre kabinettviftene. Så ikke på det som like nødvendig, og den skal dessuten hives ut når jeg en gang somler meg til å skaffe vannkjøling...

 

Det var det for denne gang. Er ikke sikkert det blir så lenge til neste heller. Og, hvis dere skulle ha glemt det: kommentarer her. :cool:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle få ut en liten oppdatering i disse konkurransetider. :thumbup:

Har nemlig laget en liten sak (det vil si to saker) som skal øke sikkerheten betraktelig hvis jeg skal ha kassa ståede oppå et bord eller lignende.

 

Dette består av to stykk slike:

 

P9300004_small.JPG

 

De er limt sammen av to plankebiter, saget, høvlet og pusset på tilsvarende vis som resten av kabinettet.

 

Under kabinettet sitter det fire treplugger (som går akkurat klar av hjulene med omtrent 0,5 mm margin), som står nedi hullene så den ikke kan skli av.

 

P9300007_small.JPG

 

Føttene er akkurat litt høyere enn hjulene, og dermed står den støtt som et fjell uten fare for å trille avgårde. :cool:

 

P9300001_small.JPG

 

Kan også nevne at den har vært på sitt første LAN, The Experience i høstferien. :wee:

Der tilbragte den det meste av tiden med å jobbe som redigeringsmaskin for eTV, noe den klarte utmerket. (Nesten samtlige av videoene på eTV-siden har vært gjennom den på en eller annen måte... :p )

 

Så da er det bare å spamme i vei i kommentartråden!

 

Vel, kanskje ikke for mye da. Spam med måte. ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

USB-porter

 

Endelig ferie! Og det betyr tid til overs. Denne tiden har jeg tenkt å bruke på noe fornuftig, nemlig å mekke på PC-en.

 

Jeg har lenge savnet å ha noen USB-porter som er litt lettere tilgjengelig enn de på baksiden, så hvorfor ikke plassere et par i oppbevaringsrommet?

 

PC160011_small.JPG

 

Til dette skal jeg bruke to USB-porter av typen som pleier å følge med hovedkort til å sette i et ledig PCI-kort-hull. (Takk til Jonas for dem. ;) )

 

Det som gjør dette et hakk mer komplisert enn det først kan virke som, er at kabelen er for kort, og må skjøtes. Det hadde jeg først tenkt å gjøre med kabelen på bildet over, som har åtte ledere, ettersom det er fire ledere i hver av USB-kablene.

 

PC160015_2_small.JPG

 

Har lenge lurt på hvorfor sånne kabler alltid er delt i to; en kabel for hver port. Etter å ha begynt å disikere kabelen, fant jeg ut hvorfor.

 

PC250087_small.JPG

 

Den er skjermet! Så gøy... :hrm:

Det gjør saken enda et hakk mer komplisert. Nå vet jeg ikke hvor mye det har å si om den er skjermet eller ikke, men ettersom jeg ikke var i humør til å finne ut etter masse arbeid at det hadde noe å si likevel, begynte jeg å romstere i kjelleren etter en skermet kabel til å skjøte med. Hadde riktignok ikke så store forhåpninger om å finne noe; var fornøyd nok med å ha funnet en uskjermet kabel som var passe, så det hadde jo vært litt for utrolig om det var mulig å oppdrive en skjermet en også. Men jo da! Roterommet overrasker stadig, jeg fant til og med en med fire ledere, som var akkurat det jeg trengte. :w00t:

 

Så var det fram med loddebolt og krympestrømper.

 

PC250090_small.JPG

 

Memo to myself: Husk alltid å tre på krympestrømper før du lodder. Og husk at krympestrømper krymper når du kommer borti dem med loddebolten.

 

PC250091_small.JPG

 

Så en strømpe utenpå hele driten for å holde det sammen.

 

PC260140_small.JPG

 

Gjentok prosessen på alle fire skjøtene, samt satt på en strømpe over hele skjøten.

 

Så var det testing.

Da jeg testet den ved å koble til tastaturet, oppdaget jeg til stor irritasjon at det var dårlig kontakt i en av skjøtene på den ene porten. Heldigvis var den andre i orden, så det ødela ikke motivasjonen totalt.

Da var det bare å få revet det fra hverandre og lodde på nytt. Etterpå virket alt heldigvis som det skulle.

 

Til slutt en krympestrømpe utenpå hele greia. (Som dere sikkert har skjønt, er jeg glad i krympestrømper...)

 

PC270142_small.JPG

 

PC270144_small.JPG

 

Dette kan sikkert med en gang se ut som en eller annen form for syk kjøleløsning, men det er det altså ikke. Det er en sikkerhetsinnretning, bestående av en støvsuger og teip, som skal forhindre at enhver form for sagflis eller støv kommer i nærheten av komponentene når jeg lager hullet til portene.

 

PC270145_small.JPG

 

Først bore hull. Det var litt trangt å komme til med drillen nedi rommet, men det gikk. Hullene måtte riktignok bli litt på skrå.

 

PC270146_small.JPG

 

Etter litt filing, dremling og pussing begynner det å ligne noe. Ikke det peneste hullet jeg har sett, men det får duge, er jo tross alt nedi rommet, så det synes jo ikke til vanlig.

 

PC270147_small.JPG

 

Det er jo en fordel om portene kommer litt ut i hullet, og ikke står helt på baksiden, ettersom memory-sticks o.l. dermed ikke vil få plass i hullet når man skal putte dem inn. Brukte derfor en liten dæsj smeltelim for å få dem litt ut.

 

PC280180_small.JPG

 

Der var det på plass ja. :thumbup:

 

PC270162_small.JPG

 

Innsiden. Teipen er for å redusere trekk...

 

Andre enden av kabelen ender opp her:

 

PC270175_small.JPG

 

Og det beste av alt: Det virker! :new_woot:

Kan jo nevne at alle bildene her har gått gjennom den kabelen. :p

 

-------------------------------

 

Til slutt et par julebilder av litt dekorasjon i anledning anledningen.

 

PC280193_small.JPG PC280187_small.JPG

 

Det er fortsatt lov å klikke på bildene for å få en større versjon. Det er heller ikke forbudt å kommentere det dere måtte føle for, og gjerne litt til, i kommentartråden. :thumbup:

 

Har også gitt dere et lite hint underveis på hva neste oppdatering vil omhandle. Noen som finner det ut?

 

Tips:

 

Sjekk bilder.

 

 

Dette her er forresten litt morsomt:

Se hva som skjer med temperaturen når man åpner vinduet med 10 kuldegrader ute:

 

post-78619-1198968452_thumb.png

 

Tydelig at den fikk inn kald luft fra viftene i bunnen med en gang.

CPU-tempen gikk under 19 grader. :p

 

Og, mens jeg husker det: God jul! :xmas:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har også gitt dere et lite hint underveis på hva neste oppdatering vil omhandle. Noen som finner det ut?

Ingen som så 12-volts-pluggen som lå på bildet altså? Skuffende. :tease:

 

Nå er den i alle fall montert, med bryter og det hele. :p Det gikk veldig greit i grunnen, så er ikke så mye å fortelle om det. Kan jo la bildene tale for seg:

 

Slik ser det altså ut:

P1060209_small.JPG

 

Bak kulissene:

P1060195_small.JPG

 

Andre enden av ledningen, koblet til PSU:

P1060212_small.JPG

 

Dette er altså en 12-volts-plugg av sigarettenner-typen som man finner i biler, og er veldig nyttig å bruke til... tja, hva kan den egentlig brukes til? :hmm:

Ser jo tøft ut da, i alle fall. :wee:

 

Det mest tuklete med dette, var at en hobbyplate er altfor tykk til at den går å montere hverken bryteren eller kontakten i den, ettersom man er avhengig av å få gjengene helt gjennom plata for å få på mutteren (hvis dere skjønner...). Derfor måtte det freses ut rundt hullene, noe jeg dessverre ikke var så lur og tenkte på da jeg bygget kassa. Heldigvis har man dremel med fresemunnstykke til slikt, så det gikk greit, selv om det ikke var på langt nær så fort gjort som det ville vært med fresen.

 

Fant en molex-kontakt i haugen med deler fra den gamle dele-PC-en, og loddet to ledninger på 12-volt-delen av den (gul og svart). Litt elektroteip på de andre to, og krympestrømpe utenpå, så blir det bra. :)

 

Limte fast kabelen her og der med smeltelim, som et lite skritt i retning av orden i kabelsalaten.

 

Virker gjør den også! Ladet mobilen med den nettopp, og det gikk strålende. :new_woot:

 

Tenker jeg slenger med en 12V-diode neste gang jeg skal bestille noe mer fra Elfa, så får den en liten indikatorlampe også. Men gidder ikke bestille bare en diode til fem kroner, og betale ti ganger så mye i frakt... :roll:

Hva slags farge synes dere den skal ha? :p

 

Så er det noe liv i dere enda? I så fall er det bare å gi livstegn og andre bidrag i kommentartråden! :thumbup:

 

Edit: Ord delings feil.

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lys

 

Har en 30 cm. blå katode som har ligget altfor lenge i skapet nå, så da var det definitivt på tide å montere den et sted. Har også en LED-lampe, i tillegg til at jeg fikk en 30 cm. lang LED-stripe til jul, så da var saken klar. Ingen unnskyldning til å fortsette å ha det mørkt inni maskinen.

 

Til denne prosessen var stort sett limpistol det eneste verktøyet som ble brukt (i tillegg til drillen for å bore ett hull til ledningen til LED-stripa). Jeg har funnet ut at smeltelim fungerer utmerket til å feste kabler, katoder og annet tjafs der det hører hjemme.

 

Katoden ble monert bak venstre dørkarm, så den lyser opp toppetasjen, ettersom det meste som er verd å lyse opp befinner seg nettopp der. Den synes stort sett ikke der den står, men mindre man ser den fra den vinkelen dette bildet er tatt fra:

 

P1270140_small.JPG

 

Så var det LED-lampa. Da jeg kjøpte den, var det uten noen som helst plan for hvor den skulle plasseres, men tenkte at jeg finner nok på noe. Det jeg fant på var dette, som jeg synes ga en ganske kul effekt:

 

P1270141_small.JPG

 

Men hva synes dere?

 

For dere som ikke skjønte det, står den altså rett over harddiskfestet, og lyser ned på det.

 

Også LED-stripa da. Den visste jeg heller ikke helt hvor skulle plasseres. Det måtte enten bli under midtgulvet så den lyser opp "underetasjen", eller under selve kassa. Det ble det siste, noe jeg er fornøyd med.

 

P1260136_small.JPG

Her er den montert.

 

Den gikk heldigvis mellom føttene, men den går over viftehullet. Men det er det jo ingen som ser (bortsett fra dere), så det gjør ikke noe.

 

Let there be LIGHT!

 

P1270145_small.JPG

 

Nå lurer dere sikkert på hvordan det hele er koblet til. Også lurer dere sikkert også på hvorfor viftestyringen lyser rødt. Og nå lurer dere vel også på hvorfor jeg nevnte begge disse tingene i samme avsnitt. Og ja, det har en sammenheng. De to kanalene på viftestyringen med bryter har jeg jo ikke brukt til noe, så hva er vel mer naturlig enn å koble lyset på dem?

Katoden og LED-lampa ved HD-festet er derfor koblet til den ene bryteren, og lyset under er koblet til den andre.

 

Inverter-boksen til katoden står plassert på innsiden over døra, forsvarlig festet med smeltelim. Kablene er festet med lim og strips, har også brukt lim til å tette hullet rundt ledningen der den går gjennom gulvet til lyset under.

 

Bikkja:

 

P1250128_small.JPG

 

Kommentartråden: her! :w00t:

Si deres mening der.

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Helt siden PC-en var ferdig i april i fjor, har jeg snakket om at jeg skal få byttet kjølepastaen på CPU-en og chipsettet. Jeg har enda ikke fått gjort det...

 

Det vil si, jeg fikk ikke byttet på chipsettet. CPU-en derimot, er den byttet på.

Grunnen til at jeg ikke fikk byttet på chipsettet, var rett og slett at jeg ikke fikk til å ta kjøleribba ordentlig av. Noen som har prøvd det på et tilsvarende kort, og kan fortelle meg hvordan man gjør det? Problemet er måten kjøleribba på heatpipesene er festet. Jeg fikk den av over selve brikken, men ikke resten. :hm:

 

CPU-en er altså i orden, og det gav faktisk forbausende resultater. Den var merkbart kaldere etterpå.

 

Slik så den gamle kjølepastaen ut:

P3140007_small.JPG

 

Etter at ny er lagt på:

P3140010_small.JPG

 

Ren og pen kjøler. Renset den og CPU-en med elektronikkrens. Ser ut som det fungerte bra.

P3140008_small.JPG

 

Jeg gjorde riktignok et interessant forsøk hva angår chipsettet. Siden jeg fikk løftet kjøleren delvis opp, og det var mulig å så vidt komme til, tok jeg rett og slett en dæsj kjølepasta og la den under kjøleren, og tenkte at det kunne umulig bli værre. Det viste seg at jeg hadde rett i det, og at det faktisk ble litt bedre!

 

Her er temperaturene ved idle før pastabytte:

post-78619-1205974745_thumb.png

 

Idle etter:

post-78619-1205974769_thumb.png

 

En liten feilkilde her er at målingene er gjort på forskjellig dag, så det kan ha vært litt variasjon i romtemperaturen. Fikk dessverre ikke målt skikkelig på full last etter byttet. Det kommer kanskje senere...

 

Kommenter i vei!

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Wattmeter!

 

Nå begynner det å bli lenge siden sist det skjedde noe på denne fronten, så det er absolutt på tide med litt PC-mekking igjen. :)

 

Det er en stund siden jeg snakket om å få tak i wattmeter til PC-en, og jeg har prøvd å se etter det litt her og der uten å egentlig finne noe passende. Men omsider, nå før jul, fant jeg Elit AS, som viste seg å ha det meste på den fronten, inkludert et wattmeter for 230V med skala 0-1200W, som var så perfekt man kunne få det til dette formålet. :wee:

Tok kontakt med dem via mail, og de viste seg å være utrolig behjelpelige og imøtekommende.

 

Dermed ble det mekking i juleferien. Planen først var å disikere strømforsyningen og se om det gikk å legge en kabel ut derfra for å måle effekten. Det viste seg imidlertid å være ganske tungvint, etterom ting var litt for godt limt og loddet fast inni der, så da endte det med en enklere løsning isteden.

Men å demontere PSU-en var definitivt ikke forgjeves, når jeg oppdaget mengden støv og andre uønskede materier som ikke hadde latt seg fjerne med støvsugeren fra utsiden.

 

PC280007_small.JPG

 

Etter en slikkelig runde med støvsuger og trykkluft på boks, var den god som ny. ^^ Kan anbefales hvis du ikke er veldig redd for garantien. :p (Kan sikkert gjøre underverker med trykkluft fra utsiden også.)

 

P1040041_small.JPG

 

Slik ser altså vidunderet ut. Det fulgte i tillegg med en altfor stor, blå boks, som kjentes ut som den inneholdt alt for mye luft. Det viste seg å stemme:

 

PC290008_small.JPG

 

Og godt er det, for jeg hadde ikke sjans til å få plass til den på en pen måte uten å demontere den. Det ble derfor til at jeg laget en egen festeanordning.

 

P1050057_small.JPG P1050072_small.JPG

 

Med bl.a. en hylleknekt egenprodusert ved hjelp av en avsaget metallbit og plateknekker, fikk jeg montert den under strømforsyningen:

 

P1050074_small.JPG P1050080_small.JPG

 

På det siste bildet ser dere forøvrig en annen snedig funksjon jeg valgte å bygge inn, nemlig en stikkontakt på baksiden av kabinettet. Like greit å gjøre det ordentlig når det likevel skal tukles med 220V. :)

Den skal styres av et rele, som igjen styres av en bryter med 12V fra PSU-en, og vil dermed slå seg av og på sammen med PC-en. I tillegg skal jeg ha en bryter som slår av og på wattmeteret.

 

P1040049_small.JPG P1040051_small.JPG

 

Her ser dere monteringen av bryterne. Jeg brukte et stort flatbor for å lage en nedfelling på baksiden for å få bryterne gjennom treplata. Det gikk i alle fall mye enklere enn forrige gang, da jeg brukte dremelen for å frese den inn. :p (Måtte riktignok frese litt i kantene nå også.) Jeg var forøvrig livredd for å bore for langt med det store boret... :roll:

 

Så til neste hull: hullet til wattmeteret. Her laget jeg også en nedfelling på baksiden, mest for at det skulle se penere ut. Det viste seg å være en ikke helt enkel jobb, ettersom det er ganske vanskelig å komme til på baksiden der. Gikk mye tid med dremel med diverse utstyr (kutteskive, fres, slipemunnstykke mm.), samt hoggjern, skrujern og hammer. Fikk til et brukbart resultat, det ser forferdelig ut fra baksiden, men det er heldigvis et sted som ikke synes. Wattmeteret kom i alle fall litt ut, og det ser greit ut på avstand, tross litt ujevnheter her og der...

 

P1050061_small.JPG P1050066_small.JPG P1050069_small.JPG

 

Wattmeteret montert:

 

P1050078_small.JPG P1050077_small.JPG

 

Det siste hullet blir til et nytt strøminntak som skal sitte under PSU-en. Planen er nemlig å la strømmen gå inn der, for så å gå gjennom wattmeteret, og deretter forgrene seg til 220V-kontakten, og ut av kabinettet og inn på baksiden av PSU-en igjen. Har laget et slags koblingsskjema som kanskje forklarer det hele litt bedre:

 

koblingsskjema_small.png

(Bildet er klikkbart for større versjon, som alle de andre...)

 

Så gjenstår selve koblingen, en ikke ubetydelig jobb. Det gikk mye i kabelsko av denne typen, klemt og loddet sammen:

 

P1060096_small.JPG

 

En krympestrømpe utenpå til slutt, både for isolasjon og utseende. Her er de montert på wattmåleren:

 

P1060100_small.JPG

 

Releet, med ledninger loddet på, og krympestrømper utenpå:

 

P1070102_small.JPG

 

Sluttresultatet:

 

P1080106_small.JPG

 

Det ser dessverre veldig rotete ut, blant annet fordi jeg er elendig til å beregne optimal lengde på kabler, men ettersom det er inni kroken under strømforsyningen, synes det ikke så godt til vanlig.

 

Baksiden:

P1170002_small.JPG

 

Vil bare minne om at denne formen for tukling med 220V ikke kan anbefales hvis man ikke vet hva man holder på med, da det kan gjøre stor skade hvis det skulle gå galt. (Jeg liker å tro at jeg vet hva jeg holder på med, men det er slettes ikke sikkert det heller... :p )

Så har jeg nevnt det. ;)

 

Stor takk til Elit AS for spons av wattmeter i form av prisavslag, i tillegg til upåklagelig service og usedvanlig hjelpsomhet! Anbefales!

 

logo.jpg

 

Ellers kan jeg nevne at kommentartråden fortsatt lever i beste velgående, så da er det bare å kjøre på med kommentarer der. Håper det fortsatt er liv i dere worklog-lesere. ;)

 

Forøvrig kan jeg avsløre at vannkjølingsplanene mine begynner å ta form, så det er bare å holde utkikk etter neste oppdatering, som burde komme i løpet av ikke så lang tid. :) Der vil det også komme en liten rapport om hvordan wattmeteret fungerer (hvis det i det hele tatt gjør det...). ^^

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

God kveld, godtfolk! Jeg håper dere henger med selv om det har gått stille for seg i kommentartråden i det siste, og på tross av at forumet ikke er helt optimalt for tiden. ;)

 

Vannkjølingsplanene mine begynner så smått å ta form. Hadde det ikke vært for at Microplex fungerer aktivt som bremsekloss for prosjektet, i form av en feil i lagerstatus på en vare, hadde jeg vel vært godt igang for lenge siden.

 

Jeg har i alle fall fått første pakke med godsaker, bestilt fra Vcore.dk, med følgende innhold:

 

- Pumpe: AC aquastream XT - Ultra

- Radiator: HW Labs Black Ice GT Stealth 240

- Slange: ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID

- Tank: EK-Multioption Reservoir 150 Rev.2

- Prosessorblokk: Danger Den MC-TDX

- GPU-blokk: D-TEK FuZion GFX

- Vifte: Scythe Kama FLEX 120 mm - 1900 rpm - Bare en, ettersom jeg skal bruke vifta som allerede sitter i bunnen av kassa.

- Slangenipler

 

P2200002_small.JPG

 

Resten er bestilt fra Microplex, men har altså enda ikke kommet:

- Chipsetblokk (NB): Swiftech vannblokk, MCW30

- Filter til vifta i bunnen.

- Overganger til utgang og inngang på pumpa.

- Fillport.

- Kjøleribber til grafikkminnet.

 

Grunnen til at jeg velger å ikke ha heldekkende kjøleblokk på grafikkortet, er at kortet jeg har nå begynner å dra på årene, så jeg tenkte derfor å gå for en litt mer universell løsning. Får heller vurdere det etterhvert, hvis jeg kjøper meg noe litt mer hardcore.

 

På bildet ser dere også batterivann fra Shell, som jeg tenkte å bruke sammen med frostvæske i systemet. Kom gjerne med tips og anbefalinger på området.

 

Det gjelder forsåvidt på alle områder. Kommentarer er velkomne uansett, konstruktive eller ikke. :thumbup:

 

Ellers er planene som følger:

(Dette bildet kan være grei referanse...)

Pumpa skal stå på gulvet i midten, inn til høyre. Den skal suge vann direkte fra tanken, som skal stå omtrent midt i det øverste rommet. Etter pumpa kommer radiatoren, i bunnen av kabinettet, slik at den får kald luft fra gulvet, via den nåværende vifta og en til ved siden av.

Fra radiatoren går ferden til GPU-en, northbridge og CPU. I nevnte rekkefølge, både fordi det er mest naturlig mtp. plasseringen, og fordi luftbobler dermed lettere vil "vandre" oppover mot toppen av systemet. Deretter bærer det tilbake til tanken. Hvis noen har andre formeninger om rekkefølgen, setter jeg pris på å høre det. :)

Fillporten kommer inn i en t-kobling mellom CPU-en og tanken, i systemets høyeste punkt. Har etterhvert planer om dreneringsplugg i bunnen, før eller etter radiatoren (formeninger?).

 

 

Noe på hjertet?

Kommentartråden er her for deg!

 

:new_woot:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nuh er det faktisk på høy tid med en vannkjølingsupdate her. Hvis noen synes jeg har vært umåtelig treg, har dere helt rett. Systemet har faktisk vært oppe og gått helt siden litt før påske (måtte selvfølgelig ha det ferdig til TG), etter en altfor langvarig unntakstilstand, grunnet ulike årsaker nevnt i forrige post, og at jeg ikke tok meg bryet med å sette sammen PC-en etter wattmetermonteringen når den i alle fall skulle mekkes mer på.

 

Apropos det, jeg kan melde om at wattmeteret fungerer, her under avslappet idle på 200 watt. Skjermen er koblet til 220V-uttaket, og er dermed tatt med i beregningen med sine snaut 20 watt.

 

(Ja, det står en lysestake oppå PC-en.)

P5220013_small.JPG

 

Så over til godsakene. Den siste pakka kom til slutt, dog uten den ene overgangen til pumpa, ettersom det var den som manglet på lageret til Microplex. Det endte med at jeg stakk til en rørlegger og kjøpte den isteden, for å rekke å bli ferdig i tide.

 

P3130011_small.jpg

 

Oppsettet gikk egentlig uten altfor store problemer. Jeg satte på kjøleblokker og en del slanger mens kortene var ute av kabinettet. CPU-blokka gikk veldig greit, da den festes med fine skruefester med mutter på baksiden av hovedkortet. Det samme gjelder GPU-blokka, bortsett fra at det ene skruefestet på platen som skulle på baksiden av kortet var litt defekt, så jeg fikk ikke strammet skikkelig... :/

 

P3140003_small.jpg P3140005_small.jpg

 

Chipsetblokka var egentlig mest tuklete, ettersom festet på hovedkortet ikke er helt optimalt, med bare en bøyle-dings, så den har lett for å bikke litt på seg. Dermed måtte jeg bruke en strips på slangene for å hindre at spennet i dem forårsaket at blokka stod skjevt.

 

P3130001_small.jpg

 

Pumpa skulle, som nevnt tidligere, plasseres på gulvet i midten av kabinettet, på innsiden av viftestyringa og powerknappen. Festet på overgangene før jeg skrudde den rett i gulvet med treskruer. Tror jeg skal endre til et litt mer støydempet feste etterhvert, da det viste seg at lyden forplanter seg i kabinettet, og faktisk helt til skrivebordet, hvis jeg legger øret nedtil... :p

 

Gjengetape må til!

P3170007_small.jpg P3170013_small.jpg

 

Måtte skjøte en sammen en molexledning for å få en med samme plugg i begge ender...

 

P3070004_small.jpg

 

Hovedkortet på plass, med medfølgende slangekaos:

 

P3170008_small.jpg

 

Så var det å koble alt sammen. Jeg gikk for en litt provisorisk løsning intil videre, blant annet med tanken og radiatoren festet med strips, og fillporten hengende løst. Alt skal bli gjort ordentlig når jeg får tid, kanskje i sommerferien. Hull til fillport, dreneringsplugg i bunnen og støydempet pumpefeste, for å nevne noe. Det kommer til å bli awesome. ^^

Flere ideer? Kom med dem her!

 

P3190015_small.jpg

 

Her er alt koblet sammen. Da gjenstår vannpåfylling og test drive.

 

P3210016_small.jpg

 

Og vann ble det. Bruker stort sett det samme som på bilen; halvblanding vann og frostvæske. Jump-startet PSU-en og observerte i spenning. Luftbobler for i alle retninger, men faktisk ingen lekkasjer, tross mine noe provisoriske strips-slangeklemmer. Digg!

 

P4110120_small.jpg Vannkjoling_crop_small.jpg

 

Lyskatoden gav faktisk en ganske kul effekt i samarbeid med det blå vannet.

 

P4110130_small.jpg

 

Slik ser den altså ut per dags dato.

Vannkjølingen gjorde virkelig merkbart innhugg i temperaturen. Tidligere kunne core-temperaturen på CPU-en bikke 55 grader idle på en god dag, nå ligger den stort sett rundt kroppstemperatur. Den viktigste forskjellen er vel kanskje at temperaturen en mye mer stabil enn før. Det er mye mindre forskjell mellom idle og full load, og en mye jevnere temperaturgraf. Samtlige vifter kan gå på laveste hastighet, i tillegg til at jeg er kvitt både CPU-vifte og grafikkjøler. Alt i alt er systemet en del mer stillegående, den eneste lyden man hører er during fra pumpa, mye på grunn av dårlig støydemping i festet. Tipper det ordner seg når jeg får gjort noe med den biten. :) Tips mottas med takk.

 

Da gjenstår bare å si at kommentartråden tar imot alle med åpne armer, som vanlig. :new_woot:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...