Othabo Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Skal kjøpe et objektiv sammen med et nytt dSLR kamera, D80. Men vil heller ha et objektiv som passer bedre på reise enn det vanlige kitobjektivet. Har sett på et par alternativer. 1) Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120 f/3,5-5,6G 2) Tamron AF 28-200mm F/3.8-5.6 XR Di Macro 3) Evt. et 18-200mm objektiv som ligger på ca. samme prisnivå som de to nevnte (Vet at Tamron sin er en god del billigere enn Nikon-objektivet) Er det noen som har erfaring med disse objektivene eller som kan gi en vurdering på hvordan de er? På forhånd takk!
Thunderhead Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Kitobjektivet (18-70mm f/3,5-4,5) er ikke til å kimse av, det får veldig god krittik rundt om og vil anbefale dette til å begynne med til du får bedre oversikt over behovet. Om valget står mellom de du lister opp, ville jeg ha valgt 18-200mm VR objektivet til Nikon pga den ekstra vidvinkelen du får på dette i forhold til de andre du nevner, ulempen er at det er det er ventelister på flere måneder på dette objektive, i hvertfall i Norge (kan muligens bestilles fra utlandet) og da vil du være uten objektiv en stund... Ellers er også det andre kitobjektivet til D80 (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6) et godt valg i følge tester. Erfaringsvis er det ikke nødvendigvis mye tele som er viktigst på et "reiseobjektiv", personlig foretrekker jeg mere i den andre enden (vidvinkel). Bruker da mye 12-24mm f/4 (Tokina) og 17-50mm f/2,8 (Tamron), men det kommer jo selvsagt ann på hva du vil ta bilder av. Men vidvinkel er veldig fin til både landskapsbilder og å ta bilder av bygninger (spesielt hvist det er litt trangt eller det står trær i nærheten av bygningene er feks en brennvidde på 28mm helt ubrukelig (som var minste brennvidde på et av de du nevnte)). Her kan du lese tester av diverse objektiver.
k-ryeng Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Om valget står mellom de du lister opp, ville jeg ha valgt 18-200mm VR objektivet til Nikon pga den ekstra vidvinkelen du får på dette i forhold til de andre du nevner, ulempen er at det er det er ventelister på flere måneder på dette objektive, i hvertfall i Norge (kan muligens bestilles fra utlandet) og da vil du være uten objektiv en stund... Ellers er også det andre kitobjektivet til D80 (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6) et godt valg i følge tester. Enig med deg, ellers gjør jo 18-70 god nytte mens man venter på 18-200VRII... Ville muligens vurdert Nikon (eller forsåvidt Tamron) 28-200 også som reisepartner, i tillegg til 18-70 i bagen. Ofte er 28mm nok, og de gangene man trenger mer vidvinkel har man ofte tid til å skifte objektiv...
Thunderhead Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Enig med deg, ellers gjør jo 18-70 god nytte mens man venter på 18-200VRII... Ville muligens vurdert Nikon (eller forsåvidt Tamron) 28-200 også som reisepartner, i tillegg til 18-70 i bagen. Ofte er 28mm nok, og de gangene man trenger mer vidvinkel har man ofte tid til å skifte objektiv... Joda, men da må man også kartlegge hvilke typer reiser man kommer til å gjøre. Er det bilferie, kan man vanligvis ta med seg det man ønsker, men hvis det er med fly, buss, tog eller kanskje fotturer, begrenser det seg raskt hva man kan stappe i sekken pga vekt og omfang. Tror kanskje det andre kitobjektivet til D80 (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6) er det "beste" allround reiseobjektivet i budsjettklassen hvis kun ett objektiv skal kjøpes og så lenge det er lange ventelister på 18-200 mm VR objektivet.
Othabo Skrevet 17. november 2006 Forfatter Skrevet 17. november 2006 (endret) Tusen takk for tips fra dere mer erfarne folk enn meg! Er virkelig litt forvirret nå. Har nemlig hørt fra et par venner som har 18-70 objektivet og som er litt misfornøyd med det. Jeg personlig liker å ta en del portrettbilder av ting og tang på reise, så jeg tenkte det ville passet med et objektiv som har litt tele. 18-200 VR II er aboslutt et drømme objektiv, men kan bli litt dyr for meg (fattig student). Er forresten litt nygjerrig på hvorfor det er lange ventelister på dette objektivet? Som Oceanborn sier har jeg nemlig ikke tenkt til å ta med flere objektiver på reise da jeg reiser med fly over lengre avstander. Kanskje valget mitt bør falle på 18-135 eller 28-200. Da må jo valget i så fall stå mellom Nikon og Tamron 28-200. Endret 17. november 2006 av Othabo
CWalken Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Hvis du kun skal ha ett objektiv vil en 28-200mm være en dårlig ide siden vidvinkelen er meget begrenset, og jeg kan garantere deg at 18-70mm'eren er særdeles mye bedre på alle felter optisk sett. Dessuten er ikke 70mm på en 1.5x-sensor spesielt uegnet til portrettbruk.
Othabo Skrevet 17. november 2006 Forfatter Skrevet 17. november 2006 Hvis du kun skal ha ett objektiv vil en 28-200mm være en dårlig ide siden vidvinkelen er meget begrenset, og jeg kan garantere deg at 18-70mm'eren er særdeles mye bedre på alle felter optisk sett. Dessuten er ikke 70mm på en 1.5x-sensor spesielt uegnet til portrettbruk. 7306189[/snapback] Virker som om det bare er jeg som verger meg mot 18-70 objektivet av en merkelige grunn da. Fordommer... Så 18-135 ville for eksempel ikke vært et bedre valg hvis jeg ønsker litt tele? Har litt lyst til å satse på et "allround" objektiv.
Kigulu Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Jeg har godt nok canon, men til rejselet brug har jeg to objektiver: Canon 50 mm f1,8 til stemningbilleder i dårligt lys - det er meget let, skarpt og lysstrærkt. Sigma 18-200 til resten. Jeg bruger det normalt på blænde 8, da det er bedst nedblændet et par trin. Men så syntes jeg faktisk det gør det godt. Nikon 18-200 VR ville være bedre, men det fås jo af gode grunde ikke til canon kopieret fra en anden tråd: Du kan se billeder her (nattebillederne ved bålet er taget med 50 mm f1,8) http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=84 fra Ebeltoft Zoom i denne mappe. http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=27 Jagtbillederne er i øvrigt taget med sigma 18-125 De fleste af hundeslædebillederne her er også taget med 18-125 http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=26 Jeg er nået dertil, at jeg bruger den til ferie- og festbilleder samt når jeg ikke ved hvad der kommer af muligheder og når vægten spiller ind. jeg har samtidigt en 50 mm f1,8 med til når lyset svigter. En kammerat har Tamrons 18-200 til familiebillederne, og han er også godt tilfreds med resultaterne. Hvis man ser på gennemsnitsbrugeren af den slags optik så tror jeg de leverr varen. De fremkaldes ofte uden den store efterbehandling og sjældent meget større end A4. Tager man ydermere et par hensyn der hedder hedder blændet lidt ned og hurtig lukketid ved høj tele, er jeg ikke i tvivl om de kan levere varen og gøre det godt. hva er f.eks. alternativet til canons kitoptik og samtidig dækker 18-200 mm til under 3000 kr ? jeg vil våge og påstå der ikke er noget alternativ - når prisen tages i betragtning ! jo ... 17-85 IS USM + 70-200f4L dækker samme område, men de er også til 3 gange så meget ...
Thunderhead Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Som et tilleggsobjektiv kan du også kjøpe Nikon 50mm f/1,8D som er veldig populært til portretter og annet (liten og billig er den også). Les HER og HER og HER for å lese om 18-70mm kitobjektivet.
Othabo Skrevet 19. november 2006 Forfatter Skrevet 19. november 2006 (endret) Har sjekket prisen på D80 kit med 18-135. På Fotovideo (som jeg hadde tenkt til å kjøpe hos) kostet det 12000kr. Mens det på Japanphoto og Elkjøp kostet 1000 kr mindre. Hvorfor så stor prisforskjell? Tilbyr Fotovideo noe mer? Endret 19. november 2006 av Othabo
Thunderhead Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 FotoVideo har vel aldri vært kjent får være billige, og kan heller ikke se at de tilbyr noe ektra utenom det som skal være med i pakken.
Upsaker Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 Fotovideo er nok ikke de billigste, men såvidt jeg vet er det god service der og dermed føleg jeg meg trygg på at det skjer noe hvis en av tingene jeg har kjøpt der blir ødelagt.
Othabo Skrevet 19. november 2006 Forfatter Skrevet 19. november 2006 Fotovideo er nok ikke de billigste, men såvidt jeg vet er det god service der og dermed føleg jeg meg trygg på at det skjer noe hvis en av tingene jeg har kjøpt der blir ødelagt. 7319028[/snapback] Det er sant. Har vært innom butikken noen ganger nå. Servicen er veldig god. Men det er jo rart at prisen skal variere så mye fra butikk til butikk. Hadde forstått det bedre om prisforskjellen var mellom butikk og nettbutikk. Har lyst til å handle hos dem, men...
ovrebekk Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Må bare slenge meg med og anbefale 18-70mm-objektivet. Var på ferie i USA for en stund siden, og selv om jeg hadde med en del utstyr brukte jeg 18-70mm-en 95% av tida. Postet en del bilder etter turen, og alle så godt som et var tatt med det objektivet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=609444&hl= Jeg kjenner ikke kvaliteten på 18-135mm-en men jeg vil tro den er hakket dårligere rent optisk selv om den gir mer tele. 18-200mm-en har bildestabilisator, 11x zoom og får mye skryt, mer er dyr og vanskelig å få tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå