Gå til innhold

Lanseringsdatoer. Hvem følger de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som bergensere bosatt i Bergen vest tar jeg av og til turen over Sotra broen for å besøke kjøpesenteret Sartor Senter. Det er like langt som å kjøre til sentrum og det er lettere å parkere, men nok om det.

Som mange sikkert har lagt merke til er Elkjøp ofte ute med knalltilbud på nylanserte spill, tidligere Splinter Cell: Double Agent til 499,- og nå Gears of War til 399,-. Elkjøp er lokalisert på Sartor Senter og denne butikken holder sine lanseringdatoer og selger ikke spill før de skal selges (som jeg har opplevd ihvertfall). På samme senter befinner også Spaceworld seg og dagen før Splinter Cell: Double Agent sin lanseringsdato, befant det seg i spillhyllene på sistnevnte butikk til svimlende 649,-. Den gangen kjøpte jeg det.

Igår var jeg ute igjen på Elkjøp. De hadde produktet ja, men kunne ikke selge de før idag. Jeg fikk legge av et så jeg slapp å bekymre meg. På veien ut stakk jeg innom Spaceworld og der står Gears of War i hyllene. Til 699,- når jeg snur meg ser jeg rett inn i Limited Editon eller Collectors Edition, husker ikke hvilken.

Hadde det ikke vært for at fruen tok tak i armen min og dro meg ut av butikken så hadde jeg kjøpt det.

Jeg bare lurer på hvordan regelverket er på dette. Det er jo kjekt for oss spillere og få spillene tidligere, men på en annen side er det litt urettferdig for de som må vente til dagen etterpå. Ingenting er verre enn å se poster på forumet fra folk som har fått spill før lanseringsdatoen. Og når Spaceworld i tillegg legger på 100 kroner i prislappen på disse spillene føler jeg at noen utnytter min glede i å spille spill.

Har dere noen tanker rundt emnet eller er det bare jeg som har ofret det en tanke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er overhodet ikke lov å selge et spill før release.

Når det gjelder Gears of War så er det sendt ut "patruljer" i mange byer som skal passe på at det ikke selges og blir det sett i hyllene så får hovedkontoret i kjeden en lite hyggelig telefon... ;)

Det er slik her i byen også... hender at enkelte butikker selger det meste før release.

Skrevet
Det er overhodet ikke lov å selge et spill før release.

Når det gjelder Gears of War så er det sendt ut "patruljer" i mange byer som skal passe på at det ikke selges og blir det sett i hyllene så får hovedkontoret i kjeden en lite hyggelig telefon... ;)

Det er slik her i byen også... hender at enkelte butikker selger det meste før release.

7302023[/snapback]

Det er overhodet ikke ulovlig å selge et spill før release.

Men dersom distributøren oppdager at en forhandler selger spillet før releasedato, kan det få konsekvenser som at de mister rabatten på innkjøpene sine, fremtidige store releaser blir ikke levert før etter releasedato, etc.

Skrevet (endret)

Hvem er det som står for disse "patruljene" da? Og hva kan butikkene risikere som "straff" hvis de blir tatt?

*EDIT*

Pastor Lorentzen forkalte jo det klart...

Endret av Aleksander

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...